AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Da jeg startet på DPS for et år tilbake, fikk jeg beskjed om at jeg skulle ha 10-12 timer der. Jeg ble henvist pga spiseforstyrrelse, men tenkte i utgangspunktet at jeg var for frisk til å gå der, og det var egentlig utelukkende og fremmed for meg at jeg skulle ha en spiseforstyrrelse selv om jeg allerede hadde vært innom BUP, og hatt spiseforstyrrelser i 3 år før jeg kom til DPS. Uansett. Jeg går fortsatt på DPS. Jeg er hos psykolog på DPS en gang i uken, ernæringsfysiolog annenhver uke, fastlegen annenhver uke og nå skal jeg starte på poliklinikk for spiseforstyrrelser i tillegg. Jeg har ikke blitt sykere i løpet av året. Spiseforstyrrelsen min er stabil, og jeg har ikke så alt for store vektsvigninger. Jeg lurer ofte på hvorfor de fortalte jeg skulle ha 10-12 timer når jeg har hatt så mange mange flere, og kommer til å ha mange mange flere enda. Vurderte de meg som mindre syk enn jeg er? Jeg føler meg ikke syk, og det er psykologen som vil ha meg der så ofte. Jeg har prøvd å finne alle slags mulige utveier for å slippe unna, men jeg kommer på timene likevel fordi fornuften sier at jeg trenger å komme dit, og at en spiseforstyrrelse ikke er noe liv (!!!). Hvor lenge har du gått i behandling? Jeg vet dette er individuelt, men jeg lurer likevel. Jeg føler meg som en utrolig irriterende pasient. Jeg får så masse hjelp, men etter et år i behandling hos samme psykolog har jeg så vidt begynt å åpne meg... Anonymous poster hash: 97466...ecd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Jeg har gått der halvannet år nå, og har ihvertfall et år igjen. Akkurat begynt i gruppe, og der er som regel varigheten mellom ett og to år. Jeg tror to-tre år er vanlig om du har litt større problemer. Anonymous poster hash: b0c76...f18
Gjest Gjest_Erica Skrevet 15. november 2014 #3 Skrevet 15. november 2014 Jeg har gått i behandling på fire ulike DPS i løpet av 12 år, og kommer til å gå i flere år til i følge behandleren min. Min behandler sa at de vurderer hver enkelt pasient en gang i halvåret og terapeutene må argumentere for hvorfor akkurat den pasienten trenger videre oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #4 Skrevet 15. november 2014 Kan det gjøre at man må slutte midt i et behandlingsopplegg? Hvis jeg måtte ha sluttet på DPS nå vet jeg at spiseforstyrrelsen min hadde gått enda dårligere enn hva den allerede gjør.. TS Anonymous poster hash: 97466...ecd
Gjest Gjest_Erica Skrevet 15. november 2014 #5 Skrevet 15. november 2014 AnonymBruker, on 15 Nov 2014 - 13:35, said: Kan det gjøre at man må slutte midt i et behandlingsopplegg? Hvis jeg måtte ha sluttet på DPS nå vet jeg at spiseforstyrrelsen min hadde gått enda dårligere enn hva den allerede gjør.. TS Anonymous poster hash: 97466...ecd Hvis du flytter til et annet sted/bydel, kan det være at du også må bytte DPS, behandler og det er ikke sikkert den DPS-en har det samme behandlingstilnærmingen som den du går til nå ha.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #6 Skrevet 15. november 2014 Så fordi jeg blir student om et år, og da nok flytter hjemmefra, så må jeg bytte DPS? Jeg trodde det var fritt sykehusvalg. Det er jo uansett utrolig dårlig bruk av ressurser hvis man skal bytte DPS hvis man flytter fra f.eks. Vinderen til St. Hanshaugen i Oslo.. Da må hvertfall jeg bruke LANG tid på å omstille meg i forhold til behandler osv.. jeg har allerede brukt over et år på å åpne meg pitte litt. Og hva skjer da med at psykologen må "argumentere" for hvorfor pasientene skal fortsette på DPS en gang i halvåret? TS Anonymous poster hash: 97466...ecd
Cammomille Skrevet 15. november 2014 #7 Skrevet 15. november 2014 Jeg flyttet over i et annet distrikt, men slapp å bytte DPS. De mente det var fullstendig bortkastet tid og bruk av ressurser når jeg selv ville fortsette der jeg var. Har gått til samme behandler nå i to og et halvt år. Og er nok ikke ferdig på noen år enda, dessverre. PTSD og borderline her, så forskjellig utgangspunkt, men det gir deg kanskje en indikasjon på at det ikke trenger å være så regid som du tror. Det jobber faktisk noen mennesker i systemet som tenker litt lenger enn nesetippen ;-)
Gjest Gjest_Erica Skrevet 15. november 2014 #8 Skrevet 15. november 2014 AnonymBruker, on 15 Nov 2014 - 17:25, said: Og hva skjer da med at psykologen må "argumentere" for hvorfor pasientene skal fortsette på DPS en gang i halvåret? TS Anonymous poster hash: 97466...ecd De må ikke argumentere om du skal avslutte eller ikke, men få det samme tilbudet. F.eks. om du fortsatt har bruk for ukentlige avtaler eller kan gå over til en time anenhver dag. Det var slik min behandler forklarte det og det er slik det fungerer på DPS-en jeg hører til. Håper systemet er fleksibelt med deg og lar deg fortsette selv om du sokner til en annen DPS.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå