AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Kaster dere matrester? http://www.dailymail.co.uk/news/article-2115405/Up-50-worlds-food-thrown-away.html Synes det er mye og hender jeg selv også kaster 30% av den uspiste maten rett i søpla. Anonymous poster hash: 72d09...c49
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #2 Skrevet 11. november 2014 Planlegging på forhånd (både mht innkjøp, middagsplaner og porsjonsberegning), god bruk av fryseren i etterkant og en bevisst holdning til bruk av rester i nye retter er cluet her. Rester kan ofte gi den aller beste maten. Hos oss er feks pizza restemat i særklasse. Vi fryser ned småposer med feks tomatsaus, kjøttboller, dampede blåskjell, revet ost etc, og bruker alt til småpizzaer med ulike toppnger en fredagskveld. Dermed er det mindre arbeid å tilberede pizzafyll, og vi får brukt opp småting som hver for seg ellers hadde vært for lite til en hel ny middag. Det vanskeligste for oss er ellers å unngå å kaste enkelte friske grønnsaker. Vi abonnerer på økologisk frukt og grønt, og får en diger kasse hver fjortende dag. Da gjelder det å prioritere riktig rekkefølge, vaske bladgrønnsaker og pakke i lufttett pose ++. Ellers ender fort en ting og to i bosset når det har gått en ukes tid. Økologiske grønnsaker og frukt blir også fortere dårlige pga manglende sprøyting - det er rett og slett mer naturlig mikroorganisme-aktvitet på dem. Anonymous poster hash: b9075...882 1
Gjest one of us Skrevet 11. november 2014 #3 Skrevet 11. november 2014 (endret) Av og til. Men stort sett så spiser vi restene, lager andre retter av de eller fryser det ned. Har desverre liten fryser, så er ikke plass til så mye. Endret 11. november 2014 av one of us
AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #4 Skrevet 11. november 2014 Jeg er faktisk veldig god på det å spise grønnsaker før de råtner. Har alltid et par epler i kjøleskapet og de holder seg friske der i flere uker. Brokkoli, purreløk, vårløk og sånne ting spises rimelig kjapt og det som er til overs hives i en omelett eller wok. Ting jeg alltid er dårlig på å bruke opp er ting som dressinger, syltetøy og pålegg. Går sånn 4 uker også plutselig en dag husker jeg på servelaten som ble hevet bakerst i hylla... er jammen ikke lett å holde styr på. Fordelen med hermetiske ting er at de varer for evig men så smaker det ganske kunstig også. Anonymous poster hash: 72d09...c49
Sølvrosen Skrevet 11. november 2014 #5 Skrevet 11. november 2014 Middagsrester lar jeg enten stå på benken og lar gubben spise opp i løpet av kvelden, eller jeg setter det i kjøleskapet for å ha det som lunsj dagen etter. Det blir stort sett ikke så mye rester. (Bortsett fra pizza, men det forsvinner i løpet av neste dag.) Jeg prøver å bruke matvarer før de blir dårlige, men det hender at jeg overser noe bakerst i kjøleskapet. Grønnsaker er et problem, spesielt på slutten av sommeren når det er mye kortvarige grønnsaker i store mengder. Vi både dyrker selv og er med i et andelslandbruk, så de fleste grønnsakene er usprøtede og av ulik kvalitet. Noen ganger får vi litt for mye på en gang, og hvis vi da har det for travelt til å lage middag eller blir invitert bort en dag rekker vi ikke å bruke alt før noe blir dårlig. Vi har blitt flinkere til å vaske og sortere etter kvalitet før vi legger grønnsakene i kjøleskapet, og det hjelper veldig. Det er også noen grønnsaker som bare blir dårlige uten at vi aner hvordan vi skal unngå det. Vi har for tiden et stort problem med poteter som gjærer.
Gjest Timber Skrevet 12. november 2014 #6 Skrevet 12. november 2014 Lunsj på jobb samme natt eller fryses ned. Kaster minst mulig utover uspiselige ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå