Gå til innhold

Hva ville du gjort/tenkt hvis du så en baby på 4 mnd på restaurant klokka ni på kvelden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde ikke brydd meg. Ett barn på 2-3 år hadde jeg stusset mer på.. Men igjen, vi vet jo ikke hvorfor de er der så sent heller. Kanskje de har reist langt å var sultne? Vi kjørte Bergen-Oslo en gang når jenta vår ikke var 2 år engang og vi stoppa på gatekjøkken kl. 21-22 på kvelden.. Babyer har jo ikke nødvendigvis noen døgnrytme enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke reagert. Mitt barn sovnet ved to-tretiden da han var 3 mnd. En gang hadde jeg hatt han med på besøk til en venninne på kvelden, og tok nest siste buss hjem (det var tilfeldigvis fredag). De blikkene jeg fikk da gjorde at jeg aldri tok han med ut så sent igjen. Og noen mnd senere la han seg kl sju. Men akkurat da tenkte jeg ikke på at det var noe rart å ha babyer ute sent på kvelden. Jeg var jo bare lykkelig over at han ikke sovnet kl 06, som han gjorde fra fødsel til to mnd.

Anonymous poster hash: 6c549...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt: "Å, så koselig. Jeg har selv så gode minner fra den tiden da gutten min var oppe sammen med oss på kvelden". Og så ville jeg smilt til babyen og foreldrene og fortsatt å spise middagen min.

Sønnen min sovnet sjelden før kl 24 de første fire månedene i sitt liv. Han (og jeg) sov gjerne lenge utover formiddagen, og han sov mye på dagen. Den lengste våkenperioden hans var alltid på kvelden like før leggetid. Da var han gjerne våken i 2-3 timer og var kjempeblid. Vi kunne gjerne tatt han med på restaurant da.

Tidlig leggetid skjedde gradvis hos oss. Først rundt 7 mnd hadde han leggetid rundt kl 19. I perioden 4-7 mnd var det først rundt kl 22, så kl 21 osv, før vi landet på kl ca 19.

Selv nå i en alder av ett år, har han ikke absolutt fast leggetid. Han legger seg mellom kl 18 - 19.30, avhengig av hvor trøtt han er. Da sovner han innen 5 min fra han legges. Vi var på hotellferie for noen uker siden med storfamilien, og selv om vi hadde planer om å legge gutten vår til vanlig tid og bytte på å spise middag i restauranten, endte det med at han var med oss. Han sov litt lengre om morgenen og mer på dagen, og da var han våken og blid til kl 21. Da vi var hjemme igjen, var vi tilbake til hverdagsrutinene igjen.

Barn er forskjellige og ikke alle er avhengige av svært faste rutiner for å sove godt. Jeg er enig i foreldre må tilrettelegge for at barna får nok søvn, men mener at dette kan løses på ulike måter.

Anonymous poster hash: ca6b5...9cd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på en helgetur da mini var 5mnd, da tok vi på pysj og la henne til å sove i vogna kl 7, og dro ut for å spise. Sov som en stein, og vi trillet tilbake til hotellet rundt midnatt :) så lenge babyen ikke skriker høylytt gjør det da ingenting at den er ute "så sent".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer det å bli folk av syd-europeiske barn som gjerne er eldre, og som ofte er våkne og ute med foreldrene sine til langt på kvelden dersom dette var et problem....

Anonymous poster hash: e0db7...977

De har siesta og sover litt på dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og personalet reagerte ikke?Nei, vet du hva, skulle jeg hatt amming nesten rett oppi biffen min, hadde jeg reist meg og gått - med beskjed om hvorfor jeg gikk å at enten restauranten fikk ta tapet eller kreve pengene på maten jeg hadde påbegynt av damen med ungen. Anonymous poster hash: 085d3...f8b

Hun har da like stor rett til å amme babyen sin som du har til å spise den biffen. Uansett hvor og når på døgnet.

Anonymous poster hash: 0e453...7a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, i Tyrkia/Spania fexp er jo barn allerede fra 6 mnd med på langt over midnatt. Drar man ut 1-2 på natt går barn på 3-4 fortsatt ute. Har tilogmed sett et par damer på trilletur nærmere 3 på natta. Er da blitt like mye mennesker av dem.

Anonymous poster hash: 0474c...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Helt utrolig at denne tråden er på 5 sider?? Dere har det ikke bra folkens.

Anonymous poster hash: c9e99...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg om dette. Å være ute etter babyens leggetid er faktisk helt greit, så lenge babyen ikke viser misnøye (i såfall hadde jeg regnet med at foreldrene hadde gått hjem). Det er snakk om en baby på 4 mnd, ikke et barn på 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller det enn at foreldrene forlater barnet hjemme eller i bilen. For det skjer fortsatt, at uvitende foreldre etterlater babyen i en gloheit bil. Argh.

Nei, ærlig talt. Babyer har sine egne rutiner. De som skriker barnevern over dette bør ikke få barn. Slike synsere og bedrevitere har vi nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har siesta og sover litt på dagen

Det er vel ikke helt sant da...

Det er en myte at alle sydeuropeere sover om dagen...

Barna i Sydeuropa sover som norske barn, men ikke kl 19.00 om kvelden!!

vårt barn, 2,5 år sover mellom 0 til 3 timer om dagen, og legger seg mellom 20 og 21. Morgenen tas ca7-7.30 uansett.

Det er flott med babyer, de kan sove når og hvor som helst, hvis de vennes til det!!!

Min vennine hadde det for seg at deres barn BARE kunne sove i sengen, fra det var nyfødt, de kunne aldri være noe sted (de hadde aldri prøvd å få det til å sove før det var for sent...). Vårt barn sov alle steder, også da vi skulle sove borte f.eks..

Jeg har rutiner altså, men ikke i seng kl. 19.00...

OBS! jeg bor ikke i Norge, men i Syden-land..

Endret av MonaPona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt sant da...

Det er en myte at alle sydeuropeere sover om dagen...

Barna i Sydeuropa sover som norske barn, men ikke kl 19.00 om kvelden!!

vårt barn, 2,5 år sover mellom 0 til 3 timer om dagen, og legger seg mellom 20 og 21. Morgenen tas ca7-7.30 uansett.

Det er flott med babyer, de kan sove når og hvor som helst, hvis de vennes til det!!!

Min vennine hadde det for seg at deres barn BARE kunne sove i sengen, fra det var nyfødt, de kunne aldri være noe sted (de hadde aldri prøvd å få det til å sove før det var for sent...). Vårt barn sov alle steder, også da vi skulle sove borte f.eks..

Jeg har rutiner altså, men ikke i seng kl. 19.00...

OBS! jeg bor ikke i Norge, men i Syden-land..

Vel vel. Siesta har de iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Og hva kaller du luren de små har på dagen her i Norge da? Er ikke det det samme sin siesta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har da små unger i Norge også.

Anonymous poster hash: 449bc...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva kaller du luren de små har på dagen her i Norge da? Er ikke det det samme sin siesta?

skolebarn har og siesta i spania. Ikke sikkert de sover fordet men siesta har de. Voksne og
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette "barnemishandling"? Babyen er rolig, smiler til alle og mor tar en matbit og en te, men de er ute litt etter leggetid klokka sju. Babyen viser ingen tegn til misnøye og mor er oppmerksom. Det er lavt støynivå, rolig atmosfære men kanskje litt høy musikk.

Hva synes du?

Anonymous poster hash: 10db6...e71

dette må være en trolletråd, det går ikke an å være så dum.

Anonymous poster hash: d07fc...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde reagert mer på en to åring feks. Men hadde ikke brydd meg så mye da heller. Om man er på ferie foreksempel så er det ofte unntakstilstander på leggetid og sovinga går litt i hytt og pine. En baby på fire mnd legger seg jo ikke akkurat etter barneTV, pga soving så er de gjerne oppe sent om kvelden.

Anonymous poster hash: 6bcce...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...