Gå til innhold

Har du registrert deg som donor?

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella
Skrevet

Og om du ikke har, hvorfor ikke?

Jeg har ikke registrert meg som donor, og har sagt fra til nærmeste pårørende at jeg ikke vil være donor.

Men jeg er i en fase hvor jeg tenker mye på det. For jeg BURDE jo! Det gjør jo at mennesker som står i donorkø får en mulighet til å overleve.

Når det er sagt. Jeg har donert benmarg. Jeg gir gjerne bort en nyre i levende live.

Det er tanken på døden. Jeg er død, og mine organer skal høstes. Sannsynligvis så vil jeg ikke ha peiling på at det skjer, men det er komplekst... Jeg har et veldig sterkt Jeg. Og en dødsangst. Jeg klarer ikke ikke å forsone meg med det at jeg skal dø, bli borte, forsvinne. At det som er meg, mine tanker og mitt Jeg skal bare dø og bli borte for all evighet...

Noen tanker?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort det om jeg kunne, men det er ikke en mulighet. Det ville vært god nytte for andre. Jeg hadde uansett ikke hatt bruk for mine organer når jeg er død.

Gjest constance90
Skrevet

Jeg er donor. Jeg synes jeg er egoistisk hvis jeg ikke kan bidra når jeg faktisk ikke trenger de selv.

Plutselig er det du selv som trenger en nyre. Alle som kan, bør bidra.

• Liker 2
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg er donor. Jeg synes jeg er egoistisk hvis jeg ikke kan bidra når jeg faktisk ikke trenger de selv.

Jeg forstår din pragmatiske tankegang. Men jeg er ikke i stand til å overføre den til meg.

Skrevet

Jeg er donor, jeg trenger ikke mine organer når jeg er død

• Liker 2
Gjest Citronella
Skrevet

Og om du leste HI, så gir jeg gjerne bort en nyre i levende live, og jeg har donert benmarg.

Gjest constance90
Skrevet

Og om du leste HI, så gir jeg gjerne bort en nyre i levende live, og jeg har donert benmarg.

Kjempe bra!

Skrevet

Jeg har ikke fordi jeg ikke føler meg klar til å dø. Høres utrolig dumt ut, men det er sånn jeg føler det. Tror heller ikke jeg kan donere så mange av mine organer fordi da tror jeg også personen som får organene mine min sykdom (har en sjelden sykdom)

Så jeg ordner det når jeg blir litt eldre

Anonymous poster hash: b24f6...ee4
Skrevet

Alle mine pårørende vet at jeg, om mulig, ønsker å donere så mange organer som mulig. Jeg vet også at alle mine ønsker det samme for seg selv.

Jeg har absolutt intet behov for organene mine når jeg er død, og skulle noen av dem bli tatt, så er jeg helt sikker på at jeg ikke blir begravet levende - det er jeg mye mer redd for ;) Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke lenger donor. Jeg har en sykdom som er et helvete å leve med, og studier har vist at det er stor sjanse for å at den som mottar et organ fra en donor med denne sykdommen blir syke. Merkelig nok er det få leger som synes det er moralsk vanskelig. Jeg ville foretrukket å dø fremfor og leve med denne sykdommen, og jeg klarer ikke engang tenke på at jeg ville være skyldig i å gi en annen person denne sykdommen.

Anonymous poster hash: 15aa8...e07

Skrevet

Jeg er registrert som donor. Syns det er en fin tanke at hvis jeg skulle dø så kan jeg være med på å redde livet til noen andre. Da kommer det jo liksom noe godt ut av det...

Har en bekjent som hadde en leversykdom og som trengte ny lever for noen år siden, ellers hadde hun dødd. Etter å ha sett hvor syk hun ble og hvor forferdelig den tiden var for familien kjennes det enda viktigere å være registrert som organdonor.

Anonymous poster hash: 54c84...9f0
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg har ikke fordi jeg ikke føler meg klar til å dø. Høres utrolig dumt ut, men det er sånn jeg føler det. Tror heller ikke jeg kan donere så mange av mine organer fordi da tror jeg også personen som får organene mine min sykdom (har en sjelden sykdom)

Så jeg ordner det når jeg blir litt eldre

Anonymous poster hash: b24f6...ee4

Jeg synes ikke det høres dumt ut! Jeg har jo noe av det samme som jeg sliter med...

Og merkelig nok er jeg forsker innenfor medisin. Har vært oppe i flere situasjoner med pårørende hvor spørsmål om donor av organer har vært aktuelt. Da tok jeg på meg en profesjonell rolle...

Skrevet

Vel..
Jeg skal kremeres også vil jeg la askene mine bli strødd på mitt favorittsted :)
Og da, ALT, kan ikke la noen vandre rundt med min lunge eller lever da :)
Ja jeg er kanskje egoistisk av meg..
Men det er ingen som tvinger deg til å være donor heller ^^
Så jeg har ingen grunn til å få dårlig samvittighet :)

Skrevet

Ja jeg har registrert meg som donor. Hva skal jeg med hjerte mitt når det ikke slår? Hva skal jeg med lever og nyrer når det ikke vil fungere hos meg lengre? Hva skal jeg med lungene mine når jeg ikke kan puste?

Mens Jesper på to år trenger desperat en ny lever, Kine på 13 vil dø uten et nytt hjerte og Stine på 29 må ha en ny lunge for å bli 30, kanskje kan jeg gjøre slik at deres foreldre slipper å gråte over kisten deres en gang i nær eller fjærn fremtid. Og som sagt for min del så er jeg død, mitt liv og mine organer spiller ingen rolle lengre inni min kropp.

Anonymous poster hash: ab116...48b

• Liker 11
Skrevet

Hvor mye er registreringa verdt så lenge det ikke er noe register her i landet?

Anonymous poster hash: 37066...2a4

• Liker 3
Gjest Citronella
Skrevet

Ja jeg har registrert meg som donor. Hva skal jeg med hjerte mitt når det ikke slår? Hva skal jeg med lever og nyrer når det ikke vil fungere hos meg lengre? Hva skal jeg med lungene mine når jeg ikke kan puste?

Mens Jesper på to år trenger desperat en ny lever, Kine på 13 vil dø uten et nytt hjerte og Stine på 29 må ha en ny lunge for å bli 30, kanskje kan jeg gjøre slik at deres foreldre slipper å gråte over kisten deres en gang i nær eller fjærn fremtid. Og som sagt for min del så er jeg død, mitt liv og mine organer spiller ingen rolle lengre inni min kropp.

Anonymous poster hash: ab116...48b

Jeg ser problemstillingene dine. Og jeg forstår. Men for meg er det å donere et eksistensielt spørsmål (finn minst en feil...)

Skrevet

Selv er jeg donor, og har hatt nytte av det selv. Er levertransplantert og det betydde mye for meg. På en alder av 20, er jeg veldig takknemlig som har fått "livet på ny"

Så jeg er donor, så når jeg er død, kan noen som trenger det få mine organer og leve videre. Jeg vet hvor mye det betyr.

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Selv er jeg donor, og har hatt nytte av det selv. Er levertransplantert og det betydde mye for meg. På en alder av 20, er jeg veldig takknemlig som har fått "livet på ny"

Så jeg er donor, så når jeg er død, kan noen som trenger det få mine organer og leve videre. Jeg vet hvor mye det betyr.

Hmm... Der fikk jeg noe å gruble på. Takk for ditt innspill, og jeg er veldig glad forat du fikk livet på ny!

Skrevet
AnonymBruker, on 14 Nov 2014 - 02:38, said:

Hvor mye er registreringa verdt så lenge det ikke er noe register her i landet?

Anonymous poster hash: 37066...2a4

Selv om det ikke finnes noe register (så man kan ikke registrere seg som donor sånn som f.eks i USA) i Norge er det jo selvfølgelig et poeng med å ha organdonor-kort og å si i fra til sine nærmeste at det er det man ønsker hvis man dør. Ellers er det jo umulig for legene å vite hvem som er for eller mot organ donasjon hvis det er aktuelt. Det transplanteres ikke organer uten tillatelse fra enten deg (via organdonor-kort, eller den mobil-appen de har) eller pårørende.

Anonymous poster hash: 54c84...9f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ennå ung, så jeg har ennå ikke utrettet så mye med livet mitt. Selv om jeg ønsker å dø gammel og mett av dage, så vet jeg at noen ganger får en ikke alt en ønsker. Hvis noe skulle skje så jeg døde ung vil jeg at noen andre skal få organene mine, for da har jeg ihvertfall gjort en forskjell. Om jeg først skal dø så vil jeg at min død skal gi noen andre liv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...