Gå til innhold

MÅ man ha sykmelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ny i jobb og er syk i dag. Begynner klokken 15 på jobb.

I følge kontrakten skal jeg ha sykmelding, men jeg lurer hvirkelig på hvordan de som laget denne loven har tenkt dette?

For å få sykmelding må jeg dra til legevakten siden det er for langt til legen, men da må jeg gå til busstoppet som er 10 min hver vei pluss buss 30 min hver vei og vente på legevakt sikkert 3 timer.

Jeg mener... er jeg frisk nok til det så er jeg frisk nok til jobb. Problemet er at jeg ikke er frisk nok til det...

Anonymous poster hash: e7e02...b63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt legesenteret og hørr med dem. Jeg gjorde det en gang og de skrev sykemelding på grunnlag av det jeg skrev og sa i telefonen faktisk :)

Anonymous poster hash: 21f3e...7ca

• Liker 1
Skrevet

Kontakt legesenteret og hørr med dem. Jeg gjorde det en gang og de skrev sykemelding på grunnlag av det jeg skrev og sa i telefonen faktisk :)Anonymous poster hash: 21f3e...7ca

Ja, fastlegen min kjenner meg jo i grunn og jeg har uansett time der på fredag så jeg kan jo ringe og høre. Føler bare det er så teit siden de egentlig ikke har lov til å skrive sykmelding over tlf..

Skrevet

Hvis du er syk og tar kontakt med lege i dag kan de skrive på sykmelding at første kontakt var i dag selv om sykmeldingen ikke er datert i dag, hvis det er til noe hjelp. .

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er syk og trenger sykemelding så ringer man legesenteret når de åpner i åtte-halv ni tiden, forklarer situasjonen og får time samme dag. Dette er også grunnen til å ha fastlege i nærheten av der man bor. Hvis du ikke allerede har ringt jobb og gitt beskjed om at du ikke kommer så er du rimelig seint ute, de må jo få tak i en erstatter for deg. I verste fall er du hjemme, får ikke lønn for i dag, og har forhåpentligvis jobbet lenge nok til egenmelding neste gang du blir syk.

Anonymous poster hash: 345d5...842
Skrevet

Ringer du i dag, så journalfører den du snakker med at du ringer fordi du mener du trenger sykemelding. Da vurderer legen på fredag, eller når han får journalnotatet opp på skjermen sin etter at det er skrevet idag, om han mener din begrunnelse for sykem. Er akseptabel.

Anonymous poster hash: 7a8c6...5d0

Skrevet

Hvis man er syk og trenger sykemelding så ringer man legesenteret når de åpner i åtte-halv ni tiden, forklarer situasjonen og får time samme dag. Dette er også grunnen til å ha fastlege i nærheten av der man bor. Hvis du ikke allerede har ringt jobb og gitt beskjed om at du ikke kommer så er du rimelig seint ute, de må jo få tak i en erstatter for deg. I verste fall er du hjemme, får ikke lønn for i dag, og har forhåpentligvis jobbet lenge nok til egenmelding neste gang du blir syk.

Jeg har ringt arbeidsgiver. Er en deltidsjobb der de ikke trenger en erstatter. Har prøvd å bli friskere i dag i håp om at jeg kan karre meg på jobb, mem det gikk dessverre ikke. Arbeidsgiver sa nå at jeg trenger ikke sykmelding, så da dropper jeg det. Jeg kan til info ikke ta ut egenmelding før etter 3 mnd.

Jeg kan heller ikke bytte fastlege. Grunnen er at jeg har en sykdom som ingen leger kan noe særlig om, men som min lege kan veldig mye om da han har hatt meg som pasient hele livet mitt.

Jeg pleier ikke ha noe akkutt behov for fastlege heller, og derfor ser jeg ikke hvorfor jeg må bytte.

Skrevet

Egenmeldig kan i hht norsk lov benyttes etter å ha jobbet i åtte uker, arbeidsgiver kan ikke gi deg dårligere vilkår enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...