Gå til innhold

Tips til å stoppe panikk-angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er deres beste tips? Hvordan får dere stoppet tankene, og hvordan klarer dere og bli "normal" igjen?

Anonymous poster hash: bd476...918
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke funnet noen oppskrift på det... Har tenkt at "ja, ja, vet jo at det går over en gang". :s

Skrevet

Det sies jo at pusteteknikk er alfa og omega, men det er faen ikke lett når man sitter midt oppi anfallet... Dessuten er jeg veldig ny på dette, så jeg trenger øvelser... :S

ts

Skrevet

Det som fungerer best for meg er å tenkte at "det går over om en liten stund, det er ikke farlig." Under skikkelig ille angstannfall (med pusteproblemer, svimmelhet, hjertebank osv.) hjelper det meg å se på ting rundt meg i rommet og si høyt til meg selv "Der er vasken. Ved springen ligger den hvite såpa, ved siden av står tannbørsten som er blå med grønt mønster"... Det høres helt sært ut, jeg vet det :fnise: Men det får meg til å fokusere på noe annet. Si så mange detaljer om hver ting som mulig, og fortsett å se på ting rundt deg og si hva det heter, og beskriv det, til angstannfallet går over :)

Kanskje det bare er meg det fungerer for, men verdt et forsøk :)

Ønsker deg masse lykke til! :)

Anonymous poster hash: 07cd0...4e5
  • Liker 1
Skrevet

Det som fungerer best for meg er å tenkte at "det går over om en liten stund, det er ikke farlig." Under skikkelig ille angstannfall (med pusteproblemer, svimmelhet, hjertebank osv.) hjelper det meg å se på ting rundt meg i rommet og si høyt til meg selv "Der er vasken. Ved springen ligger den hvite såpa, ved siden av står tannbørsten som er blå med grønt mønster"... Det høres helt sært ut, jeg vet det :fnise: Men det får meg til å fokusere på noe annet. Si så mange detaljer om hver ting som mulig, og fortsett å se på ting rundt deg og si hva det heter, og beskriv det, til angstannfallet går over :)

Kanskje det bare er meg det fungerer for, men verdt et forsøk :)

Ønsker deg masse lykke til! :)

Anonymous poster hash: 07cd0...4e5

Takk for tips! Det skal prøves :)

Tar gjerne imot 1 million flere.

ts

• Liker 1
Skrevet

Snakke beroligende til seg selv kan fungere.

Ta en tjue, tredve spensthopp og pusten går som normalt. Løp noen trapper opp og ned om du har det tilgjengelig. Hopp tau. Eller bare hopp og ned.

Gummistrikk på armen. Trekk ut og slipp og jeg skal garantere deg at du får noe annet å tenke på en stund - au da. Men det fungerer.

Anonymous poster hash: 351d1...bb1
  • Liker 1
Skrevet

Hadde alltid panikk-angst på fly, var redd for å bli dårlig og drite meg ut med å bli syk og redd, og begynnte slik å faktisk føle meg dårlig osv.
Tenker på andre ting, shopping lister, oppskrifter.( eg. har kjøttdeig i frysen, hva middag jeg lage med det, hva trenger jeg kjøpe, eller de nye støvlettene passer med skjørtet, hvilke andre looks kan jeg sette sammen med ting jeg allerede har) Har samtaler med meg selv om alt mulig inni hodet mitt, planlegger ting jeg skal gjøre dagen etterpå, osv. Slik distraherer jeg meg selv, og er kognitiv aktiv med andre ting. Pleier å hjelpe :)

Anonymous poster hash: ed06f...06e
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...