Gå til innhold

Pessar som prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje litt dumt spørsmål, men finnes fortsatt pessar? Det var kanskje mer vanlig før i tiden. Jeg får ikke lov til å bruke hormonprevensjon eller spiral av legen, og har fått beskjed om å bruke kondom.

Er ingen stor fan av det, så vil gjerne ha et alternativ. I alle fall at man kan bytte på.

Er det noen her som bruker pessar og er fornøyd med det?

Anonymous poster hash: a9ffa...bb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pessar er SÅÅÅÅÅÅ syttitallet!

:fnise:

Neida, jo pessar finnes fortsatt i beste velgående, men det er ikke veldig mange apotek som fører dem uten bestilling og heller ikke veldig mange gynekologer som er trent i pessartilpasning lenger.

Det må nemlig tilpasses deg og din livmorhals, de finnes i tre-fire forskjellige størrelser om jeg ikke husker helt feil, så det er ikke akkurat bare å stikke innom apoteket og kjøpe et hvilket som helst pessar.

Ulempen med pessar er at du må sette det inn maks 20 minutter før sex, og du må smøre det godt med sæddrepende krem før du setter det inn.

Det kan også være litt knotete å få på plass, noen ganger vil det ikke på plass i det hele tatt, men sannsynligheten for å bli dreven i å smokke det inn og på plass er større jo lenger du har brukt det.

Skrevet

Haha! :D

Jeg vet at det er litt merkelig, men eneste alternativ er altså kondom. Og det er liksom litt nedtur. Tenker at man kan bruke kondom når det skjer litt spontant, mens pessar kan brukes om man har en kosehelg.

Brått kom jeg på seksualveiledningen fra jeg gikk på videregående, og at vi lærte om pessar. Høres jo helt jalla ut, men jeg hater egentlig kondom litt. :P

Jeg skal til gyn i desember, så da kunne jeg jo hørt der. Det er en spesialist, så da bør vel kanskje han/hun ha peiling på det?

Selv om jeg ikke har lyst til å dra på apoteket og spørre etter sæddrepende krem! haha! Da må jeg nok ta bilen og kjøre til et annet apotek et sted ingen kjenner meg. :P

Takk for godt svar, Minya! :)

Skrevet

Det er ihvertfall ikke verre enn at du spør gynekologen din om tilpasning og opplæring.

Tilpasningen går mest ut på at du må måles opp for å finne ut hvilken størrelse og dybde du trenger, så det kan virke litt kleint, og når det gjelder opplæring er jeg ikke sikker på om du bare får beskrivelsen eller gynekologen viser eller du får prøve selv sånn som når man får linseopplæring. :fnise:

Sæddrepende krem trenger du ikke nødvendigvis å spørre etter, den ligger ofte i nærheten av enten intimartiklene eller kondomer og annen reseptfri prevensjon, så spør gynekologen om navnet på en h*n anbefaler og husk det til du skal kjøpe kremen. Da blir det brått ikke like flaut :)

Skrevet

Supert! Kvinneguiden er mye bedre enn Google altså! ;)

Skrevet

Godt jeg har høy dustefaktor og leste boken "Kvinnens kropp" da jeg var mellom fem og åtte år gammel. :fnise:

Jeg tror jeg kunne både menstruasjonsyklus, forplantning, sex og navnet på et tosifret antall sex-stillinger før jeg var ti. :skratte:

Skrevet

Godt jeg har høy dustefaktor og leste boken "Kvinnens kropp" da jeg var mellom fem og åtte år gammel. :fnise:

Jeg tror jeg kunne både menstruasjonsyklus, forplantning, sex og navnet på et tosifret antall sex-stillinger før jeg var ti. :skratte:

Hehe, da har du sabla god hukommelse! Jeg trodde du jobbet med sånt eller var lege jeg nå :)

Skrevet

Jeg brukte pessar en liten periode fordi jeg bruker lady-comp (temperaturmåler) som prevensjon. I periodene hvor LC gir meg rødt lys (frukbar) trengte jeg også annen beskyttelse og skaffet meg pessar. Det er knotete og slitsomt å passe på at man får satt det inn i tide. I tillegg må man vente lenge etterpå med å ta det ut. Så jeg har droppet det. (Kondom er ikke noe alternativ så nå hopper vi av i svingen i røde faser. jada, jada, vet at det ikke er 100 % sikkert men nå har det funket i 6 år).

Anyway, da jeg brukte det- for ca 6 år siden, ble jeg fortalt at pessar gikk ut av salg i Norge omtrent på den tiden pga lave salgstall. Jeg hadde imidlertid fått tilpasset mitt av lege mens det enda var i salg så da jeg trengte nytt bestilte jeg bare på nett fra en side som solgte legemidler, etter som jeg kjente størrelsen min. Vet ikke om du fortsatt får tilpasset dette hos lege eller om det er helt ut. Drawback du kan være obs på er at den gelen kan gi økt risiko for urinveisinfeksjon. Jeg var plaget av det på den tiden og så ikke sammenhengen før jeg droppet å bruke pessar...

Skrevet

Jeg brukte pessar en liten periode fordi jeg bruker lady-comp (temperaturmåler) som prevensjon. I periodene hvor LC gir meg rødt lys (frukbar) trengte jeg også annen beskyttelse og skaffet meg pessar. Det er knotete og slitsomt å passe på at man får satt det inn i tide. I tillegg må man vente lenge etterpå med å ta det ut. Så jeg har droppet det. (Kondom er ikke noe alternativ så nå hopper vi av i svingen i røde faser. jada, jada, vet at det ikke er 100 % sikkert men nå har det funket i 6 år).

Anyway, da jeg brukte det- for ca 6 år siden, ble jeg fortalt at pessar gikk ut av salg i Norge omtrent på den tiden pga lave salgstall. Jeg hadde imidlertid fått tilpasset mitt av lege mens det enda var i salg så da jeg trengte nytt bestilte jeg bare på nett fra en side som solgte legemidler, etter som jeg kjente størrelsen min. Vet ikke om du fortsatt får tilpasset dette hos lege eller om det er helt ut. Drawback du kan være obs på er at den gelen kan gi økt risiko for urinveisinfeksjon. Jeg var plaget av det på den tiden og så ikke sammenhengen før jeg droppet å bruke pessar...

Takk for svar. Jeg går på medisiner hvor jeg ikke har lov til å bli gravid (en type blodfortynnende som er farlig for fosteret), så jeg må ha noe som er sikrest mulig.

Har aldri hatt UVI, så jeg er i teorien ikke redd for det. Men da høres det jo kanskje litt problematisk ut å få tak i det derimot.. Eventuelt som du sier at jeg finner en som kan tilpasse og bestiller fra utlandet eller lignende.

Skrevet

Takk for svar. Jeg går på medisiner hvor jeg ikke har lov til å bli gravid (en type blodfortynnende som er farlig for fosteret), så jeg må ha noe som er sikrest mulig.

Har aldri hatt UVI, så jeg er i teorien ikke redd for det. Men da høres det jo kanskje litt problematisk ut å få tak i det derimot.. Eventuelt som du sier at jeg finner en som kan tilpasse og bestiller fra utlandet eller lignende.

Hmm ok skjønner. ja, du sitter jo virkelig igjen med få alternativer da, hvis du ikke får bruke hormonprevensjon og ikke ønsker kondom (siste skjønner jeg veldig godt!). Men hvorfor kan du ikke bruke vanlig kobberspiral uten hormoner?

Jeg vet ikke om jeg ville følt meg helt trygg på pessar alene som prevensjon.. vi hoppet av selv da jeg brukte pessar fordi jeg da VISSTE at jeg var i høyrisikosonen for å bli gravid på røde dager... og det føles litt utrygt at det jo ikke er helt "tett", bare et lokk, liksom... :)

Skrevet

Hmm ok skjønner. ja, du sitter jo virkelig igjen med få alternativer da, hvis du ikke får bruke hormonprevensjon og ikke ønsker kondom (siste skjønner jeg veldig godt!). Men hvorfor kan du ikke bruke vanlig kobberspiral uten hormoner?

Jeg vet ikke om jeg ville følt meg helt trygg på pessar alene som prevensjon.. vi hoppet av selv da jeg brukte pessar fordi jeg da VISSTE at jeg var i høyrisikosonen for å bli gravid på røde dager... og det føles litt utrygt at det jo ikke er helt "tett", bare et lokk, liksom... :)

Jeg fikk høre at det ikke var noe lurt siden jeg står på stor dose blodfortynnende og at det kunne føre til blødning. Men det var lege som sa det altså, ikke gynekolog. Problemet er litt også at jeg er 33 år og er ferdig med utdannelse til våren. Har begynt å tenke på å kanskje få barn da. Skal stå på blodfortynnende i et halvt år, så det er dette halvåret som er litt ugreit mtp prevensjon. Etter at jeg er ferdig med det kan jeg sikkert bare bruke LadyComp, for da er det ikke farlig at jeg blir gravid.

Deres innspill hjelper meg mye, jeg føler jeg har fått så lite info av legene.

Skrevet

Et alternativ er FemCap, fungerer som pessar men krever ikke tilpasning, bestilles fra nett. Google det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...