Gå til innhold

Erfaring med koloskopi?

Fremhevede innlegg

Gjest Makemeloveit
Skrevet

Jeg skal ta koloskopi i morgen og gruer meg skikkelig. Jeg har tatt det en gang før, men det er 4 år siden. Jeg tar jevnlig gastroskopi - og det er helt jævlig. Jeg kommer uansett til å be om beroligende, så jeg slipper å være "til stedet" under undersøkelsen.

Noen som har noen erfaringer som kan berolige meg litt nå i forkant? :) Jeg er helt kvalm fordi jeg gruer meg så mye, det hjelper ikke akkurat å ikke kunne spise noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigermor tok det for noen måneder siden, og hun syns gastroskopien(som hun tok noen måneder før koloskopien) definitivt var verst.

Hun skrøt veldig av legen som utførte undersøkelsen, legen hadde vært hyggelig og holdt en god dialog med henne om hva som skulle skje når, og hun hadde følt seg ivaretatt hele tiden. (Det utgjør nok mye av opplevelsen vil jeg tro? Jeg har hørt om gastroskopiundersøkelser der pasienten blir holdt fast av sykepleiere mens legen presser slangen nedover, uten noe bedøvelse i det hele tatt. *grøsse* Jeg er så glad for at jeg fikk narkose!) Hun sa også at hun hadde mye luft i etterkant som jo måtte ut, og det var ikke alltid like lett å holde inne. :P

Anonymous poster hash: e16cd...4de
Gjest Makemeloveit
Skrevet

Svigermor tok det for noen måneder siden, og hun syns gastroskopien(som hun tok noen måneder før koloskopien) definitivt var verst.

Hun skrøt veldig av legen som utførte undersøkelsen, legen hadde vært hyggelig og holdt en god dialog med henne om hva som skulle skje når, og hun hadde følt seg ivaretatt hele tiden. (Det utgjør nok mye av opplevelsen vil jeg tro? Jeg har hørt om gastroskopiundersøkelser der pasienten blir holdt fast av sykepleiere mens legen presser slangen nedover, uten noe bedøvelse i det hele tatt. *grøsse* Jeg er så glad for at jeg fikk narkose!) Hun sa også at hun hadde mye luft i etterkant som jo måtte ut, og det var ikke alltid like lett å holde inne. :P

Anonymous poster hash: e16cd...4de

Takk for svar :) Jeg har også hatt en ekkel opplevelse ene gangen jeg tok gastroskopi, derfor gruer jeg meg ekstra til koloskopi denne gangen!

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å være helt ærlig på at man gruer seg, og gjerne overdriv litt. De er bare mennesker de som utfører undersøkelsen også, og de kan legge til rette for at det blir mindre ubehagelig hvis de vet hvordan du føler det.

Det verste med undersøkelsen (for meg) var dotrangen, dvs følelsen av at man må på do. Det er jo ikke noe rart, ettersom man har noe i rumpa, men jeg ble veldig nervøs av akkurat den følelsen og klarte ikke slappe av.

Anonymous poster hash: 1a8a0...419

Skrevet

Jeg klarte ikke gastroskopi, men koloskopi klarte jeg. Syns det var en veldig merkelig følelse, veldig vondt enkelte steder - men det gikk så fort så det gikk ganske greit. Veldig lettet når jeg var ferdig med det og det var ikke så ille som jeg hadde trodd. Mest ubehag.

(Jeg fikk ikke dotrang, jeg følte det var akkurat som de tok et kaldt sugerør gjennom meg. :P)

Skrevet

Koloskopi er mye greiere enn gastroskopi. Du får jo puste, for det første!

Jeg fikk forøvrig ikke tilbud om bedøvelse på noen av dem, og jeg klarte meg helt fint. Bare slapp av så godt du kan, dette klarer du!

Anonymous poster hash: 88259...e0b
Skrevet

For meg var koloskopi en grei undersøkelse i forhold til gastroskopi. Gastroskopien var helt grusom og jeg var sikker jeg skulle kveles. Koloskopien var mye enklere, og både legen og sykepleierne var veldig dyktige og forståelsesfulle. Men si fra at du er nervøs. Da tar de ekstra godt vare på deg.

Anonymous poster hash: da86a...4dd

Skrevet

Hvis det er noen trøst så er slangen i koloskopi ganske tynn mens i tarmen er det mye plass.

Er verre med spiserøret, det er jo trangt..

Anonymous poster hash: 3ea25...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...