Gå til innhold

Noen her som tar kreatin?

18 stemmer

1. 1. Har du prøvd kreatin for økt muskelmasse?

• Ja
      10
    • Nei
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurte rett og slett på om noen her tar kreatin for økt muskelmasse? Funket det for deg? La du på deg? Kanskje typen din tar det eller har prøvd det?

Leste nylig en meta-analyse forskningsstudie som viste at det var veldig gunstig for eldre (over 60 år) i kombinasjon med motstandstrening. Kanskje noen her bør anbefale det til sine "fossiler"? ;)

"En nyere metastudie (Devries et al, 2014) tilsier at eldre bør utøve motstandstrening og supplementere med kreatin. Dette for å forhindre sarcopenia (alders-relatert muskelsvinn). og igjen sørge for bedret livskvalitet og funksjon."

Kilde: http://www.vondt.net/studie-bor-eldre-ta-kreatin-for-a-forhindre-muskelsvinn/

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Kreatin hjelper for alle aldre. Men det er ikke et magisk middel som gir deg sterkere muskler.

Trening er det som hindrer muskelsvinn, men kreatin kan øke volumkapasiteten man har, og kan dermed øke treningseffekt.

Skrevet

Jeg går på kreatin og opplever at musklene har vokst mer. Ikke sånn super-wow-effekt fra en dag til en annen, men jeg føler jeg har fått en god effekt i forhold til uten :)

Skrevet

Jeg går på kreatin og opplever at musklene har vokst mer. Ikke sånn super-wow-effekt fra en dag til en annen, men jeg føler jeg har fått en god effekt i forhold til uten :)

Kult! Du har ikke opplevd at du har lagt på deg mye, eller? Eller er det kun muskelmasse du har lagt på deg?

Skrevet

Kult! Du har ikke opplevd at du har lagt på deg mye, eller? Eller er det kun muskelmasse du har lagt på deg?

Emh... Hvordan skal jeg svare på dette....

Jeg veide 55kg når jeg begynte på kreatin, gikk opp til ca 57-58 en stund, og nå er jeg nede på 54,5, men tror det jeg har gått ned er fett. Jeg ser jeg bærer mye vann i kroppen (særlig på anklene kan jeg "klemme" på vannpølsene, og f.eks underarmene mine er mye mer "plump" enn de pleide å være). Så jeg vet ikke helt, jeg tror kanskje jeg har rundt 2-3kg vann i kroppen, men det syntes ikke så fælt! Syntes jeg da.

Når det kommer til musklene så merker jeg særlig at lårene har lagt på seg muskelmasse, og biceps/triceps har vokst og blitt mye fastere siden jeg begynte, til tross for at jeg ikke har trent noe annerledes enn før jeg begynte på kreatin! :)

Syntes det er morsomt å se!

Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Emh... Hvordan skal jeg svare på dette....

Jeg veide 55kg når jeg begynte på kreatin, gikk opp til ca 57-58 en stund, og nå er jeg nede på 54,5, men tror det jeg har gått ned er fett. Jeg ser jeg bærer mye vann i kroppen (særlig på anklene kan jeg "klemme" på vannpølsene, og f.eks underarmene mine er mye mer "plump" enn de pleide å være). Så jeg vet ikke helt, jeg tror kanskje jeg har rundt 2-3kg vann i kroppen, men det syntes ikke så fælt! Syntes jeg da.

Din vektforskjell er så lite at det ikke tilsvarer mer enn det jeg kan variere i vekt gjennom 1-2 dager uten at jeg gjør noe som helst for å påvirke det.

Du legger heller ikke på deg vann av å ta kreatin;

". A recent double-blind, placebo-controlled study found that, after three months of creatine use, test subjects showed no significant increase in body water." - http://www.bodybuilding.com/fun/animalpak22.htm

Du har blitt fastere i musklene? Jepp, man blir det om man trener, enten man tar tilskudd eller ikke.

Skrevet

Prøvde en liten periode. Merket ikke noen effekt.

Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Rundt 30%(såvidt jeg husker) produserer nok kreatin på egen hånd og får ikke effekt av kreatintilskudd

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har prøvd det, og hadde god effekt av det. :)

Hvorfor har jeg glemt å kjøpe det igjen? Ikke koster det mye heller.

*skriver på handlelisten*

• Liker 1
Skrevet

Har ikke brukt det for økt muskelmasse, men for å tåle treningen bedre. Er ikke bare-bare å skulle begynne å trene seriøst når man er gammel :sjokkert:

Men, jeg og, har den erfaringen at det lagrer vann. Var litt "oppfyllt" når jeg brukte det, og da jeg sluttet, så sprang jeg på do ofte, i mange dager. Hadde tatt av meg ca 2-3 kg på en uke+.

• Liker 1
Skrevet

Siden man samler vann, vil man se "småtjukk" ut?

Anonymous poster hash: fb167...261

Skrevet

nei

Anonymous poster hash: e273a...f97

Skrevet

Tror ikke det vistes så mye, men jeg følte meg jo litt blubbete. Noe som forsvann fort da jeg tok pause og tissa ut vannet.

Gjest EspenAskeladd
Skrevet

". A recent double-blind, placebo-controlled study found that, after three months of creatine use, test subjects showed no significant increase in body water." - http://www.bodybuilding.com/fun/animalpak22.htm

...

Skrevet

Din vektforskjell er så lite at det ikke tilsvarer mer enn det jeg kan variere i vekt gjennom 1-2 dager uten at jeg gjør noe som helst for å påvirke det.

Du har blitt fastere i musklene? Jepp, man blir det om man trener, enten man tar tilskudd eller ikke.

Altså, man legger på seg et par kg vann. Du skal gå på kreatin i ca 6-67 dager, så å ta det i 90 for så å måle vektoppgang er litt rart.

Og ja, jeg har blitt fastere i musklene. FORT. Og jeg har trent lenge.

Skrevet

Neida, det er bare vann, ikke fett :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Prøvde en liten periode. Merket ikke noen effekt.

Enig. Er halvferdig med min første pose nå og har blitt sterkere til tross for en liten vektnedgang, men det er innenfor normalen for meg.

Gjest EspenAskeladd
Skrevet (endret)

Altså, man legger på seg et par kg vann. Du skal gå på kreatin i ca 6-67 dager, så å ta det i 90 for så å måle vektoppgang er litt rart.

6-67 dager? hvor har du det ifra? Det at du må kjøre sykluser er en myte som kommer fra bodybuilder miljøet hvor de var vant til å ta steroider. De behandlet kreatin på samme måte og kjørte dem også i sykluser, fordi de trodde at det var litt samme greia, og at man måtte gjøre det for å unngå de værste bieffektene. Kreatinproduksjonen går tilbake til normalt etter at du har sluttet med tilskudd.

90 dager er overhodet ikke rart, og ikke farlig.

"There is no scientific evidence that the short- or long-term use of creatine monohydrate has any detrimental effects on otherwise healthy individuals."1)

Og ja, jeg har blitt fastere i musklene. FORT. Og jeg har trent lenge.

Ja...? Du blir fastere i musklene fordi du blir sterkere...

"In long-term studies, subjects taking CM typically gain about twice as much body mass and/or fat free mass (i.e., an extra 2 to 4 pounds of muscle mass during 4 to 12 weeks of training) than subjects taking a placebo [61-64]. The gains in muscle mass appear to be a result of an improved ability to perform high-intensity exercise via increased PCr availability and enhanced ATP synthesis, thereby enabling an athlete to train harder and promote greater muscular hypertrophy via increased myosin heavy chain expression possibly due to an increase in myogenic regulatory factors myogenin and MRF-4 " -journal of the international society of sports nutrion

1) 2)http://www.jissn.com/content/4/1/6

54 kg? Trent lenge? høres ikke ut som om du har trent veldig lenge. Da må du isåfall ha rimelig lav fett% eller være ganske lav. Og jente.

Endret av EspenAskeladd
Skrevet

6-67 dager? hvor har du det ifra? Det at du må kjøre sykluser er en myte som kommer fra bodybuilder miljøet hvor de var vant til å ta steroider. De behandlet kreatin på samme måte og kjørte dem også i sykluser, fordi de trodde at det var litt samme greia, og at man måtte gjøre det for å unngå de værste bieffektene. Kreatinproduksjonen går tilbake til normalt etter at du har sluttet med tilskudd.

90 dager er overhodet ikke rart, og ikke farlig.

"There is no scientific evidence that the short- or long-term use of creatine monohydrate has any detrimental effects on otherwise healthy individuals."1)

Ja...? Du blir fastere i musklene fordi du blir sterkere...

"In long-term studies, subjects taking CM typically gain about twice as much body mass and/or fat free mass (i.e., an extra 2 to 4 pounds of muscle mass during 4 to 12 weeks of training) than subjects taking a placebo [61-64]. The gains in muscle mass appear to be a result of an improved ability to perform high-intensity exercise via increased PCr availability and enhanced ATP synthesis, thereby enabling an athlete to train harder and promote greater muscular hypertrophy via increased myosin heavy chain expression possibly due to an increase in myogenic regulatory factors myogenin and MRF-4 " -journal of the international society of sports nutrion

1) 2)http://www.jissn.com/content/4/1/6

54 kg? Trent lenge? høres ikke ut som om du har trent veldig lenge. Da må du isåfall ha rimelig lav fett% eller være ganske lav. Og jente.

Unnskyld meg?

1) De som produserer og selger kreatin har doser bak på pakkene. Jeg syntes det blir dumt å ikke skulle følge de. Skriver av for deg :)

Fase 1 (5 dager): 5g - 4 ganger daglig

Fase 2 (6-65 dager) - 5g 1 gang daglig

Fase 3 - Pause ( 30 dager)

Ca samme dosering og dager har det stått på alt kreatinet jeg har brukt, så jeg velger å tro det er veien å gå.

2) Det virker veldig rart at jeg har hatt ca samme muskel-følelse (da jeg trente med tyngre vekter) over lang tid, men når jeg begynte på kreatin (og var i en periode jeg trente både mindre, og med lettere vekter), ble jeg brått mye sterkere. Da tror jeg heller det har en sammenheng med kreatinet.

3) Jeg er 159, så å veie 54kg og ha trent lenge er absolutt ikke urealistisk.

• Liker 1
Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Unnskyld meg?

1) De som produserer og selger kreatin har doser bak på pakkene. Jeg syntes det blir dumt å ikke skulle følge de. Skriver av for deg :)

Fase 1 (5 dager): 5g - 4 ganger daglig

Fase 2 (6-65 dager) - 5g 1 gang daglig

Fase 3 - Pause ( 30 dager)

2) Det virker veldig rart at jeg har hatt ca samme muskel-følelse (da jeg trente med tyngre vekter) over lang tid, men når jeg begynte på kreatin (og var i en periode jeg trente både mindre, og med lettere vekter), ble jeg brått mye sterkere. Da tror jeg heller det har en sammenheng med kreatinet.

Sier du at en produsent har mer peilig enn jissn? Produsentene skriver mye rart på pakken, de har langt mindre kompetanse enn forskere/utdannede på det området. Produsenter på å få solgt produktet sitt. På min kreatinbøtte står det også 20g om dagen(hele tiden). Og det er helt bak mål.

2) Det det høres ut som her er at musklene dine var litt slitne. Det skjer med alle, og derfor har vi rolige/treningsfrie uker av og til for å gi musklene tid. Det er vanlig å kunne løfte mer etter en rolig periode.

3) Lenge? Hva legger du i det? Vil du si hva du tar i knebøy f.eks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...