Gå til innhold

Noen her som tar kreatin?

18 stemmer

1. 1. Har du prøvd kreatin for økt muskelmasse?

• Ja
      10
    • Nei
      8

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sier du at en produsent har mer peilig enn jissn? Produsentene skriver mye rart på pakken, de har langt mindre kompetanse enn forskere/utdannede på det området. Produsenter på å få solgt produktet sitt. På min kreatinbøtte står det også 20g om dagen(hele tiden). Og det er helt bak mål.

2) Det det høres ut som her er at musklene dine var litt slitne. Det skjer med alle, og derfor har vi rolige/treningsfrie uker av og til for å gi musklene tid. Det er vanlig å kunne løfte mer etter en rolig periode.

3) Lenge? Hva legger du i det? Vil du si hva du tar i knebøy f.eks?

1) står det på paracetpakka ta 1-2tabl maks 4 ganger i døgnet tar jeg ikke tre, fem ganger i døgnet. Skjønner du poenget?

2) rart du mener å gå fra å trene aktivt styrke 5-6 ganger i uka til å trene med ekstremt lette vekter 2-3 ganger i uka og cardio ellers, og lite mat, fremmer muskelvekst :)

3) lenge, som i et par år. 90kg i mark, 70 i bøy nå, 40 i benk. Fokuserer egentlig ikke så mye på styrke lenger. Skjønner ikke hvorfor dette er relevant.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest EspenAskeladd
Skrevet

1) står det på paracetpakka ta 1-2tabl maks 4 ganger i døgnet tar jeg ikke tre, fem ganger i døgnet. Skjønner du poenget?

2) rart du mener å gå fra å trene aktivt styrke 5-6 ganger i uka til å trene med ekstremt lette vekter 2-3 ganger i uka og cardio ellers, og lite mat, fremmer muskelvekst :)

3) lenge, som i et par år. 90kg i mark, 70 i bøy nå, 40 i benk. Fokuserer egentlig ikke så mye på styrke lenger. Skjønner ikke hvorfor dette er relevant.

1) Det er ikke produsenten av paracet som sier hvor mange tabletter du skal ta, de oppgir det som vil gi god sikkerhetsmargin for å ikke ha for mye av det i kroppen på en gang. Da ser de på hvor mye som blir fortært i forhold til det som kommer inn. Paracetprodusentene regner ikke på dette. Kreatinprodusentene burde lært av paracetprodusentene som henter kunnskap utenifra fra kilder som baserer seg på mer enn bro-science.

2)Det var ikke det jeg sa. Du hadde slitt ned musklene for mye, nå fikk de tid til å bygge seg opp igjen til normalt nivå. Kreatinet i seg selv kan øke evnen din til å generer kraft med 5-15%. Men om du tar f.eks benken din da. Øker med 4kg. Det er ingenting. Men om det er det du mener med mye sterkere så greit.

3) Fordi det ville fortelle meg litt om hvor seriøs du har vært med treningen. Et par år er ikke spesielt lenge. Men du har oppnådd ganske bra resultat i mark og bøy på den tiden. Bra jobba.

Skrevet

Jeg tok det i rundt 2 mnd. La på meg 5 kg over natten omtrent :sjokkert: Tok det likevell i 2 mnd for å se om jeg fikk effekt, men til slutt synes jeg ikke at det var verdt det så jeg sluttet og de 5 kg'ene rant av i løpet av få dager.

Jeg vet det var kreatinen forresten, for jeg logget kalorier til punkt og prikke og lå 300 kal under BMR på treningsdager og 500 kal under BMR på treningsfri dager, og jeg gikk likevell opp.

Men reaksjonen er VELDIG individuell, så jeg ville bare prøvd og funnet ut hvordan kroppen reagerer. ;)

Skrevet

Rundt 30%(såvidt jeg husker) produserer nok kreatin på egen hånd og får ikke effekt av kreatintilskudd

Det er ihvertfall kreatin i kjøtt, og lagrene er som regel fulle i utgangspunktet.

Gjest EspenAskeladd
Skrevet (endret)

Det er ihvertfall kreatin i kjøtt, og lagrene er som regel fulle i utgangspunktet.

Du må spise enorme mengder med kjøtt om du skal fylle lagrene med det.

1g fra kroppens produksjon, 1 g fra kjøtt du spiser, og så kan du ha nytte av 2-5g protein til hver dag.

Lagrene er ikke fulle hos de 70% som har nytte av kreatin.

Jeg tok det i rundt 2 mnd. La på meg 5 kg over natten omtrent :sjokkert: Tok det likevell i 2 mnd for å se om jeg fikk effekt, men til slutt synes jeg ikke at det var verdt det så jeg sluttet og de 5 kg'ene rant av i løpet av få dager.

Jeg vet det var kreatinen forresten, for jeg logget kalorier til punkt og prikke og lå 300 kal under BMR på treningsdager og 500 kal under BMR på treningsfri dager, og jeg gikk likevell opp.

Men reaksjonen er VELDIG individuell, så jeg ville bare prøvd og funnet ut hvordan kroppen reagerer. ;)

BMR er ikke nøyaktig i det heletatt. Når man skal opp eller ned i vekt er det lurt å begynne med f.eks 300kcal i over/underskudd i forhold til kalkulert, og så øke dette tallet etterhvert om man ikke merker forskjell

Var det forresten mikset med at du ble dårlig i magen?

Endret av EspenAskeladd
Skrevet

Jeg tok det en stund, men sluttet fordi jeg fikk så vondt i magen (mer enn vanlig). En skikkelig brennende følelse på en måte. Prøvd ved flere forskjellige anledninger og fikk like vondt hver gang.

Skrevet

Jeg bruker kreatin fordi det gir meg evne til å belaste muskelen litt mer og dermed få litt mer trening og tilhørende fremgang. Muskelmasse bryr jeg meg ikke så mye om, men det er jo klart den øker i takt med styrken.

Må ellers si meg enig med EspenAskeladd her. Kreatinprodusenter er interessert i å selge kreatin. Siden det ikke er legemiddel og det tåles bra av den jevne befolkning så ber de deg ta en langt større dose enn du trenger. Det er som sitert over, ingen farlig effekt ved å ta normale doser kreatin over lang tid uten sykluser.

I tillegg er det heller ikke bevist at bufret kreatin (kre-alkyl osv) gir bedre effekt en kreatin monohydrat. Slike produkter finnes primært fordi kreatin monohydrat er billig og produsenten vil tjene mer penger.

Skrevet

Har prøvd kreatin i mange former, men jeg har aldri fått noe utbytte av det.

Kamerater av meg igjen, har fått utbytte av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...