Gå til innhold

Har du registrert deg som donor?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvor mye er registreringa verdt så lenge det ikke er noe register her i landet?

Anonymous poster hash: 37066...2a4

Jeg lurer også på hvor folk har registrert seg når donorregister ikke er tillatt i Norge. Jeg har donorkort i veska og en donorapp på mobilen.

Jeg syns alle burde meldes inn i et nasjonalt donorregister, så fikk man heller melde seg ut dersom man absolutt var overbevist om at man ikke ønsket å være donor. Akkurat som statskirkeregisteret. ;)

Alt for mange lar være å ta stilling til om de ønsker å donere organer, og så må pårørende ta avgjørelsen for dem i en veldig sårbar situasjon. Organer må jo benyttes kort tid etter etdødsfall, så det burde vært mer automatikk i bruken av dem.

Endret av la Flaca
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns alle burde meldes inn i et nasjonalt donorregister, så fikk man heller melde seg ut dersom man absolutt var overbevist om at man ikke ønsket å være donor. Akkurat som statskirkeregisteret. ;)

Enig! Jeg har også donorkort i veska, men vet om mange som kunne tenke seg å være donor, men som ikke har fått tak i et slikt donorkort.

Jeg trenger ikke organene mine når jeg dør, synes det er utrolig egoistisk å ikke ville være donor...

Skrevet

Jeg skulle også ønske at utgangspunktet var at man måtte reservere seg mot organdonasjon. Da får de irrasjonelle og/eller meningsløst egoistiske melde seg av, så kan flere overleve. Heldigvis sier de fleste pårørende ja i dag også.

Anonymous poster hash: d4597...2f3
  • Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Fordi jeg ville sagt "ja" til å motta organer, er jeg selvfølgelig også donor.

Skrevet (endret)

Ja, det har jeg vært så lenge jeg kan huske. Dersom noen skulle ønske å bruke min døde kropp til forskning, skal de få lov til det. Det minste jeg kan gjøre er å være til nytte etter min død :)

Endret av Talbot
Skrevet

Ja det er jeg, synes det er forferdelig egoistisk at unge mennesker ikke er det og argumenterer med at de ikke er klare for å dø enda. Eh, ingen er klare for å dø, men kan ikke forutse framtiden og diverse ulykker kan skje med alle. Donorlistene er lange og et menneske som har omkommet i en ulykke kan donere mange organer til mennesker som trenger dem for å overleve.

Jeg kjenner ei med CF som er på listen for nye lunger. Hun kan ikke forlate sykehuset før hun har fått dem og er så syk at hun har blitt koblet til respirator flere ganger. Denne jenta er ikke myndig enda og livet hennes avhenger av disse lungene for å leve. Det er mye som må passe, ikke bare må den andre være donor men det er mye annet som må passe for å være match. At andre ikke gidder å registrere seg fordi de orker ikke å tenke at de muligens kan dø en dag er patetisk.

Anonymous poster hash: a8f92...f8a

• Liker 3
Skrevet

Fordi jeg ville sagt "ja" til å motta organer, er jeg selvfølgelig også donor.

Faktisk er VELDIG godt argument. Vil du motta organer, så får du donere organer den gangen du faller fra.

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg. Har ikke bruke for organene mine når jeg ligger i graven.

Skrevet

Jeg er blodgiver med donorkort i lommeboka :) Har også informert mine nærmeste om at jeg ønsker å donere organene mine om jeg går bort.

Skal også melde meg som beinmargsdonor.

Skrevet

Vel..

Jeg skal kremeres også vil jeg la askene mine bli strødd på mitt favorittsted :)

Og da, ALT, kan ikke la noen vandre rundt med min lunge eller lever da :)

Ja jeg er kanskje egoistisk av meg..

Men det er ingen som tvinger deg til å være donor heller ^^

Så jeg har ingen grunn til å få dårlig samvittighet :)

Må man ikke søke om tillatelse for å få asken strødd?

Anonymous poster hash: 14995...d89

• Liker 1
Skrevet

Jeg er donor. Vil helst ikke gi bort organer mens jeg lever, med unntak til mine barn. Men gir gjerne bort alt når jeg dør. Når jeg begynte å kjøre tung mc, registrerte jeg meg som donor.

Håper flere vil gjøre det. Det trengs. Mange i kø. :)

Skrevet

Jeg har donorkort, har appen på mobilen og har informert som best jeg kan, men synes det er irriterende at det ikke er et register som viser at man selv har lagt inn ønske om det. Ser for meg at det er sånt som fort kan glippe hos de pårørende i en slik situasjon.

• Liker 1
Gjest Uhumskheter
Skrevet

donerer gjerne når jeg er død- Ta rubbel og rake. Men jeg beholder alt selv så lenge jeg er i live. Ingen får nyra mi. Hva om jeg trenger den tilbake ved en senere anledning.

Skrevet

Jeg tenker slik at når jeg er død, så har jeg ikke bruk for organene. Det å da kunne gi dem bort til noen som virkelig trenger de for å leve videre, syntes jeg er en helt fantastisk. Det betyr at livet mitt aldri er bortkastet uansett når jeg faller bort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...