mintmint Skrevet 14. november 2014 #1 Skrevet 14. november 2014 Hei. Nå er det slik at jeg var borte fra høgskolen og nå trenger de en sykemelding fra meg. Jeg vil unngå å dra til legevakten å sitte i kø i fleretimer for å få et ark. Er det mulig å dra til legen på mandag, ringe dem evt og si jeg har vært sjuk fredag og hele helgen og trenger nå en sykemelding til skolen min. Vil jeg ha fått en da?For fredag og helgen?
Duckie Skrevet 14. november 2014 #2 Skrevet 14. november 2014 Leger har ikke lov å tilbakedatere sykemeldinger. Hvorfor ringte du ikke legen din tidligere i dag? Legevakten er til for akutte situasjoner, og kommer sannsynligvis til å avvise deg om du kommer for en legeerklæring (ihvertfall her i Oslo, spesielt i helgen). 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #3 Skrevet 14. november 2014 Du burde ringt fastlege da du våknet i dag tidlig, dette er ikke en legevaktsak, og fastlegen din har ikke lov å tilbakedatere sykmelding på mandag. Du hadde nok bli avvist på legevakten her og, og bedt om å gå privat. Anonymous poster hash: 9e658...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #4 Skrevet 14. november 2014 Hei. Nå er det slik at jeg var borte fra høgskolen og nå trenger de en sykemelding fra meg. Jeg vil unngå å dra til legevakten å sitte i kø i fleretimer for å få et ark. Er det mulig å dra til legen på mandag, ringe dem evt og si jeg har vært sjuk fredag og hele helgen og trenger nå en sykemelding til skolen min. Vil jeg ha fått en da?For fredag og helgen? KAN LEGEN TILBAKEDATERE SYKEMELDING? Lege kan vanligvis sykemelde tidligst fra den dato pasienten er til konsultasjon. Får pasienten ikke time hos legen samme dag, kan dagen man snakket med legen på telefonen godtas som start på legens sykemelding. Dette forutsetter at telefonsamtalen følges opp med time hos legen få dager etter telefonsamtalen. Unntaksvis kan legen skrive sykemelding med tilbakevirkende kraft, men da må legen skrive begrunnelse om dette. En grunn kan være at det overhodet ikke er mulig for deg eller dine nærmeste å kontakte lege. Noen med psykisk sykdom vil også kunne få tilbakedatert sykemelding. Anonymous poster hash: 03e55...3a1
umwar Skrevet 14. november 2014 #5 Skrevet 14. november 2014 Du burde ha ringt med en gang samme dag. Dersom du ikke får time, kan legen tilbakedatere dersom det kan vises at du har prøvd å kontakte legesenteret samme dag. Samme dag er vel hovedpoenget her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå