Gjest Winza Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Noen belyste meg akkurat om symptonene med mangelsykdom og jeg tror jeg har det! Jeg spiser kjøtt hele tiden og aldri grønnsaker, jeg blir blodig i tannkjøttet noen ganger, er trøtt mesteparten av tiden og tror jeg mangler noen vitaminer i kroppen min. Hva kommer til å skje med meg når jeg har mangelsykdom? Kan jeg dø?
Sølvrosen Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Mangel på ulike vitaminer gir ulike mangelsykdommer, med varierende alvorlighet. A-vitaminmangel gir blindhet, vanlig blant fattige i risspisende land. Mangel på D-vitamin kan gi mykt skjelett hos voksne. Barn kan få rakitt, som er en mer alvorlig skjelletlidelse. B1(Tiamin)-mangel gir beriberi, en sykdom som nedsetter nervefunksjonen og til slutt er dødelig. Du er ikke i fare, siden det finnes i kjøtt. De andre B-vitaminene trenger du heller ikke bekymre deg for, for du spiser kjøtt og er ikke gravid. C-vitaminmangel gir skjørbuk, som kan være dødelig pga blødninger i hjerne eller hjerte. I tillegg er det en del mineraler du trenger. Jern, kalium, kalsium, fosfat og mange flere.Den beste og mest veldokumenterte måten å få i seg alle er å spise variert, inkludert ulike frukt og grønnsaker. Les mer her: snl.no
Gjest Winza Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Nå skal jeg ihverfall til legen. Om jeg mangler noen vitaminer og jeg kan dø trur jeg det er det beste og viktigste å gjøre. Nå kommer jeg til å være redd for at jeg plutselig skal dø
The Kitten Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Jeg tror neppe dø dør helt plutselig, men det er en grunn til at kroppen trenger vitaminer og mineraler.
2shy Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Du kommer ikke til å dø, slapp av Men du mangler nok trolig d vitamin hvis du så godt som lever på kjøtt, og kanskje kalsium etc. Det er viktig å ta tak i slike ting så fort som mulig for å forhindre varige mèn i form av f.eks benskjørhet. Langvarig mangel på vitamin d gir eksempelvis også dårligere immunforsvar som gjør at man blir mer utsatt for sykdommer generellt. Så ta dette alvorlig og få noe til å hjelpe deg til å få et mer balansert kosthold. Alt blir så bra så
Gjest Winza Skrevet 14. november 2014 #6 Skrevet 14. november 2014 Takk for beroligende svar var nok jeg som overreagerte og ble så redd
Gjest Dude91 Skrevet 14. november 2014 #7 Skrevet 14. november 2014 Noen belyste meg akkurat om symptonene med mangelsykdom og jeg tror jeg har det! Jeg spiser kjøtt hele tiden og aldri grønnsaker, jeg blir blodig i tannkjøttet noen ganger, er trøtt mesteparten av tiden og tror jeg mangler noen vitaminer i kroppen min. Hva kommer til å skje med meg når jeg har mangelsykdom? Kan jeg dø? Jeg har hatt b12-mangel og fikk anemi pga av det, trolig pga. fravær av intrinsic factor. Kan sikkert være dødelig hvis man ikke får behandling. Tar både tabletter og får injeksjoner. Når det er snakk om vitaminmangel, er det som regel b12 som er aktuelt.
Gjest Winza Skrevet 14. november 2014 #8 Skrevet 14. november 2014 (endret) Men er det sikkert man får slike alvorlige ting fordi man har en vitaminmangel? Skal ta blod prøve for å finne ut om jeg mangler noen vitaminer siden jeg er så slapp og trøtt Endret 15. november 2014 av Big Jim Rennie
Gjest Dude91 Skrevet 15. november 2014 #9 Skrevet 15. november 2014 Mangel på ulike vitaminer gir ulike mangelsykdommer, med varierende alvorlighet. A-vitaminmangel gir blindhet, vanlig blant fattige i risspisende land. Mangel på D-vitamin kan gi mykt skjelett hos voksne. Barn kan få rakitt, som er en mer alvorlig skjelletlidelse. B1(Tiamin)-mangel gir beriberi, en sykdom som nedsetter nervefunksjonen og til slutt er dødelig. Du er ikke i fare, siden det finnes i kjøtt. De andre B-vitaminene trenger du heller ikke bekymre deg for, for du spiser kjøtt og er ikke gravid. C-vitaminmangel gir skjørbuk, som kan være dødelig pga blødninger i hjerne eller hjerte. I tillegg er det en del mineraler du trenger. Jern, kalium, kalsium, fosfat og mange flere.Den beste og mest veldokumenterte måten å få i seg alle er å spise variert, inkludert ulike frukt og grønnsaker. Les mer her: snl.no Simpelthen ikke riktig. Uten intrinsic factor tar man ikke opp b12, overhodet. Da bør han få tilførsel av cyanokobalamin eller hydroxokobalamin, som kan omdannes til b12. 1
minister-mio Skrevet 15. november 2014 #10 Skrevet 15. november 2014 Du dør ikke, jeg har en haug av mangler og jeg føler meg ikke sliten en gang
Gjest Dude91 Skrevet 15. november 2014 #11 Skrevet 15. november 2014 Men er det sikkert man får slike alvorlige ting fordi man har en vitaminmangel? Skal ta blod prøve for å finne ut om jeg mangler noen vitaminer siden jeg eg så slapp og trøtt – A mild deficiency may not cause any discernible symptoms, but as the deficiency becomes more significant symptoms of anemia may result, such as weakness, fatigue, light-headedness, rapid heartbeat, rapid breathing and pale color to the skin. It may also cause easy bruising or bleeding, including bleeding gums. GI side effects including sore tongue, stomach upset, weight loss, and diarrhea or constipation. If the deficiency is not corrected, nerve cell damage can result. If this happens, vitamin B12 deficiency may result in tingling or numbness to the fingers and toes, difficulty walking, mood changes, depression, memory loss, disorientation and, in severe cases, dementia. http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_B12_deficiency#Symptoms_and_pathomorphology Jeg hadde alle de i fet skrift. B12-mangel er arvelig. Mange i familien min som har det. Anbefaler deg å be legen måle b12-verdiene dine!
The Kitten Skrevet 15. november 2014 #12 Skrevet 15. november 2014 Men er det sikkert man får slike alvorlige ting fordi man har en vitaminmangel? Skal ta blod prøve for å finne ut om jeg mangler noen vitaminer siden jeg eg så slapp og trøtt Om det er sikkert tør jeg ikke uttale meg om siden jeg ikker er en ekspert på området. Bra du skal til legen. Vitamin/mineralmangel er noe av det letteste å ordne opp i.
Gjest crazycatlady Skrevet 15. november 2014 #13 Skrevet 15. november 2014 Skal mer til før du dør. Det er jo vitaminer i kjøttet også. Spiser du fisk? Poteter? Hvorfor spiser du ikke så mye grønnsaker? Er det det at du ikke liker det? Liker du det ikke kan du jo lure inn litt ekstra tomat og løk på pizzaen f.eks og agurk og paprika på osten eller kjøttpålegget om du spiser brød med det. Litt er jo bedre enn ingenting. Liker du rå gulrøtter? Det er jo godt som en liten snack eller ved siden av ulike middager. Det beste er selvfølgelig å spise salat/grønnsaker ved siden av kjøtt/fisk, men liker du det absolutt ikke kan du jo gjøre som jeg har foreslått. Liker du frukt? Klementiner f.eks gir mye C-vitamin. Bra du skal til legen. Legen tar sikkert tester og forteller deg hva du bør spise. Eventuelt kan du jo ta noe tilskudd også? Sanasol er godt og gjør godt. Mange som mangler vitamin D også, særlig nå i den mørke årstiden og det regner nesten hele tiden. Gjør ihvertfall det her hos meg. Man får jo vitamin D via sollys, men vi har ikke akkurat sett mye til solen i det siste. Det er også vitamin D i fisk. Hvis du ikke liker fisk i seg selv kanskje du kan spise fiskeboller og fiskekaker? Mange som egentlig ikke liker fisk som elsker det. Selv elsker jeg laks. Beste fisken det syns jeg. Lykke til hos legen og ikke vær redd for å dø. Nå får du jo vite hva du mangler og kan gjøre noe med det. Dette går så bra så!
Gjest Dude91 Skrevet 15. november 2014 #14 Skrevet 15. november 2014 Nå skal jeg ihverfall til legen. Om jeg mangler noen vitaminer og jeg kan dø trur jeg det er det beste og viktigste å gjøre. Nå kommer jeg til å være redd for at jeg plutselig skal dø Slapp av du gjør ikke det. lol
2shy Skrevet 15. november 2014 #15 Skrevet 15. november 2014 Men er det sikkert man får slike alvorlige ting fordi man har en vitaminmangel? Skal ta blod prøve for å finne ut om jeg mangler noen vitaminer siden jeg eg så slapp og trøtt Mangler KAN utvikle seg å bli alvorlige hvis man går med det over lang tid uten å gjøre noe med det. Det avhenger selvsagt hva slags mangler det dreier seg om. Slapp og trøtt kan bero på så mangt, så begynn med å ta standard tester og sjekk ut alt av vitaminer og mineraler, så blir eventuelle avvik plukket raskt nok opp der. husk og be spesifikt om d vitamin, av en eller annen latterlig grunn så er det mange leger som ikke automatisk sjekker dette med dine symptomer.
QueenOfTheSidewalk Skrevet 15. november 2014 #16 Skrevet 15. november 2014 En gang døde jeg av trøtthet, best å komme seg til legen.
Ferny Skrevet 15. november 2014 #17 Skrevet 15. november 2014 Men er det sikkert man får slike alvorlige ting fordi man har en vitaminmangel? Skal ta blod prøve for å finne ut om jeg mangler noen vitaminer siden jeg eg så slapp og trøtt Man får neppe noen alvorlige sykdommer før man har manglet visse mineraler og vitaminer en relativt god stund. Du føler deg ikke annet enn trøtt, skal undersøkes av legen - og da får du vite hva du mangler. Du kommer ikke til å dø før den tid. Hadde du vært jente, så hadde jeg tenkt blod-/jernmangel, men vet ikke hvor vanlig det er hos gutter... har i hvert fall hatt det selv, og ble trøtt/sliten/trengte mye søvn, var veldig kald, og begynte å miste hår (!!!!). Men så setter de deg på de rette tilskuddene, og da er man raskt tilbake til normalen. Ikke stress, det ordner seg!
BlendaSensitive Skrevet 15. november 2014 #18 Skrevet 15. november 2014 Du behøver ikke gå til legen i første hand. - gå på apoteket, kjøp multivitamin og ta dette etter anbefaling på boksen. - spis grønnsaker, grove kornprodukter, eventuelt meieriprodukter. - om du ikke beveger deg noe i dag, begynn med gåtur i dagslys. Så skal du se at formen stiger kjapt!
masekopp Skrevet 15. november 2014 #19 Skrevet 15. november 2014 Jeg har hatt mangelsykdommer siden jeg var 11 år. Har ikke dødd enda (10 år siden). Men noen mangelsykdommer kan man dø av selvfølgelig - men tror nok du kommer på sykehuset en god stund før det skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå