Gå til innhold

Ulemper med å klippe bort nesemuslingene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er endel plaga med allergier (midd osv). I tillegg til enkelte andre neseplager.

Jeg skal derfor få klippa bort nesemuslingene, men hva er ulempen ved å fjerne de? Jeg tenker ikke på selve operasjonen, men nesemuslingene må vel ha en funksjon? Som jeg kommer til å gå glipp av når de blir klippa bort.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: e4b5e...cd2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg merket etter å ha brent bort begge, er at jeg endelig kan puste gjennom nesen. Har ingen bivirkninger. De skal visst fukte og varme luften ned til lungene, men det hjelper jo lite om de faktisk hindrer en i å puste gjennom nesen.

Anonymous poster hash: 852f9...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonen dets er å varme luften som går inn gjennom neseborene. Dersom du opplever tette nesepassasjer er det helt ok og faktisk hensiktsmessig å redusere tykkelsen på nesemuslingene.

Anonymous poster hash: 93942...521
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonen dets er å varme luften som går inn gjennom neseborene. Dersom du opplever tette nesepassasjer er det helt ok og faktisk hensiktsmessig å redusere tykkelsen på nesemuslingene.

Jo, men jeg skal fjerne de helt, hvilket høres ganske drastisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Noen her som vet hva nesemuslinger heter på engelsk? Så jeg før undersøkt mer på engelsspråklige sider. Google translate ga meg feil oversettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde innen forbedring etter å ha tatt bort mine (nederste av tre). Jeg har uforklarlig tett nese uten å ha allergier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde innen forbedring etter å ha tatt bort mine (nederste av tre). Jeg har uforklarlig tett nese uten å ha allergier...

Kan du ha skjev neseskillevegg? Da kan man også bli tett, ofte på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha skjev neseskillevegg? Da kan man også bli tett, ofte på begge sider.

Nei, diagnosen som jeg fikk sist var rett og slett at jeg har så liten nese at det ikke skal så mye til før den blir tett. Han siste ØNH-legen var ikke enig med forrige at det var riktig å fjerne nesemuslingene. Jeg antar at han bare liker å operere :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg skal fjerne de helt, hvilket høres ganske drastisk ut.

Da jeg fjernet mine så jeg på x-ray at muslingen tok opp nesten hele plassen i de nedre bihulene. Det legen gjorde var å skjære bort benet fra under slimhinnen slik at muslingen ikke har noen mulighet til å heve og ta opp hele nesepassasjen. Dette er selvfølgelig noe du må gjøre i samarbeid med lege, han kommer nok ikke til å fjerne hele muslingen bare benet under slimhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fjernet mine så jeg på x-ray at muslingen tok opp nesten hele plassen i de nedre bihulene. Det legen gjorde var å skjære bort benet fra under slimhinnen slik at muslingen ikke har noen mulighet til å heve og ta opp hele nesepassasjen. Dette er selvfølgelig noe du må gjøre i samarbeid med lege, han kommer nok ikke til å fjerne hele muslingen bare benet under slimhinnen.

Har du opplevd noen bivirkninger i etterkant av det å skjære bort benet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fjernet mine så jeg på x-ray at muslingen tok opp nesten hele plassen i de nedre bihulene. Det legen gjorde var å skjære bort benet fra under slimhinnen slik at muslingen ikke har noen mulighet til å heve og ta opp hele nesepassasjen. Dette er selvfølgelig noe du må gjøre i samarbeid med lege, han kommer nok ikke til å fjerne hele muslingen bare benet under slimhinnen. Anonymous poster hash: 93942...521

Det er to ulike inngrep. Man kan fjerne brusk, men man kan også brenne bort slimhinner. Det kommer an på om brusken er forstørret eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du opplevd noen bivirkninger i etterkant av det å skjære bort benet? Anonymous poster hash: e4b5e...cd2

Jeg er ikke den du spør, men jeg har både fjernet brusk og brent bort den nederste av de tre nesemuslingene man har i nesen. Har ingen bivirkninger overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fler tanker rundt dette? :)

Ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen? Anonymous poster hash: e4b5e...cd2

Jeg har svart deg etter beste evne, jeg i alle fall ;)

Jeg fikk ingen bivirkninger, har både tatt vekk brusk, og ved en senere anledning brent bort den nederste muslingen. Det er deilig å kunne puste gjennom begge nesebor og å kunne puste godt om natten. Man beholder de to øverste muslingene uansett.

Gjorde det på Lovisenberg sykehus. De er flinke på dette.

Håper du får flere innspill, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
AnonymBruker

ENS, empty nose syndrome kan man få av å fjerne nesemuslingene. 

Anonymkode: f2caf...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...