Gå til innhold

Krav til uføreforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med helsa i flere år, men har aldri fått en diagnose. Har vært hjemmeværende i noen år nå, men har lyst til å ut i arbeidslivet igjen. Vet ikke hvordan det kommer til å fungere med smertene jeg har enda. Vurderer å skaffe meg uføreforsikring om jeg begynner å jobbe igjen. Lurer på om hvis jeg ikke fungerer i jobb da, og blir ufør, om denne forsikringen gjelder på dette jwg har slitt med lenge siden jeg ikke har fått en diagnose enda. Om legen kan stille en da. Eller kan den ikke telles med siden jeg har hatt dette før jeg skaffet forsikring?

Anonymous poster hash: 24410...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok dessverre allerede for sent. Lege og sykehus skal gi selskapet alle opplysninger om deg, og du må i tillegg svare på et skjema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært innom nav pga sånne ting, eller hos fastlegen angående sånne ting så er det umulig og få uføreforsikring.



Anonymous poster hash: 629f6...3cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de andre som har svart her. Jeg kjenner 1 som ikke fikk, grunnet personen hadde vært 6 ganger til behandling hos kiropraktor 7 år tidligere.



Anonymous poster hash: 30c87...a1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med de andre som har svart her. Jeg kjenner 1 som ikke fikk, grunnet personen hadde vært 6 ganger til behandling hos kiropraktor 7 år tidligere. Anonymous poster hash: 30c87...a1b

Men hva om man bare unnlater å fortelle det? Så lenge man har gått privat, er det jo kun registrert hos kiropraktoren...

Anonymous poster hash: 218cf...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er regler for hvor langt tilbake man må oppgi helseopplysninger og legekontroller. Man kan sikkert unnlate å oppgi opplysninger, så lenge ikke fastlegen vet om det er det ikke så lett for forsikringsselskapet å snuse opp det. Og forresten, får du avslag, klag! Jeg fikk først avslag fordi jeg hadde vært hos en hudlege, som ikke fant noe. avkortning fordi de mente at jeg hadde en fysisk farlig jobb :/ Det har jeg ikke, men måtte klage for å få det gjennom. Så har nå uføreforsikring til normal risiko og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årh, det var jo noe dritt da. Trodde det var først ved diagnose at det gjelder. Har vært hos legen og klaget på at jeg har vondt, men alle tester har vært fine. Det kunne jo ha vært noe nytt i samme kroppsdel for alt de vet.

Anonymous poster hash: 24410...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om man bare unnlater å fortelle det? Så lenge man har gått privat, er det jo kun registrert hos kiropraktoren...

Anonymous poster hash: 218cf...9d4

Neinei. Bare.. nei. Det er ulovlig, de er klar over at folk prøver på det - og virker NOE mistenksomt så har de en avdeling som hovedsaklig jobber med én ting - å spore opp i svik.

Anonymous poster hash: 357c9...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje klare å lure deg til en forsikring, men så snart du evt skal ha penger utbetalt så blir hver sten snudd og hele journalen utlevert, og da finner de jo fort ut at du har løyet, og så får du ikke en dritt. Og risikerer stempel som forsikringssvindler i tillegg.



Anonymous poster hash: 9c504...6e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte i et slags avhør hos forsikringsselskapet da jeg søkte om utbetaling, nettopp fordi jeg hadde hatt symptomer på sykdommen min før jeg tegnet forsikring. Symptomer som både jeg og lege på det tidspunktet tolket som bagateller og vanlig å ha innimellom for folk flest. Det viste seg altså i ettertid at dette var en alvorlig sykdom.

Forsikringsselskapet godtok forklaringen min :)

Anonymous poster hash: 88284...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei. Bare.. nei. Det er ulovlig, de er klar over at folk prøver på det - og virker NOE mistenksomt så har de en avdeling som hovedsaklig jobber med én ting - å spore opp i svik. Anonymous poster hash: 357c9...457

Men de kan ikke kreve innsyn i journaler uten brukers tillatelse. Og det kan bli vanskelig å ringe absolutt alle privatklinikker. Det gjør de ikke. Man kan også ha glemt at man var hos kiropraktor for flere år siden, eller ikke trodd det var relevant.

Anonymous poster hash: 218cf...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte i et slags avhør hos forsikringsselskapet da jeg søkte om utbetaling, nettopp fordi jeg hadde hatt symptomer på sykdommen min før jeg tegnet forsikring. Symptomer som både jeg og lege på det tidspunktet tolket som bagateller og vanlig å ha innimellom for folk flest. Det viste seg altså i ettertid at dette var en alvorlig sykdom.

Forsikringsselskapet godtok forklaringen min :)

Anonymous poster hash: 88284...738

Hvor mange år tilbake krever de journaler? Hva tenker du om mitt tilfelle da? Har vært hos lege å klaget en del ganger, men prøver er fine.

Anonymous poster hash: 24410...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år tilbake krever de journaler? Hva tenker du om mitt tilfelle da? Har vært hos lege å klaget en del ganger, men prøver er fine.

Anonymous poster hash: 24410...cb2

De ville og fikk innsyn i hele min journal. Ble derfor spurt om hvorfor jeg ikke hadde opplyst om at jeg hadde hatt en forkjølelse over flere mnd for 15år siden, og hvorfor jeg ikke opplyste om smerter i håndleddet jeg hadde hatt for 20år siden.

Jeg tenker at om du innerst inne vet at du er syk og vil bli uføretrygdet så er det svindel å opprette en forsikring nå

Anonymous poster hash: 88284...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er "dessverre" på sin plass at det må være strengt når det gjelder uføreforsikring.

Det hadde jo nærmest vært svindel om du skulle skjult at du har en svært stor risiko for å bli ufør.

Forsikringsselskapene tenker slik: Om det er 1000 person som akkurat deg, hvor mye må de betale ut for de som blir uføre, i forhold til hva de får inn i forsikringspremie? Er risikoen stor i en gruppe, så vil det bli kjempetap å innvilge uføreforsikring. Eller premien måtte bli så høy at du ikke hadde kunnet betale den, så da velger de heller å ikke tilby produktet.



Anonymous poster hash: dc641...c52
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "dessverre" på sin plass at det må være strengt når det gjelder uføreforsikring.

Det hadde jo nærmest vært svindel om du skulle skjult at du har en svært stor risiko for å bli ufør.

Forsikringsselskapene tenker slik: Om det er 1000 person som akkurat deg, hvor mye må de betale ut for de som blir uføre, i forhold til hva de får inn i forsikringspremie? Er risikoen stor i en gruppe, så vil det bli kjempetap å innvilge uføreforsikring. Eller premien måtte bli så høy at du ikke hadde kunnet betale den, så da velger de heller å ikke tilby produktet.

Anonymous poster hash: dc641...c52

Ja, jeg vil jo definitivt ikke drive med svindel. Har vært hos lege ganske mange ganger de siste årene, så jeg husker ikke alt engang. Blir jo derfor litt vanskelig å fylle ut helseopplysninger som forsikringsselskap krever når man tegner avtaler. Kan jeg spørre legen min om hva som er relevant å ta med?? Gjør jeg noe galt da om han tar med det han føler er relevant, men kanskje unnlater noe han ikke føler er viktig?

Anonymous poster hash: 24410...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil jo definitivt ikke drive med svindel. Har vært hos lege ganske mange ganger de siste årene, så jeg husker ikke alt engang. Blir jo derfor litt vanskelig å fylle ut helseopplysninger som forsikringsselskap krever når man tegner avtaler. Kan jeg spørre legen min om hva som er relevant å ta med?? Gjør jeg noe galt da om han tar med det han føler er relevant, men kanskje unnlater noe han ikke føler er viktig?

Anonymous poster hash: 24410...cb2

Du svarer bare på et enkelt skjema, forsikringsselskapet henter deretter ut informasjon fra fastlegen, sykehus og lignende. De gjør sine egne risikovurderinger, og kan gi forsikring med forbehold eller avslag ut fra hvordan de vurderer risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...