Gå til innhold

Norges berømte glass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De finnes i mange størrelser og er brukbare til alt mulig, inkludert å ha mat i. De er stilige og jeg liker dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!

Pinterest er jo full sav tips til bruk av mason jars.

Norgesglasset kan brukes til noen av disse prosjektene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av nasjonalismen dette glasset representerer.



Anonymous poster hash: c9dba...8f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av nasjonalismen dette glasset representerer.

Anonymous poster hash: c9dba...8f3

Jeg blir kvalm av dårlige forsøk på trolling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av dårlige forsøk på trolling.

Jeg er helt seriøst. Men, jeg forstår at det er vanskelig for naive å nordmenn å se det på denne måten.

Anonymous poster hash: c9dba...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norgesglasset har allerede vært i salg en god stund her nede, på Porsgrunn porselenfabrikk. :) Både tomme glass, og glass fylt med masse forskjellige. :)

Syns de glassa er veldig kjekke, kan brukes til så mye, alt fra matvarer, til å lage lamper ut av de. :)

Anonymous poster hash: 4b9f6...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt seriøst. Men, jeg forstår at det er vanskelig for naive å nordmenn å se det på denne måten.

Anonymous poster hash: c9dba...8f3

Det er ikke et uttrykk for nasjonalisme, men et uttrykk for nostalgi. I tillegg har det et element av bevaring av norsk industri, som er viktig for å bevare norske arbeidsplasser og dermed den norske velferdsstaten og det samfunnet vi lever i.

Jeg liker norgesglassene fordi de finnes i ulike størrelser, som alle har samme lokk. Dermed er det veldig lettvint når jeg sylter, for alle lokkene passer til alle glassene. Med vanlige syltetøyglass blir det "halvparten av de små hvite passer til de glassene, mens den andre halvparten er en tanke større og passer bare til de glassene, men ikke til det glasset som trenger et annet lokk. De små hvite med kant på passer bare til de firkanetede glassene, men de glassene kan også ha svarte lokk, osv." Norgesglass er mye enklere.

Jeg liker også at norgesglassene har veldig logiske størrelser, for da er det så lett å beregne mengde. Hvis det går to litersglass på en runde vet jeg at hvis neste runde er like stor holder det med to litersglass på den også. Da kan jeg hele tiden være trygg på at jeg har klargjort mange nok glass, eller om jeg må vaske flere. Jeg slipper også å sitte igjen med mange ubrukte klargjorte glass, fordi jeg vet hvor mange glass jeg kommer til å trenge.

Norgesglass har også veldig god hermeteringsstatestikk hos meg. Vanligvis er ca 10% av glassene uhermetisert, men av de 20 norgesglassene jeg brukte i år var det bare 1 som ikke ble skikkelig hermetisk. Tidligere har jeg brukt færre glass, men da har alle blitt hermetisert.

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år kjøpte jeg strikk

Det er ikke et uttrykk for nasjonalisme, men et uttrykk for nostalgi. I tillegg har det et element av bevaring av norsk industri, som er viktig for å bevare norske arbeidsplasser og dermed den norske velferdsstaten og det samfunnet vi lever i.

Jeg liker norgesglassene fordi de finnes i ulike størrelser, som alle har samme lokk. Dermed er det veldig lettvint når jeg sylter, for alle lokkene passer til alle glassene. Med vanlige syltetøyglass blir det "halvparten av de små hvite passer til de glassene, mens den andre halvparten er en tanke større og passer bare til de glassene, men ikke til det glasset som trenger et annet lokk. De små hvite med kant på passer bare til de firkanetede glassene, men de glassene kan også ha svarte lokk, osv." Norgesglass er mye enklere.

Jeg liker også at norgesglassene har veldig logiske størrelser, for da er det så lett å beregne mengde. Hvis det går to litersglass på en runde vet jeg at hvis neste runde er like stor holder det med to litersglass på den også. Da kan jeg hele tiden være trygg på at jeg har klargjort mange nok glass, eller om jeg må vaske flere. Jeg slipper også å sitte igjen med mange ubrukte klargjorte glass, fordi jeg vet hvor mange glass jeg kommer til å trenge.

Norgesglass har også veldig god hermeteringsstatestikk hos meg. Vanligvis er ca 10% av glassene uhermetisert, men av de 20 norgesglassene jeg brukte i år var det bare 1 som ikke ble skikkelig hermetisk. Tidligere har jeg brukt færre glass, men da har alle blitt hermetisert.

nostalgi kan også være nasjonalistisk.

Anonymous poster hash: c9dba...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nostalgi kan også være nasjonalistisk.

Anonymous poster hash: c9dba...8f3

Mulig, men isåfall på en positiv måte. Mye nasjonalisme kan være deestruktivt, men denne typen nostalgi er ikke det. Med destruktivt mener jeg at det ødelegger vårt syn på andre nasjonaliteterved å få oss til å tenke at vi er bedre enn dem, slik nasjonalsosialismen utviklet seg.

Denne typen nostalgi som norgesglass representerer er ganske uskyldig, den er litt som hjemmelaget jordbørsyltetøy på nybakt brød på mormors kjøkken med blondegardiner. Denne typen nostalgi skader ingen så lenge en ikke ser ned på alle som kjøper brød og syltetøy og har persienner på kjøkkenet

Endret av Sølvrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...