Gå til innhold

Mats Gilbert utestengt fra gaza

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/gaza/gilbert-utestengt-fra-gaza-paa-livstid/a/23335529/

Jeg forstår det på en måte siden han favoriserer palestina, og jeg skjønner ikke hvordan en lege kan favorisere en side. Jeg tenker at en lege skal hjelpe alle uansett religion og politisk syn.

Anonymous poster hash: 1166f...916

Når man er inne på Gaza, så er det bare en side det er mulig å ta, siden det ikke finnes en eneste israeler med behov for legehjelp der inne.

De stenger ham ute fordi han sier lite smigrende ting om Israel når han snakker om det han ser i sitt virke som lege blant ofrene for israelernes kampanjer mot den palestinske sivilbefolkningen på Gaza.

Det kan egentlig være like bra. Jeg syns Gilbert har fortjent en pust i bakken nå, han har reist inn og ut av den krigssonen i 30 år, og kanskje er det på tide at han blir fritatt fra sin hang til å sette livet på spill for andre.

Det som er litt komisk, er at israelerne begrunner utestengningen med "sikkerhetsgrunner". Som om dette skulle hjelpe det aller minste på deres image internasjonalt.

• Liker 13
Skrevet

Rett og rimelig. Støtter han teokrati og terrorister så har han selv skyld i det

• Liker 10
Skrevet

Rett og rimelig. Støtter han teokrati og terrorister så har han selv skyld i det

Det er temmelig historieløst av deg å si det. Mats Gilbert har besøkt Gaza som lege gjennom over 30 år. Han er der for palestinerne, ikke for Hamas eller noen annen militant gruppe. Han var der mens Fatah styrte også, og han var der før det palestinske selvstyret kom i stand.

• Liker 18
Gjest Malanthor
Skrevet

Som mann42 sier; På gaza er det ingen israelere som trenger legehjelp. Eller synes du han burde dra inn i Israel og tilby legehjelp istedet?

Regelbrudd fjernet.

Tekola, mod.

• Liker 10
Skrevet

– Når penn, kamera og stetoskop blir en sikkerhetstrussel, står vi overfor et regime som bare frykter én ting: Sannheten, sier Gilbert til VG.

• Liker 15
Skrevet

– Når penn, kamera og stetoskop blir en sikkerhetstrussel, står vi overfor et regime som bare frykter én ting: Sannheten, sier Gilbert til VG.

Du skrev det jeg ville skrive.

Gilbert har gjort en fantastisk jobb i disse årene han har holdt på.

Israel er og blir en facist stat.

Anonymous poster hash: fa459...92c

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Og Israel er ikke en stat fundert på religiøse overbevisninger der skille mellom stat og religion ikke eksisterer?

Jeg tror - uten at jeg skal nødvendigvis forsvare den ene siden sånn helt og holdent - at det blir umulig å forholde seg nøytralt når en bor og virker i landet og ser resultatet av bombene. Mats Gilbert er vel uansett på sivilbefolkningen sin side - det er de som lider under at denne konflikten fortsetter.

Skrevet

Får ikke åpnet link, men hva er grunnen? Og har dem rett til det?

Anonymous poster hash: bd90b...e36
Skrevet

Får ikke åpnet link, men hva er grunnen? Og har dem rett til det?

Anonymous poster hash: bd90b...e36

Mener du den objektive grunnen, eller den oppgitte grunnen?

De oppgir "sikkerhetshensyn" som grunn til å utestenge ham fra Gaza. Den reelle grunnen er selvsagt at de ikke liker at han sier stygge ting om Israel. Mats Gilbert er jo den verst tenkelige personen å ha i Gaza som lege. Han er en internasjonalt anerkjent og høyt respektert ekspert på traumemedisin, han er en uredd idealist, og han er uten tvil pro palestinsk. Stort høyere potensiale for negativ presse er det vanskelig å tenke seg, fra israelsk side.

Har de rett til å stenge ham ute? Vel, de har rett til å nekte ham adgang til å dra inn i Gaza gjennom Israel. De er jo herrer i eget hus. Han kunne reist inn via Egypt og Sinai, men etter hva jeg forstår så er det svært risikabelt, så slik det står nå er han i praksis stengt ute fra Gaza permanent.

• Liker 2
Skrevet

Krise for norske aviser. Hvordan kan de da få dekket konflikten?

Anonymous poster hash: 7750b...7b9
  • Liker 7
Skrevet

Forferdelig synd.

Gilbert er vel i Gaza på eget initiativ og er ikke med i organisasjoner som Leger uten grenser. Dermed er det ikke problematisk at han er tydelig i sitt politiske ståsted.

Anonymous poster hash: 2b65c...44e
  • Liker 2
Skrevet

Mulig Israel mener han er en sikkerhetstrussel fordi de mistenker at han samarbeider med terrorister?

Israel har bare nektet han adgang til Gaza fra den israelske grensen. Han kan dra til Gaza over den egyptiske grensen.

Anonymous poster hash: e3e2e...2d5
  • Liker 2
Gjest brutal_mann
Skrevet

Krise for norske aviser. Hvordan kan de da få dekket konflikten? Anonymous poster hash: 7750b...7b9

Det er jo det som er Israel sitt mål, å kunne drepe i fred.

• Liker 2
Skrevet

Mads Gilbert er helt åpenbart veldig partisk når det gjelder det bildet han formidler hjem, men jeg synes ikke det er noen god grunn til å nekte han innpass, tvertimot. Selv om jeg er uenig med han i mye så synes jeg han gjør en kjempejobb for ofrene for krig som det står enorm respekt av.

• Liker 2
Skrevet

Mener du den objektive grunnen, eller den oppgitte grunnen?

De oppgir "sikkerhetshensyn" som grunn til å utestenge ham fra Gaza. Den reelle grunnen er selvsagt at de ikke liker at han sier stygge ting om Israel. Mats Gilbert er jo den verst tenkelige personen å ha i Gaza som lege. Han er en internasjonalt anerkjent og høyt respektert ekspert på traumemedisin, han er en uredd idealist, og han er uten tvil pro palestinsk. Stort høyere potensiale for negativ presse er det vanskelig å tenke seg, fra israelsk side.

Har de rett til å stenge ham ute? Vel, de har rett til å nekte ham adgang til å dra inn i Gaza gjennom Israel. De er jo herrer i eget hus. Han kunne reist inn via Egypt og Sinai, men etter hva jeg forstår så er det svært risikabelt, så slik det står nå er han i praksis stengt ute fra Gaza permanent.

Det kan da ikke være risikabelt for Gaza's og Hamas's store helt å dra inn i Gaza, gjennom Egypt????

Sier du her at det fredselskende palestina-arabiske folk ikke klarer å ta vare på hans sikkerhet?

Så, det er altså ikke Israel som har stengt han ute, det er i praksis egypterne og palestina-araberne?

• Liker 7
Skrevet

Forferdelig synd.

Gilbert er vel i Gaza på eget initiativ og er ikke med i organisasjoner som Leger uten grenser. Dermed er det ikke problematisk at han er tydelig i sitt politiske ståsted.

Neivel, hvordan får du det til?

En lege, som er politisk aktivist først og livredder siden er vel et problem.

Men, du har nok fingeren på noe, dette er vel derfor at han IKKE er med i Leger Uten Grenser?

• Liker 4
Skrevet

Det kan da ikke være risikabelt for Gaza's og Hamas's store helt å dra inn i Gaza, gjennom Egypt????

Sier du her at det fredselskende palestina-arabiske folk ikke klarer å ta vare på hans sikkerhet?

Så, det er altså ikke Israel som har stengt han ute, det er i praksis egypterne og palestina-araberne?

Meg bekjent er grensen mellom Gaza og Egypt stengt og kontrollert av Israel; han vil kun komme inn den veien med å bli smuglet og da er han strengt tatt fritt vilt for Israelske sikkerhetsstyrker.

Og det er begrenset hvilken sikkerhet noen i Gaza kan tilby noen som helst.

Det var ikke i og for seg uventet, men litt amatørmessig. Jeg ser ikke helt hva Israel tjener på dette. Rent omdømmemessig er dette jo mere belastende enn det Gilbert klarer skape igjennom egne uttalelser

• Liker 1
Skrevet

Det er jo det som er Israel sitt mål, å kunne drepe i fred.

Sikkert.

Anonymous poster hash: 7750b...7b9

Skrevet

Forferdelig synd.

Det er sant. Han har aldri vært med leger uten grenser. Men synes likevel at leger skal være leger og ikke snakke om at man hjelper "sitt folk" osv. Jeg er selv i helsevesenet og vil dra i felt om noen år, og da vil jeg hjelpe mennesker uten å ta side med noen.

Anonymous poster hash: 1166f...916

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...