AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Kan noen hjelpe meg med et godt glutenfritt brød uten å måtte kjøpe hundredevis av ingredienser. Havrebrødet til Tor baker jeg nå. Ellers har jeg blandet Semper sin grov melblanding med Landbrød mix. Ved en feil brukte jeg 1 liter laktoseredusert melk. Tror det er 4 dl. Som står på pakken. Brødene ble ok. Så jeg har fortsatt med 1 liter væske. Men jeg ønsker variasjon! Kan ikke ha malt eller mørk sirup. Anonymous poster hash: 40296...21d
Aviale Skrevet 12. november 2014 #2 Skrevet 12. november 2014 Jeg liker også Landbrød miksen veldig godt For å få den ekstra grov bruker jeg av og til 1 dl sukkerroer (ja, en litt fancy ingrediens, men utrolig bra fiber! Helsekost eller dagligvarebutikk som coop obs/meny). Ellers baker jeg ofte dette brødet, der de fleste ingrediensene er lette å få tak i i vanlige dagligvarebutikker. Saftig og grovt brød: 12 dl væske (melk/vann) varmes til fingervarmt, tilsett 50 g gjær, 2 dl glutenfrie havregryn og 2 ss fiberhusk. Fiberhusk er lurt å kjøpe for å bake glutenfritt, for det erstatter glutenet på en måte og binder deigen bedre sammen. La dette svelle i 5-10 minutter for at fiberhusken skal virke. Ha 2 egg, ca 10 ss frø (jeg bruker knuste linfrø, solsikkefrø og gresskarkjerner), 2 dl sukkerroefiber, 1 dl olje og nesten 1 pk toro lys melblanding og nesten 1 pk semper mix med fiber i en stor bolle. Spar litt av melet til senere. Tilsett væskeblandingen og elt i 5-10 minutter. Deigen skal være som en tykk grøt, tilsett mer mel om nødvendig - dette ser du etter noen minutter med elting. Fordel deigen i 2 former og hev til deigen når kanten, ca 30 min. Stek på 200 grader i 30-45 minutter. Handlelisten blir da: gf havregryn, fiberhusk, frø, sukkerroer og de to meltypene Om du ikke finner sukkerroefiber (kalles også fibrex) tror jeg det går fint å erstatte det med havregryn.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #3 Skrevet 12. november 2014 Husker ikke helt hvem som produserer det, men det finnes (i alle fall) ett lavkarbobrød som er glutenfritt. Det kommer med form i pakka, ganske lite brød, men veeeeldig godt Anonymous poster hash: 3c73e...af2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #4 Skrevet 12. november 2014 Husker ikke helt hvem som produserer det, men det finnes (i alle fall) ett lavkarbobrød som er glutenfritt. Det kommer med form i pakka, ganske lite brød, men veeeeldig godt Anonymous poster hash: 3c73e...af2 Problemet er at omtrent alle ferdige brød har tilsetningstoffer jeg ikke tåler, som f.eks. malt. Har kjøpt massevis og blitt dårlig etter noen få tygg. Anonymous poster hash: 40296...21d
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Husker ikke helt hvem som produserer det, men det finnes (i alle fall) ett lavkarbobrød som er glutenfritt. Det kommer med form i pakka, ganske lite brød, men veeeeldig godt Anonymous poster hash: 3c73e...af2 Funksjonell mat. Det er glutenfritt så det inneholder ikke malt. Anonymous poster hash: 0d1a8...508
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå