Gå til innhold

Noen som bor på Askøy?


camillete

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å flytte til Askøy da vi nå er en god del i familien, vi trenger mer plass og vil litt vekk fra bylivet.

Er d for langt unna Bergen?

Er d kjempe trøbbel med kø om morningen/ettermiddagen? (vi jobber begge i Bergen, men ikke sentrum, så ingen båt fra Kleppestø)

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke for langt i forhold til å benytte kulturtilbud som kino, teater og konserter, handle, gå på bondes marked, dra på tur eller besøke folk, men dere må belage dere på kø, spesielt dersom dere må via danmarksplass/sentrumsonene for å komme til jobb. Kjenner folk som pendler fra Askøy til Haukeland og bruker 45-60 min i rushen, og en som pendler til Mathopen og bruker nesten en time (og da kan man kjøre om Alvøen i tillegg). Fordelen er jo billigere tomter/hus, muligheter for nøstetomt/båtfesterett og bedre barnehagedekning.



Anonymous poster hash: c855f...912
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke det er for langt til Bergen, spørs hvor på øyen dere vil bo? Er en del kø om morgenen ja.

Anonymous poster hash: 6da3c...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke det er for langt til Bergen, spørs hvor på øyen dere vil bo? Er en del kø om morgenen ja.

Anonymous poster hash: 6da3c...cdf

Men det er MYE mindre kø enn til Sotra og køen går relativt fort hjem, tar vel 10 min ekstra å kjøre + litt mer på morgenen.

Anonymous poster hash: 6da3c...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet om det så har de satt opp en autopass der ute.

Jeg har selv vurdert å flytte til Askøy men rushtrafikk og nå autopass har fått meg til å se på andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt bompenger til / fra Askøy, så det må du være obs på.

Kø, har du fleksitid eller en arbeidstid som ikke er fra 8 til 16 så går dette greit, når det ikke skjer ulykker.

Kan du kjøre slik at du er over broen før kl. 06.40 så går det greit etter den tiden og frem til 7.45 stanger du i kø, kø og atter saktegående kø. Hjem igjen er det normalt med kø fra ca. Kl. 15 til 16, da går det sakte. Men sånn er det overalt ut av Bergen by.

Fordelen med Sotra fremfor Askøy er at Sotraveien skal utvides en gang i fremtiden. Askøyvegen er der ikke noe snakk om å utvide.

Anonymous poster hash: b4476...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er d for langt unna Bergen? Det er ikke så langt. Bruker ca 15 min til byn.

Er d kjempe trøbbel med kø om morningen/ettermiddagen? Det er veldig mye kø ja.



Anonymous poster hash: 35dc4...d91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for mange svar.

Etter å ha lest her å prøvd oss litt frem har vi endt opp med å se mer på Askøy faktisk.

Jeg kan være fleksibel med jobb, sebile bare en som stanger i kø hjem. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på Askøy og vi stortrives ;)

Jeg tar snarveien til jobb og sparer endel tid på det! :)



Anonymous poster hash: 0b557...ee4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaa... Men hjelper oss ikke så mye når vi ikke skal mot sentrum 😉

Men om vi bytter jobb er d jo veldig greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forstå at noen flytter frivillig til Askøy.



Anonymous poster hash: a47e1...eed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan ikke forstå hvorfor noe frivillig flytter inn til sentrum, men sånn sett er det jo greit at vi er forskjellige, slik at ikke hele Bergen og omegns befolkning bor på et sted : -)

Og nei, jeg bor ikke på Askøy selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at du gidder å kommentere denne tråden ;)

Jeg kan ikke forstå at noen flytter frivillig til Askøy.



Anonymous poster hash: a47e1...eed



Anonymous poster hash: 0b557...ee4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, da er du jo like langt ;)

Båten funker hvertfall veldig fint for meg ;)

Jaaaaa... Men hjelper oss ikke så mye når vi ikke skal mot sentrum
Men om vi bytter jobb er d jo veldig greit å vite.



Anonymous poster hash: 0b557...ee4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var skeptiske til å flytte fra Bergen, men nå som vi har bodd her på Askøy i et år ser vi oss at vi blir boende her i fremtiden også.

Nå bor vi ganske sentralt på øyen (Florvåg), men vi syns ikke avstanden til byen er et problem. Jeg studerer, og bruker helst buss eller båt. Det går (nesten) like kjapt i rushen med buss som resten av dagen. Mannen må kjøre til jobb, men han syns heller ikke det er stress. Kø er det jo nesten uansett hvor du bor, og det er ikke like ille som mot Sotra her.

Nå er uansett dagene med hyppige byturen i helgene over for vår del, men om man ønsker det så går nattbussen i helgene. Så det går fint an å komme seg hjem uten taxi.

Av kjøpesentere ligger jo både Vestkanten og Sartor nært. Snart blir det jo også kino på Sartor. De to sentrene her ute er også helt ok, så vi føler egentlig ikke at vi mangler noe.

Og for ikke å snakke om at Askøy er et veldig hyggelig sted. Merker at det er stadig flere unge par som kjøper her ute, sikkert fordi det er så mye billigere enn i byen, så vi har fått et veldig godt nettverk av småbarnsforeldre her. En annen bonus er jo full barnehagedekning, så vi kunne velge akkurat den barnehagen vi ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...