Vendelin Skrevet 21. juli 2004 #1 Skrevet 21. juli 2004 Noen som kan forklare meg reglene som gjelder her. Noen sier man skal regne med skolegang når denne regnes ut, noen sier at det ikke skal regnes med.? Hva stemmer.? Hva med deltidsjobber? :klø:
Mona Skrevet 22. juli 2004 #2 Skrevet 22. juli 2004 Det er litt forskjellig. Ansinnitet gjelder fra ferdig utdanning og fra da du begynte i relevant jobb for stillingen du skal ha. I kommunen får du ansinnitet for alt relevant, selv om det ikke er kommunalt. På hotell f.eks får du i grunnen bare for relevant jobb innen reiseliv. Også spørs det på hvor snill arbeidsgiver er, privat i alle fall. I kommune/stat følger de reglene! Er det ingen som jobber med personal her som kan svare?!!
Lillebi Skrevet 23. juli 2004 #3 Skrevet 23. juli 2004 Det er forskjellig hva de ser som relevant. Noen får ansennitet for "relevante" deltidsjobber, andre krever at det må være fulltidsjobber, og andre igjen får ikke ansennitet for tidligere jobber (hvis ikke det er samme type jobb, og/eller annen fulltidsstilling i kommunen..)
Gjest Anonymous Skrevet 23. juli 2004 #4 Skrevet 23. juli 2004 Det stemmer ikke at man kun får ansiennitet fra man er ferdig utdannet og har begynt i relevant jobb. Jeg jobber selv i kommunen og fikk litt over et års ansiennitet da jeg startet selv om jeg var nyutdannet og ikke hadde hatt en jobb som var relevant i forhold til min utdanning tidligere. Det samme gjelder min bror som jeg mener fikk godskrevet vikarjobbing o.l. da han beynte som lærer. Ansiennitetsbestemmelsene i følge KS HTA kan du lese i kapittel 12 her.
Gjest Personalkonsulent Skrevet 23. juli 2004 #5 Skrevet 23. juli 2004 Det er forskjellig regler som gjelder for forskjellig stillinger, og også i forskjellig bransjer. I staten kan du for eksempel i visse stillinger få fratrekk i ansienniteten dersom du er tilsatt i en stilling hvor du ikke har den utdannelse som vanligvis kreves, men er ansatt på bakgrunn av lang relevant erfaring. Man får da fratrekk tilsvarende den tiden du ellers ville ha brukt på utdannelse. I noen stillinger får du ansiennitet for relevant erfaring fra privat sektor, mens du i andre bare for for offentlig arbeid. I noen stillinger blir du plassert i et visst lønnstrinn dersom du har høyere utdannelse, og så får du ansiennitet for den erfaringen du har i tillegg til det. Så lenge du ikke spesifiserer hva slags stilling det er, i hvilken bransje er det derfor helt umulig å gi et klart svar. Noen bedrifter har også lokale tariffavtaler som også gjør det hele mere komplisert.
Vendelin Skrevet 23. juli 2004 Forfatter #6 Skrevet 23. juli 2004 AV utdanning har jeg 1 år journalistikk+ 2 år multimedia ca8 år heltid i butikkog skal nå skifte felt og begynne på sykepleierskolen(3 år) hvilken ansiennitet kan jeg da ta med meg?
Gjest Personalkonsulent Skrevet 23. juli 2004 #7 Skrevet 23. juli 2004 Sjekk ut f.eks. www.sykepleierforbundet.no. Der vil du se at de har en masse tariffavtaler med forskjellig virksomheter, som f.eks en for stat og en for kommune etc, plus en masse med individuelle private virksomheter. Derfor avhenger mye av hvor du skal jobbe når du er ferdig med utdannelsen. I virksomheter som er medlem av NAVO (alle helseforetak) er startlønn for sykepleier fra høsten 2004 følgende: Sykepleier i stillinger hvor det kreves autorisasjon som sykepleier: 0 års lønnsansiennitet kr. 257.900 pr. år. 4 år lønnsansiennitet kr. 262.900 pr. år. 8 års lønnsansiennitet kr 267.900 pr. år. 10 års lønnsansiennitet kr. 286.000 pr. år. I NAVO ville du ha fått ansiennitet for alt tidligere arbeid, også butikkarbeid slik jeg forstår tariffavtalen. "Ved tilsetting i helseforetak godskrives all offentlig og privat tjeneste fullt ut i lønnsansienniteten. Som privat tjeneste regnes også arbeid i hjemmet og omsorgsarbeid med inntil 3 år. Som offentlig tjeneste regnes tvungen verneplikt. - Fravær uten lønn i forbindelse med nedkomst og adopsjon medregnes med inntil 2 år i lønnsansienniteten. - Det gis ikke lønnsansiennitet etter flere bestemmelser for samme tidsrom."
Vendelin Skrevet 23. juli 2004 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2004 Takker :-) NÅ blei jeg iallefall litt klokere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå