Gå til innhold

Psykisk helse, nav og press

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen flere her som har opplevd å ha en psykisk diagnose og bli presset av Nav ut i arbeid uten hensyn til hvordan dette vil påvirke deg? Vil gjerne høre din historie og hvordan det gikk.

Anonymous poster hash: 49c27...62d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg har fysisk sykdom i tillegg altså, men de har presset meg ut i diverse praksiser flere ganger. Siste gangen ble jeg så dårlig at jeg lå i 2 uker, deretter startet et helvete med infeksjoner (som varer enda). Det er over et halvt år siden jeg sluttet der. De driter rett og slett i deg. Du er bare et papir. Får de deg i jobb er du et papir mindre. Jippi.

Anonymous poster hash: e0ad3...7a0
  • Liker 1
Skrevet

Leit å høre. Opplever det samme nå, har også en fysisk sykdom i tillegg. Fullstendig empatiløst opplegg. I tillegg har d sagt indirekte at alt negativt jeg har opplevd ifbm min sykdom er min egen skyld. Føler meg maktesløs og den psykiske helsen på vei nedover, de gjør seg selv en bjørnetjeneste. Kommer bare til å tåle mindre når jeg er ute i praksis når de i tillegg psyker folk ned.

Skrevet

Noen flere her som har opplevd å ha en psykisk diagnose og bli presset av Nav ut i arbeid uten hensyn til hvordan dette vil påvirke deg? Vil gjerne høre din historie og hvordan det gikk.

Tenker du "påvirke til at du blir sykere"? Kan i såfall evt. legen din eller en spesialist dokumentere at dette vil gjøre deg sykere?

Anonymous poster hash: b2e6a...33e

Skrevet

Tenker du "påvirke til at du blir sykere"? Kan i såfall evt. legen din eller en spesialist dokumentere at dette vil gjøre deg sykere? Anonymous poster hash: b2e6a...33e

Ja de kan nok det hvis jeg går inn for å få legeerklæring. Nysgjerrig på andres opplevelser.

Skrevet

Tenker du "påvirke til at du blir sykere"? Kan i såfall evt. legen din eller en spesialist dokumentere at dette vil gjøre deg sykere?

Man trenger da virkelig ikke et dokument på at man blir sykere. Dette kan man ofte vite selv.

Anonymous poster hash: e0ad3...7a0

Skrevet

Ja de kan nok det hvis jeg går inn for å få legeerklæring. Nysgjerrig på andres opplevelser.

Har du allerede diskutert dette med legen din/ annen behandler/ spesialist, og fått vite at det vil gjøre deg sykere?

Skrevet

Har du allerede diskutert dette med legen din/ annen behandler/ spesialist, og fått vite at det vil gjøre deg sykere? Anonymous poster hash: b2e6a...33e

nei, men jeg har hatt disse sykdommene halve livet mitt og vet godt hva det vil medføre ved å bli presset når man ikke er klar for det. Hvordan det? Jeg har heldigvis psykiater på min side som sikkert kan sykmeldt om jeg ber om det. Han vil jo også enkelt kunne evaluere om jeg er blitt bedre eller værre.

• Liker 1
Skrevet

nei, men jeg har hatt disse sykdommene halve livet mitt og vet godt hva det vil medføre ved å bli presset når man ikke er klar for det. Hvordan det? Jeg har heldigvis psykiater på min side som sikkert kan sykmeldt om jeg ber om det. Han vil jo også enkelt kunne evaluere om jeg er blitt bedre eller værre.

Det er bra at du har støtte!

Jeg ønsker deg alt godt og håper at du slipper å bli presset til noe som gjør deg sykere

Kan du si noe om hvilken type sykdommer det gjelder, der man blir dårligere av å bli presset når man ikke er klar for det? Det kan være nyttig for flere å vite

Skrevet

Det er bra at du har støtte!Jeg ønsker deg alt godt og håper at du slipper å bli presset til noe som gjør deg sykereKan du si noe om hvilken type sykdommer det gjelder, der man blir dårligere av å bli presset når man ikke er klar for det? Det kan være nyttig for flere å vite Anonymous poster hash: b2e6a...33e

et eksempel kan være sosial angst.

Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Ja, endte med tvangsinnleggelse på lukket psyk.avd i 6 uker...

Skrevet

Dette er vanlig. Nav må dokumentere hva du blir sykere av, og da må de se det selv. Det holder ikke med uttalelse fra spesialist. Det er viktig å ha tett kontakt med spesialist /behandler mens du utprøves sånn at behandleren kan følge med på helsa di og si fra til nav hvis utprøvingen blir for helseskadelig.

Anonymous poster hash: 05aeb...98c

• Liker 1
Gjest Gjest_Erica
Skrevet
AnonymBruker, on 13 Nov 2014 - 10:26, said:

Dette er vanlig. Nav må dokumentere hva du blir sykere av, og da må de se det selv. Det holder ikke med uttalelse fra spesialist. Det er viktig å ha tett kontakt med spesialist /behandler mens du utprøves sånn at behandleren kan følge med på helsa di og si fra til nav hvis utprøvingen blir for helseskadelig.

Anonymous poster hash: 05aeb...98c

Ja, jeg gikk på yrkesrettet attføring/AAP i 14 år før jeg ble uføretrygdet... Lang vei å gå...

Skrevet

Jeg ble også presset av NAV, men nå i ettertid ser jeg at det måtte til. Det var det som gjorde at jeg kom meg opp av den verste gropa, kom i gang med skikkelig medisinering og behandling. Det var kjipt og jævlig der og da, og jeg forbannet NAV. Men nå er livet mitt mye bedre, jeg har kommet meg ut i samfunnet, og har for første gang en plan for fremtiden, med en fremtid jeg kan se for meg at jeg vil trives med. Hadde ikke NAV stilt krav, hadde jeg sannsynligvis vært der jeg var fortsatt.

Jeg sliter med angst og depresjoner, og begge deler er ting som blir verre av å isolere seg, noe jeg helst ville på det verste. Det er veldig vanskelig å se seg selv utenfra når man er skikkelig syk, man er så sykdomsorientert og selvsentrert, og man tenker at det aldri kan komme til å gå den riktige veien. Det er mye lettere å bare bure seg inne med problemene, det er tøft å grave seg ut av de! Men det er absolutt verdt det til slutt!

• Liker 2
Skrevet

et eksempel kan være sosial angst.

Å presse seg ut i ubehagelige situasjoner gjør ikke sosial angst verre, tvert i mot. Det føles helt jævlig der og da, men i det lange løp vil det være positivt for psyken.

Hilsen en med sterk sosial angst, som har gått gjennom helvete og vel så det. Men det har vært verdt det!

Anonymous poster hash: 34b5d...43a

• Liker 2
Skrevet

Å presse seg ut i ubehagelige situasjoner gjør ikke sosial angst verre, tvert i mot. Det føles helt jævlig der og da, men i det lange løp vil det være positivt for psyken.

Hilsen en med sterk sosial angst, som har gått gjennom helvete og vel så det. Men det har vært verdt det!

Anonymous poster hash: 34b5d...43a

Det kan også gjøre angsten verre. Det er viktig at man begynner med situasjoner som gir lavere angst i begynnelsen og føler at man behersker disse før man går videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...