Gå til innhold

P-piller: tidspunkt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal begynne på p-piller, og lurte på når på tiden av døgnet dere tar de og hvorfor? Tenker selv det mest gunstige må være sånn om kvelden før jeg ligger meg til og sove, siden jeg ikke er hjemme om dagen. Eneste problemet er gjerne om jeg skal på fest og blir ute hele natten, så får jeg jo ikke tatt pillen.. ? Ikke at jeg går ut ofte altså, men det hender jo, og da er det greit å vite hva man må gjøre :)

Og enda et spørsmål: Hva gjør dere om dere får diaré eller må spy rundt den tiden dere skal ta pillen? Jeg leste at kroppen da ikke ville ta opp hormonet, og dermed ville den dagen beregnes som en dag hvor man har glemt pillen.. Venter dere bare med og ta den dagen etterpå eller hva gjør dere da? :)

Anonymous poster hash: 99da2...9c9
Videoannonse
Annonse
Gjest daisydaisy
Skrevet (endret)

Om morgenen, vanligvis til fast tidspunkt hver dag med et slingringsmonn på 1-2 timer avhengig av om det er ukedag eller helg. Dette var den mest praktiske løsningen for meg da jeg alltid våknet hjemme om morgenen, og ikke orket å ha de med meg i f.eks. lommeboken dersom jeg skulle bort.

Endret av daisydaisy
Skrevet

Skal begynne på p-piller, og lurte på når på tiden av døgnet dere tar de og hvorfor? Tenker selv det mest gunstige må være sånn om kvelden før jeg ligger meg til og sove, siden jeg ikke er hjemme om dagen. Eneste problemet er gjerne om jeg skal på fest og blir ute hele natten, så får jeg jo ikke tatt pillen.. ? Ikke at jeg går ut ofte altså, men det hender jo, og da er det greit å vite hva man må gjøre :)

Og enda et spørsmål: Hva gjør dere om dere får diaré eller må spy rundt den tiden dere skal ta pillen? Jeg leste at kroppen da ikke ville ta opp hormonet, og dermed ville den dagen beregnes som en dag hvor man har glemt pillen.. Venter dere bare med og ta den dagen etterpå eller hva gjør dere da? :)

Anonymous poster hash: 99da2...9c9

Jeg har alltid tatt dem om kvelden, enten omtrent rundt ti-elleve eller like før jeg legger meg (alt fra ni om kvelden til halv tre på natta). De gangene jeg har dratt på fest og overnattet, har jeg enten tatt med meg pillebrettet, eller tatt pilla rett før jeg drar (om jeg ikke drar for tidlig). Utenom det har jeg som regel endt opp med å dra hjem fordi jeg har verdens beste unnskyldning; jeg må ta pilla. :)

De få gangene jeg har hatt omgangsyken eller randomly kastet opp, har det som oftest skjedd noen timer før eller noen timer etter pillen blir tatt. I de tilfellene har jeg bare fortsatt å ta pillene på vanlig måte, og ventet med å ha sex til omtrent en uke etter oppkast/rennaræv.

Mulig jeg har vært noe uforsiktig og ikke vært helt nazi på hvor mange dager det har gått, men enn så lenge *bank i bordet* har jeg aldri opplevd noe annet enn en og annen mellomblødning fordi jeg har glemt to piller på rappen i en hektisk hverdag.

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg tar klokken 19:00. Før tok jeg klokken 12:00, men det ble så surr. Kan også bli litt surr med å ta den klokken 19, så burde kanskje heller sette det til klokken 21.

Når jeg sier det har jeg faktisk ikke tatt den enda, så det må jeg fikse nå.

Skrevet

Jeg tar dem på kvelden. Har dem stående på nattbordet sammen med en vannflaske. Tidligere hadde jeg dem i lommeboken og tok dem ca kl. 21 hver kveld, men det ble ofte til at jeg glemte dem, men da husket jeg dem jo dersom jeg skulle bort en helg osv. Skal du på fest så pakk med deg p-pillene i vesken og sett på en alarm kl. 21-22 og tar den da.

Om du får diaré eller spyr så tar jo ikke kroppen opp stoffene i p-pillene fordi den ikke rekker å løse seg opp. Og dersom man først har diaré eller oppkastsyke så får man det sikkert igjen kort tid (halvtime-time) etterpå, så da har jeg heller brukt kondom 1 uke etter at jeg glemte pillen.

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har alltid tatt dem om kvelden, enten omtrent rundt ti-elleve eller like før jeg legger meg (alt fra ni om kvelden til halv tre på natta). De gangene jeg har dratt på fest og overnattet, har jeg enten tatt med meg pillebrettet, eller tatt pilla rett før jeg drar (om jeg ikke drar for tidlig). Utenom det har jeg som regel endt opp med å dra hjem fordi jeg har verdens beste unnskyldning; jeg må ta pilla. :)

Ja, jeg må også si dette at jeg alltid har med meg pilla i pengbok eller sekken slik at når jeg er på jobb om kveldene f.eks så har jeg den med meg. Eller når jeg er på fest. Har skjedd før at jeg har glemt den igjen hjemme og ikke fått tatt før klokken 23 om kvelden f.eks og da har jeg fått mensen dagen etterpå selv om det igrunn ikke er så farlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...