Gå til innhold

Nav forvaltning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når skal ansvarlige myndigheter innse at navreformen ikke duger?

Jeg har ikke noe å si på mitt lokale nav-kontor, men det stopper opp hos forvaltningen.

Jeg ble arb.ledig, og nå bruker jeg ord som posten fra helvete, når jeg ser et brev fra Nav i min postkasse.

Brevene er på mange sider, uforståelige brev. Teksten de bruker, må man være ekspert for å forstå.

Så søker jeg på dagpenger. Bare ved å gå inn på nettsiden er for meg et mareritt.

Hvor finner man hva? Ved søk i søkefeltet kommer det heller ikke opp.

Så krysser jeg av for "ikke sende nå". Dette pga at jeg vil gå på det lokale kontoret for å få skjemaet, for så å sende det i posten. Jeg har ikke før krysset av, før det ligger et 6 siders brev i postkassen med henvisning til artikkel nr....passer ikke det, så må du lese artikkel ...

Så ringer jeg nav forvaltning, og får beskjed om at de vil ta kontakt innen 48 timer.

Tiden går. Når de ringer, så får jeg rettet opp div misforståelser.

Så ringer jeg nav forvaltning for å gi beskjed, og i håp om at de behandler søknaden min nå. En dag etterpå ligger det et 8 siders brev i postkassen. Samme som sist.

Ringer nav forvvaltning, og ber om å bli satt over til mitt lokale kontor, det skal vise seg at det skal ikke være enkelt. Et menneske en eller annen plass i landet bestemmer at det trenger jeg ikke, for dette skal hun ordne.

Etter 15 min sier hun at hun skal sette meg over til de som har med dette. (hun forsto ikke dette) Nytt menneske, enda en person som ikke forsto hva de selv driver med

Fire tlf senere er jeg like langt. Så drar jeg til mitt lokale kontor, og klarer å få 15 min med min saksbehandler. Personen rydder opp, og sier at nå skal det være i orden. Så går det to dager, og nytt brev fra nav. Der de påpelker at søknaden ikke blir behandlet om jeg ikke sender inn . Hva skal jeg sende inn. De har fått det de skal ha. Hadde de gått inn på pc og sett hva jeg har sendt inn, og i alle fall lest det,men det har x antall personer ikke gjort. De sitter i tlf og spør, og spør.

Jeg er lei av å tygge på det samme, lei av å stå i tlf kø, lei av udugelige saksbehandlere.

I dag kan jeg påstå at det sitter folk i forvaltningen uten kompetanse. Sender ut brev i massevis, og håper det passer.

Hadde brevene vært undertegnet med en persons navn, så har jeg kunnet spurt vedkommende hva de egentlig vil. Nei, underskrift er nav forvaltning.

De krever elektronisk kommunikasjon, det er det staten legger opp til også. Du skal ikke ha kontakt med et menneske, kun en tlf om du må.

Jeg spør om de kan sende til meg pr. mail,men det går ikke. Data er ikke å stole på.

Hvorfor kan vi ikke få til en løsning ala Altinn?

Alt stopper opp i forvaltningen. Hvor lang tid trenger nav for å fungere? Er det 7 år nå? Er det ikke på tide å si stopp? Det fungerer ikke. Det har kostet enormt mye penger denne reformen. På tide å stoppe før flere milliarder rotes vekk?

Jeg har lest mye om dette i media, men trodde ikke det var så ille før jeg fikk befatning med de selv. Da tør jeg ikke tenke på hvordan det er for folk som er syke. Folk uten erfaring med pc.

Jeg vet tanken med å slå tre etater sammen, men ble det bedre? Nei. Ting fungerte veldig greit før. Jeg vet verden går fremover ,men jeg kan ikke si det er fremskritt når man går tre skritt tilbake.



Anonymous poster hash: 40a44...dc4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagpenger har vell vært i forvaltning siden 2005? Men ja, enig med at det er rot med en del ting. Søkte om dagpenger i 2012, og det var bare rot, tilslutt så ga jeg opp og brukte sparepengene.

Anonymous poster hash: a444d...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også svi for et system som ikke fungerer.

NAV lokal mener jeg er ufør og det er null sjanse for å bli bedre, og derfor har jeg ikke rett på AAP. NAV forvaltning derimot mener jeg plutselig kan bli frisk, så da har jeg ikke rett på uføretrygd heller.

Så da ligger jeg her da, uten noen rettigheter og ikke en kr fra noen

Flott system

Anonymous poster hash: fe2e3...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått nytt brev i dag. Søknad om dagpenger kan bli avslått ved manglende innsendte dokument.

Ingen navn på brevet, kun nav forvaltning.

Jeg ringer forvaltningen, og får snakke med et menneske. Hun forsto det heller ikke, så satt over til ny person. Kom da til en annen plass i landet.

Personen der sier jeg har sendt inn alt jeg skal sende inn.

Hadde det vært tvil om en søknad på ufør eller annen ordning, men det gjelder papirer. Den ene personen vet ikke hva den andre gjør. (virker sånn) Jeg spør hvem som har sendt det ut, og hvorfor? Det er det ingen som vet. Hva mer trenger du? Ikke noe, du har gjort det du skal.

Så nå får jeg vente å se hva som skjer.

Første personen jeg snakket med snakket veldig dårlig norsk. Uten å henge ut utlendinger her. Jeg måtte spørre om igjen flere ganger, og det er mulig hun hadde problemer med min dialekt. Ut fra samtalen ble det mye misforståelser, og fikk inntrykk av at hun holdt på med ting hun helt ikke forsto. Bør ikke en som sitter i forvaltningen ha bedre norskkunnskaper? Jeg er frisk, hører godt, men tenker på eldre og syke som skal ringe dit. Hva med noen som har hørselsproblemer i tillegg? Jeg spør om hun kan sette meg over til lokalkontoret, men nei dette skal hun ordne. Jeg ymter forsiktig frem at jeg tror hun ikke forstår hva det er? Joda forstår alt. Hun forstår så lite ut av dette, at hun setter meg over til en annen.

Jeg tror mange blir utsatt for unødvendig lang behandlingstid pga feil som blir gjort. Det viser min sak. Saken gjelder at det er rett og slett en feil gjort fra de. Derfor drøyer min beh.tid ut.

Hvor mange får avslag på ting pga feil gjort? Du kan anke, men hvor mange gir opp?

Nettsiden deres som har vært utsatt for kritikk pga. lite brukervennlighet. Når blir det gjort noe med den?

Effektivitet snakket de om da det ble den nye reformen. Hva er effektivt? Ved å slå sammen alle tre etater skulle de samarbeide. Eks med unge ledige. Pr. i dag har de ikke fått flere ut i jobb, enn hva de gjorde den gang de var adskilt.

Før gikk man på det lokale trygdekontor, det var eget arbeidskontor, og eget sosialkontor. Trygdekontoret fikk du eks refundert reise og med. utgifter. Nå er det Helfo. Ble det mer effektivt? Nei, ikke for brukeren. Hvor mange millioner kostet det? Riktignok fikk de flere arb.plasser i staten. Det tar tre uker før brukeren får beh. sine saker der.

For ti år siden hjalp jeg en person med å søke om grunnstønad. Behandlingstiden var 5 mnd. For noen uker siden hjalp jeg en annen person. Beh.tiden er fortsatt på 5 mnd. (kom brev)

Hvor er effektiviteten ?

Nå skal de ansatte være tilgjengelige over hele etaten. Har de kunnskap nok?

Når de som har sittet på et arb.kontor i alle år, og skal ta seg av saker utenom arbeidssøkere. Da blir jeg skremt. Tviler ikke på viljen, men tror det kan skje store feil ved dette

Min nabo ble operert i armen i feb i år. Sykemeldt en kort periode etter dette. Hun er i jobb. Hun forteller at hun stadig får brev, for hun må kontakte nav pga sykemeldingen sin. Hun har fått tre brev. Etter kontakt med forvaltningen denne uken, så forteller de at hun er sykemeldt. Feil. Er det virkelig så mye rot?

Nav direktøren uttalte i fjor, etter masse kritikk, at ja, de hadde innkjøringsproblemer. Etter 6 år, sier han det. vel, han skal forsvare sin jobb.

Jeg er i kontakt med mange etter at jeg ble ledig. Mange gikk samme veien som meg ved oppsigelsen. Jeg har ikke truffet en ennå, som sier at det gikk glatt ved søknad om dagpenger. Alle må ringe mange ganger til forvaltningen. De sliter med nettsiden osv. Er det da ikke et problem de har i systemet?

Og jeg sier at nok er nok. Systemet fungerer ikke. Er det på tide å stikke fingeren i jorden å innse det?

Som arb.ledig får man kompensasjon ved tapt inntekt. En rett du opparbeider deg, og du får etter inntekt du har hatt.

Du går drastisk ned i inntekt. Jeg forklarer på forvaltningen at jeg kan ikke gå her uten penger pga alt rotet der. Nå er det gått 2 måneder.

Dette får jeg ingen svar på, og de kaller det ikke rot. Nei, det er folk som ikke vet hva de skal gjøre. De håper det er riktig. En misforståelse sier de.

Javel, om det er en misforståelse, hvorfor ikke rette opp den da?

Jeg skal få brev om vedtaket i posten, får jeg til svar.



Anonymous poster hash: 40a44...dc4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nettopp søkt om dagpenger. Selve søknaden gikk greit, jeg syns nettsiden hvor man søker var enkel, og jeg fikk svar etter et par dager hvor de ba meg sende inn bekreftelse på når jeg sluttet. Sånn sett gikk det greit. Men - selv etter at jeg sendte inn bekreftelse fra sjefen på at jeg fikk lov til å slutte etter kun en måned fikk jeg avslag. Begrunnelsen var at jeg har krav på lønn i 3 måneder ifølge nav! Jeg har både på tlf og ved personlig oppmøte forklart at jeg sluttet en måned etter oppsigelsen selv om kontrakten viser 3 måneders oppsigelsestid, og at jeg derfor selvfølgelig ikke får noe lønn. Men nei, det nekter de å forholde seg til. Standard er 3 måneder, og da bryr de seg ikke om hvor lang oppsigelsestid man faktisk har :frustrert:

Utrolig kjipt å få beskjed om at jeg ikke kan få dagpenger før tidligst midten av februar, dette blir en kjip jul :grine:



Anonymous poster hash: 0df29...fb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...