Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe Macbook Pro. Har lyst til å prøve noe nytt etter kun å bare ha hatt pc. Er det slik at jeg kan bruke Word på Mac? Jeg skriver på en masteroppgave og ønsker å kunne fortsette med det i Word.

En Mac koster også en del, men har bekjente og venner som har hatt sine i flere år, så det virker som om det er verdt investeringen?



Anonymous poster hash: 239b6...966
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan bruke Office-pakken til Mac.

Har selv brukt PC på jobb, og Mac privat i ti år nå. Ingen tvil om at Mac har gjennomført god byggekvalitet, og at maskinene er i stand til å dra softwaren rundt lenger enn den jevne PC.

Ja, det finnes svært gode PCer også, men Mac er et safe bet.



Anonymous poster hash: d3723...ead
Skrevet

Jeg er strålende fornøyd med min Macbook Air som jeg har hatt i snart tre år i hvert fall :)
Du kan bruke Microsoft Word på mac, ja, men vær obs på at det koster en del!



Anonymous poster hash: c28c0...f5d
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min Macbook Pro, men du betaler endel ekstra for en logo.. Du kan få tak i pcer som er rimeligere og fremdeles like gode. Du får kjøpt office-pakke med word, powerpoint, excel osv. Har du studentbevis eller er medlem av studentkortet.no får du 10%rabatt (hvis jeg husker rett).

Skrevet

Ja, ser at Word koster litt. Men det får gå.

Flott at dere er fornøyd med Mac.

Har kikket litt på priser, og ser at jeg kan få en pro til rundt 10 000. Det er vel ikke nødvendig å måtte investere me retina-skjerm?



Anonymous poster hash: 239b6...966
Skrevet

Hvordan er det med støy på Mac?

På samtlige pc'er jeg har hatt blir det ofte en del støy, spesielt når det er mange programmer i sving. Vifta går til tider som et uvær.

Tror det er 5 % rabatt på Eplehuset for studenter nå, så skal huske studentbeviset :)



Anonymous poster hash: 239b6...966
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min Macbook Pro, men du betaler endel ekstra for en logo.. Du kan få tak i pcer som er rimeligere og fremdeles like gode

Dette er ikke helt riktig. Dersom man setter en PC og en Mac mot hverandre, som er likt spekket, er ikke prisforskjellen spesielt stor. Man må også huske med at du får med en del gratis programvare med Macen, som ikke følger med Windows, samt at alle oppdateringer av Mac OS er gratis.

Dessuten er det en klar fordel at Macen ikke er full av søpleprogramvare, som PC-produsentene forgifter Windows med, for å subsidiere lav pris.

Anonymous poster hash: d3723...ead

Skrevet

Hvordan er det med støy på Mac?

På samtlige pc'er jeg har hatt blir det ofte en del støy, spesielt når det er mange programmer i sving. Vifta går til tider som et uvær.

Tror det er 5 % rabatt på Eplehuset for studenter nå, så skal huske studentbeviset :)

Anonymous poster hash: 239b6...966

Er en del viftestøy på Macen også, dersom du kjører krevende applikasjoner.

Anonymous poster hash: d3723...ead

Skrevet

Dette er ikke helt riktig. Dersom man setter en PC og en Mac mot hverandre, som er likt spekket, er ikke prisforskjellen spesielt stor. Man må også huske med at du får med en del gratis programvare med Macen, som ikke følger med Windows, samt at alle oppdateringer av Mac OS er gratis.

Dessuten er det en klar fordel at Macen ikke er full av søpleprogramvare, som PC-produsentene forgifter Windows med, for å subsidiere lav pris.

Anonymous poster hash: d3723...ead

Oops, my bad =) Er min erfaring, at for vanlig bruk så får man like gode pcer rimeligere.

Skrevet

Vurderer å kjøpe Macbook Pro. Har lyst til å prøve noe nytt etter kun å bare ha hatt pc. Er det slik at jeg kan bruke Word på Mac? Jeg skriver på en masteroppgave og ønsker å kunne fortsette med det i Word.

En Mac koster også en del, men har bekjente og venner som har hatt sine i flere år, så det virker som om det er verdt investeringen?

Anonymous poster hash: 239b6...966

Ja, er verdt og Office pakken er og få kjøpt.

Skrevet

En mac er nok litt overkvalifisert dersom du "bare" skal bruke den til masteroppgave + facebooksurfing. Du får PC som er mer enn god nok til halve prisen. Når det er sagt så er en macbook noe du (sansynligvis) ikke kommer til å angre på. Jeg har hatt min i 4 år nå og den fungerer like bra som den dagen jeg kjøpte den.

Angående retinaskjerm eller ikke, så er vel det standard på maskinene nå? Jeg har aldri prøvd retinaskjerm så det kan jeg ikke uttale meg om.

Ellers er det macbook pro vs macbook air. Air er litt billigere, men du får ikke med cd-rom. De fleste programmer kjøpes uansett via nettet nå for tiden, men det er greit med cd-rom hvis du vil se på dvd osv. eller hvis du kjøper programvare på fysisk cd. Jeg har savnet det til tider, men det er ikke noe dealbreaker for meg.

Officepakke kan enkelt kjøpes som inneholder word, xcell, outlook, powerpoint osv. Disse programene kommuniserer selvsagt plettfritt med andre maskiner. Macbooken har selvsagt også egne programmer som tilsvarer disse, med tilnærmet lik utforming og funksjon.

Skrevet

Angående retinaskjerm eller ikke, så er vel det standard på maskinene nå? Jeg har aldri prøvd retinaskjerm så det kan jeg ikke uttale meg om.

Ellers er det macbook pro vs macbook air. Air er litt billigere, men du får ikke med cd-rom.

Macbook Air har ikke retina-skjerm, og CD-ROMen er borte fra samtlige Mac-maskiner for en stund tilbake.

Retina er verd å betale for. Jeg har både Air og Pro. Air er lett å bære med seg rundt - det trekker opp, men skjermkvaliteten på de to er natt og dag.

Anonymous poster hash: d3723...ead

  • Liker 1
Skrevet

Ellers er det macbook pro vs macbook air. Air er litt billigere, men du får ikke med cd-rom. De fleste programmer kjøpes uansett via nettet nå for tiden, men det er greit med cd-rom hvis du vil se på dvd osv. eller hvis du kjøper programvare på fysisk cd. Jeg har savnet det til tider, men det er ikke noe dealbreaker for meg.

Det er heller ikke cd-rom i de nye utgavene av Macbook Pro. Nå får man altså ikke kjøpt MacBook med cd-rom (selv om man selvsagt kan kjøpe eksterne cd-rom). Forskjellen mellom Pro og Air nå er altså størrelse, vekt, lagringsplass og hvordan den takler å fraktes.

Anonymous poster hash: c28c0...f5d

  • Liker 1
Skrevet

Maskinen vil bli brukt til mer enn masteroppgave og nettsurfing. Jeg bruker pc'en til bildebehandling, film/streaming, musikk, i tillegg til tekstbehandling og nettsurfing.



Anonymous poster hash: 239b6...966
Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Hei!

Jeg brukte office pakken på min forrige Mac, og den hadde jeg i 5,5 år før den dessverre fikk harddisk havari etter en tur i gulvet.

Kjøpte sporenstreks ny Mac, denne gangen Macbook Air 13", og jeg er så fornøyd at ord blir fattige!

Du får også studentrabatt når du kjøper både Mac og officepakken, så det er egentlig ikke store prisforskjellen fra en vanlig pc;)

Bittelitt knotete å vende seg om fra PC til Mac.

Men! Once you buy Mac, you never go back;)

Skrevet (endret)

Jeg kan anbefale Mac :) Har MacBookAir selv, hatt den i ett når og er kjempeformøyd. Ikke noe problem å finne drivere etc til skrivere heller.

Med tanke på office, må du holde tunga rett i munnen!! Der er det blitt en liten jungel, men til Mac mener jeg det er færre utgaver å velge mellom. Koster litt over 1000,- lappen for hjemmebruker'n.

En litt lengre opp nevner det med cd-rom til MacBookPro. Der er nok den fordufta på de nye utgavene med retinaskjerm. Veit at Apple solgte en variant av "gamle" utgaven uten retinaskjerm, der var det med cd-rom. Men, må du ha det, koster en fullt brukbar cd/dvd brenner/leser under 400,- på Elkjøp. Den plugger du inn og så det bare å kjøre i vei. Det er der Macen er uovertruffen, det bare fungrere :D

Og om du har en nyere skjerm stående og støve ned, kan du kjøpe eksternt tatsatur, koble skjermen til Macen, og vips så har du og en større skjerm å jobbe på hjemme :) Litt usikker på tilkoblingsmulighetene til skjermen, men tastatur og mus er via blåtann :)

Lykke til, tror ikke du blir skuffa:)

Må også tilføye, de nyeste MacBookPro har ikke harddisk, de har flashminne som gjør den superrask! Og om du går tom for strøm, setter på lading, så er det ingenting som er tapt ;)

Endret av tdm900
Skrevet

Dette virker jo veldig lovende.

Ang. officepakken, så jeg to-tre ulike på Eplehuset.

Nå må jeg bare vurdere om det blir med eller uten retina, og om det blir pro eller air.



Anonymous poster hash: 239b6...966
Skrevet

Dette virker jo veldig lovende.

Ang. officepakken, så jeg to-tre ulike på Eplehuset.

Nå må jeg bare vurdere om det blir med eller uten retina, og om det blir pro eller air.

Anonymous poster hash: 239b6...966

Jeg hadde gått for retina 13" pro :)

Anonymous poster hash: b2e26...be6

Skrevet

Jeg måtte pensjonere min nå åtte år gamle PowerBook i fjor, ikke fordi den ikke virket lenger, men fordi den ikke hadde Intel-prosessor og det derfor var umulig å installere nye versjoner av OSX og viktige programmer som Word og Firefox. Med så lang levetid er ikke Mac så dyrt likevel, og jeg håper min MacBook Pro vil holde like lenge. Det blir iallfall feil å sammenligne med langt billigere PC-er med tilsvarende ytelse.

Forresten har jeg ikke pensjonert PowerBooken fullstendig; jeg har Finale PrintMusic på den og bruker den fremdeles når jeg skriver noter.

Skrevet

Dette virker jo veldig lovende.

Ang. officepakken, så jeg to-tre ulike på Eplehuset.

Nå må jeg bare vurdere om det blir med eller uten retina, og om det blir pro eller air.

Anonymous poster hash: 239b6...966

Vær obs på officepakken! De som heter Office 365 er det stor mulighet for at du får et abonnement du må betale årlig. Den som er kun en engangssum, er gul i pakningen. Årsaken til abonnement, er at det henge med ett eller anna med Skype. Men der trenger du strengt tatt IKKE å betale for å bruke den. Denne er det jeg mener

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...