AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #1 Skrevet 12. november 2014 Jeg ble innlagt på psykiatrisk sykehus i dag. Hva skal jeg da krysse under på meldekortet mitt ? (Jeg mottar aap) skal jeg krysse under syk ? Jeg er vanligvis ikke under arbeidspraksis . Så avtalene med Nav for tiden er bare og gå i behandling for å bli bra nok til å jobbe etter hvert. Psykiatrisk sykehus er jo behandling . Vil jeg mister eller få mindre penger vis jeg krysser av for syk ?Anonymous poster hash: 682ec...aa3
Gjest Aella Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Ring til Nav å hør med de. Man har jo alltid krav til hjelp. men om det blir med aap vet jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Kryss som vanlig, du kan risikere å miste noe aap hvis du har vært sammenhengende innlagt i over 3 mnd...Anonymous poster hash: 8a868...fb4 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Kryss som vanlig, du kan risikere å miste noe aap hvis du har vært sammenhengende innlagt i over 3 mnd...Anonymous poster hash: 8a868...fb4 Hvor får du det fra? Det er jo nettopp da man trenger AAP. Man blir ikke straffet for å være syk når man ikke har noen aktivitet annet enn å bli frisk. Det er om man har avtalt aktivitet med NAV (arbeidsutplassering, skole, kurs osv) at man skal krysse av fordi man unnlater/kan ikke gå på jobb/skole/avtalt aktivitet. Det er sikkert en sosionom på sykehuset som kan hjelpe TS med dette. Anonymous poster hash: ef993...78a 1
LilleLerke Skrevet 12. november 2014 #5 Skrevet 12. november 2014 (endret) Skaff sykemelding. Mener du må ha det for å få penger hvis du krysser av på sykdom. Men snakk med nav så får du vite hvordan det er Endret 12. november 2014 av LilleLerke 1
minister-mio Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Kan noen som jobber på avdelingen svare kanskje? Lykke til 2
Beltedyr Skrevet 12. november 2014 #7 Skrevet 12. november 2014 Hør med Nav ja, slik at du er 100% sikker. Da jeg gikk på AAP, tok jeg 1 eller 2 uker ferie i sommeren, etter avtale med Nav. Det jeg glemte fra samtalen med dem var at jeg skulle ikke krysse av for ferie, for da ville jeg ikke motta AAP for den perioden. Jeg krysset av for ferie på meldekortet, og fikk ikke penger for den perioden. Det var ikke mulig å gjøre om på det. Kjipt å miste nødvendig inntekt pga. at en ikke er helt sikker på hva man skal krysse av for. 1
NettMeg Skrevet 12. november 2014 #8 Skrevet 12. november 2014 Kan noen som jobber på avdelingen svare kanskje? Lykke til Takk for så mange som svarer kanskje jeg som er litt lett rørt nå siden følsene er litt i kaos nå jeg kan spørre om jeg kan snakke med en sosionom i morgen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #9 Skrevet 12. november 2014 Hør med Nav ja, slik at du er 100% sikker. Da jeg gikk på AAP, tok jeg 1 eller 2 uker ferie i sommeren, etter avtale med Nav. Det jeg glemte fra samtalen med dem var at jeg skulle ikke krysse av for ferie, for da ville jeg ikke motta AAP for den perioden. Jeg krysset av for ferie på meldekortet, og fikk ikke penger for den perioden. Det var ikke mulig å gjøre om på det. Kjipt å miste nødvendig inntekt pga. at en ikke er helt sikker på hva man skal krysse av for. Innleggelse på sykehus er langt fra ferie... Jeg går selv på AAP og har vært innlagt på sykehus flere ganger i løpet av perioden. På min aktivitetsplan står det at jeg skal følge nødvendig behandling av leger. Jeg skal selvfølgelig ikke straffes for å være innlagt på sykehus! Det skal ikke TS heller. Og ikke bland ferie med innleggelse på sykehus da... Anonymous poster hash: ef993...78a
Blackbird Skrevet 12. november 2014 #10 Skrevet 12. november 2014 Kryss som vanlig, du kan risikere å miste noe aap hvis du har vært sammenhengende innlagt i over 3 mnd...Anonymous poster hash: 8a868...fb4 Da en jeg kjenner var innlagt i 4 mnd, var det det de sa også. At aap kan bli redusert pga at man ikke har de samme utgiftene til feks mat som hjemme. men mulig dette blir vurdert fra person til person. Sosionomen vil vite hva du skal krysse. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #11 Skrevet 12. november 2014 Da en jeg kjenner var innlagt i 4 mnd, var det det de sa også. At aap kan bli redusert pga at man ikke har de samme utgiftene til feks mat som hjemme. men mulig dette blir vurdert fra person til person. Sosionomen vil vite hva du skal krysse. God bedring! Nei, nei nå må dere slutte å forvirre TS. AAP har ingenting med utgiftene man har. Det er beregnet etter helt andre ting (tidligere inntekt). Altså ingen sosialtrygd på samme måte. TS: ikke la deg forvirre her. Ta det helt med ro, og så ber du om å få snakke med sosionomen på sykehuset i morgen. Om du ikke har anledning til det, så ser du om du kan få snakke med veilederen din på NAV. Hun/han vil uansett sette pris på at du oppdaterer om situasjonen din. Da vet de hva som skjer og lar deg være i fred. Anonymous poster hash: ef993...78a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #12 Skrevet 12. november 2014 Nei, nei nå må dere slutte å forvirre TS. AAP har ingenting med utgiftene man har. Det er beregnet etter helt andre ting (tidligere inntekt). Altså ingen sosialtrygd på samme måte. TS: ikke la deg forvirre her. Ta det helt med ro, og så ber du om å få snakke med sosionomen på sykehuset i morgen. Om du ikke har anledning til det, så ser du om du kan få snakke med veilederen din på NAV. Hun/han vil uansett sette pris på at du oppdaterer om situasjonen din. Da vet de hva som skjer og lar deg være i fred. Anonymous poster hash: ef993...78a Meg over: legger til at jeg uansett ville sendt en mail til veileder hos NAV for ionformera om at du er innlagt på ubestemt tid. Anonymous poster hash: ef993...78a
Blackbird Skrevet 12. november 2014 #13 Skrevet 12. november 2014 ame="AnonymBruker" post="15400486" timestamp="1415832770"] Nei, nei nå må dere slutte å forvirre TS. AAP har ingenting med utgiftene man har. Det er beregnet etter helt andre ting (tidligere inntekt). Altså ingen sosialtrygd på samme måte. TS: ikke la deg forvirre her. Ta det helt med ro, og så ber du om å få snakke med sosionomen på sykehuset i morgen. Om du ikke har anledning til det, så ser du om du kan få snakke med veilederen din på NAV. Hun/han vil uansett sette pris på at du oppdaterer om situasjonen din. Da vet de hva som skjer og lar deg være i fred.Anonymous poster hash: ef993...78a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #14 Skrevet 12. november 2014 ame="AnonymBruker" post="15400486" timestamp="1415832770"] Nei, nei nå må dere slutte å forvirre TS. AAP har ingenting med utgiftene man har. Det er beregnet etter helt andre ting (tidligere inntekt). Altså ingen sosialtrygd på samme måte. TS: ikke la deg forvirre her. Ta det helt med ro, og så ber du om å få snakke med sosionomen på sykehuset i morgen. Om du ikke har anledning til det, så ser du om du kan få snakke med veilederen din på NAV. Hun/han vil uansett sette pris på at du oppdaterer om situasjonen din. Da vet de hva som skjer og lar deg være i fred.Anonymous poster hash: ef993...78a Forvirre? Siterer bare det de sa på sykehuset, jeg var til og med til stede. Uansett så anbefaler vi jo ts til å snakke med personalet/sosionomen i morgen så VET hun. I tilfellet der jeg var til stede så skjedde det ingenting med aapen til vedkommende, h.n ble skrevet ut like etter. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #15 Skrevet 13. november 2014 Kryss av på syk. Du får nedsatt aap når du har vært innlagt en viss tid (før var det tre mnd, vet ikke om det har endret seg) fordi du får dekket kost når du er innlagt og de vanlige utgiftene (f.eks strøm) blir mindre. Hør med saksbehandler for sikkerhets skyld Anonymous poster hash: 8f63f...9ba 2
NettMeg Skrevet 13. november 2014 #16 Skrevet 13. november 2014 Kryss av på syk. Du får nedsatt aap når du har vært innlagt en viss tid (før var det tre mnd, vet ikke om det har endret seg) fordi du får dekket kost når du er innlagt og de vanlige utgiftene (f.eks strøm) blir mindre. Hør med saksbehandler for sikkerhets skyldAnonymous poster hash: 8f63f...9ba Det var rart at jeg mister litt aap vis jeg er innlagt på psykiatrisk sykehus mer enn 3 måndter Pga mindre utgifter. For jeg fikk jo også aap når jeg bodde gratis hos moren min uten noen utgifter ? 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #17 Skrevet 13. november 2014 § 11-21.Arbeidsavklaringspenger under opphold i institusjon Dersom et medlem som mottar arbeidsavklaringspenger oppholder seg i en institusjon med fri kost og losji, blir arbeidsavklaringspengene redusert. Dette gjelder likevel ikke for medlemmer som forsørger ektefelle eller har krav på barnetillegg. Arbeidsavklaringspengene gis uten reduksjon for innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir arbeidsavklaringspengene redusert med 50 prosent inntil institusjonsoppholdet avsluttes. Dersom medlemmet innen tre måneder etter utskrivelsen på nytt kommer i institusjon, gis det reduserte arbeidsavklaringspenger fra og med måneden etter at det nye oppholdet tar til. Dersom medlemmet har faste og nødvendige utgifter til bolig o.a., kan Arbeids- og velferdsetaten bestemme at arbeidsavklaringspengene ikke skal reduseres. Dette er utdrag av lov om folketrygd.... Nettopp derfor sa jeg hva jeg sa, at man kan risikere å miste noe. Jeg har vært masse lagt inn, også i perioden jeg fikk aap, også over 3 mnd, da kontaktet sosionomen på sykhuset Nav og la det frem... Jeg mistet ingenting da jeg fortsatt hadde mine boutgifter og forsørgeransvar. Så slutt å vær så himla påståelig du som påstår at man forvirrer... Les lovverket! Anonymous poster hash: 8a868...fb4 4
NettMeg Skrevet 13. november 2014 #18 Skrevet 13. november 2014 § 11-21.Arbeidsavklaringspenger under opphold i institusjonDersom et medlem som mottar arbeidsavklaringspenger oppholder seg i en institusjon med fri kost og losji, blir arbeidsavklaringspengene redusert. Dette gjelder likevel ikke for medlemmer som forsørger ektefelle eller har krav på barnetillegg.Arbeidsavklaringspengene gis uten reduksjon for innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir arbeidsavklaringspengene redusert med 50 prosent inntil institusjonsoppholdet avsluttes. Dersom medlemmet innen tre måneder etter utskrivelsen på nytt kommer i institusjon, gis det reduserte arbeidsavklaringspenger fra og med måneden etter at det nye oppholdet tar til.Dersom medlemmet har faste og nødvendige utgifter til bolig o.a., kan Arbeids- og velferdsetaten bestemme at arbeidsavklaringspengene ikke skal reduseres. Dette er utdrag av lov om folketrygd.... Nettopp derfor sa jeg hva jeg sa, at man kan risikere å miste noe. Jeg har vært masse lagt inn, også i perioden jeg fikk aap, også over 3 mnd, da kontaktet sosionomen på sykhuset Nav og la det frem... Jeg mistet ingenting da jeg fortsatt hadde mine boutgifter og forsørgeransvar. Så slutt å vær så himla påståelig du som påstår at man forvirrer... Les lovverket!Anonymous poster hash: 8a868...fb4 Tusen tusen takk for at du tok deg bryet og finne alt dette Jeg har vært innlagt en gang i 3 måndter da mista jeg ikke noe aap. Men husker ikke om jeg kryssa av for syk? Skal jeg det ? Har bare vært innlagt i et døgn nå. Men regner med at jeg kommer til å bli en stund Jeg leier og må betaler hybel leien. Pluss at det er veldig kjedelig å miste aap Pga julegaver .
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #19 Skrevet 13. november 2014 Jeg kryssa som vanlig, dvs ikke syk.... Fordi jeg var ikke i noe tiltak eller noen utprøving e.l., kun behandling... Anonymous poster hash: 8a868...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #20 Skrevet 13. november 2014 Men du bør kanskje høre med Nav ang meldekortet bare sånn for å være helt sikker, god bedring Anonymous poster hash: 8a868...fb4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå