Gå til innhold

Vondt i nakken!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har et tips om en god "metode" å bli kvitt dette på? Går til fysioterapeut, men.. Begynner å bli litt desperat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litago (ikke innlogget)

Jeg har hatt vond nakke i mange år. Har prøvd all verdens massasjer, akupunktur, elektrisitet og jeg vet ikke hva. Alle fysioterapeuter og leger har anbefalt massasje.

Har akkurat begynt hos en ny terapist og han trodde årsaken var hvordan jeg holdt hodet. Når jeg ser meg i speilet fra siden (jepp, ikke enkelt... :-? ) så luter hodet mitt forover. Akkurat som om jeg har en bøy øverst på ryggraden, - skjønner du hva jeg mener?

Det eneste som hjelper mot dette er å endre på hvordan jeg holder hodet. Jeg må derfor bygge opp musklene i nakke og rygg slik at hodet holder seg på plass uten at jeg må anspenne meg. Jeg har derfor fått treningsprogram som jeg gjør to ganger hver dag i tillegg til at jeg går til terapisten to ganger i uken. Jeg får litt massasje og ultralydbehandling for å løse opp, men den eneste måten å bli varig frisk på er TRENING!

OG DET VIRKER!! :D Kan allerede etter to uker snu mer på hodet enn jeg gjorde før. Dessuten har hodepinen sluppet taket.

Vel, det kan jo hende at du har andre nakkeproblemer. Ville uansett dele min erfaring med deg!

Lykke til!

:-) Litago

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg kan anbefale naprapat, det er mye bedre enn fysioterapi og masasje! Det er vel ikke så vanlig i Norge enda, men her i Sverige er det veldig anerkjent! De går dypere inn i musklene og jobber med de punktene der problemet sitter, ikke bare der det gjör vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer så klart veldig an på årsaken til problemene, men stresser du mye?

SENK skuldrene. Øv deg på å slappe av i området rundt halsen, nakken, øverste del av rygg.

Ellers vil jeg anbefale det klassiske rådet (eller var det ikke det? :P ) Reiki.

Jeg har selv blitt behandlet med godt resultat mot betennelse, og kan godt tenke meg at spenninger er "ideelt".

Om det er kink-lignende, så er jo også kiropraktor et godt alternativ i mange tilfeller. Et (skummelt sådan) knekk, og (ofte) ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

du kan jo prøve kiropraktor!

dette tar tid, og du forbygger mye, men til slutt, etter en del behandlinger, blir du faktisk fin igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, men dette er nok muskulært, så en kiropraktor hjelper ikke.. Har bestillt en del timer hos en fysioterapeut før jeg skal på ferie - 3 uker uten å sitte stille foran en PC hele dagen gjør nok også susen!

Får prøve en naprapat senere hvis jeg ikke blir bedre!

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer så klart veldig an på årsaken til problemene, men stresser du mye?

SENK skuldrene. Øv deg på å slappe av i området rundt halsen, nakken, øverste del av rygg.  

Hør på Amanda!

Årsaken er det viktigste å kartlegge. Og så hjelper den ene behandlingen på det ene, den andre på noe annet. Og dette kan være veldig individuelt også - hva passer for deg - hva tror du på.

Om du får hjelp av en kiropraktor eller fysioterapeut eller akupunktør, det spiller vel ingen rolle. Det som imidlertid kan være lurt, er å gå på et helsesenter, dvs. at de har ulike kompetanse under samme tak. Tradisjonell lege og fysioterapeut, homeopat, kiropraktor etc. For da samarbeider de og finner det som er bra for akkurat deg.

Også krever det en del av deg selv med tøyning og pusteøvelser og sånn, det kan behandleren din hjelpe deg med.

Generell trening med avslapningsøvelser er veldig viktig, men da bør du ha fjernet det vondeste først. Funnet årsaken og jobbe med den direkte i tillegg.

Særlig i Oslo, og sikkert andre steder er det mye bra trening som ikke krever spensthopp til funky musikk i en time i strekk. Selv om det også er inmari gøy.

Test ut Mensendick-trening, Yoga, pustetrening på ulike studioer etc.

Lykke til - og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...