Gå til innhold

MRSA-test hos fastlege... Flaut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sperret i Blodbanken fordi jeg jobbet med en gutt hvor det var mistanke om MRSA. Det er nå ca 6 mnd siden jeg var i kontakt med gutten. Jeg får ikke gitt blod før jeg har fått testet om jeg har MRSA selv, jeg går ut i fra at utfallet der avgjør om jeg får gitt blod igjen.

Uansett, hvordan går jeg fram her? Blir potensielt MRSA-smittede behandlet annerledes enn "vanlige" pasienter hos fastlegen (jeg har lest at man kommer etter stengetid for å unngå folk o.l.)? Blir man syk selv om man får MRSA?

Anonymous poster hash: a354c...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir neppe behandlet annerledes. Det tas penselprøve fra hals, nesebor og perineum som sendes inn for analyse. Tar noen dager å få svar, er prøvene fine (det er de sannsynligvis) er det ikke noe å bekymre seg for, har du MRSA må du på isolat hvis du skal på sykehus, det må tas spesielle forholdsregler hvis du skal til undersøkelse på sykehus, og du risikerer å få infeksjoner som er resistent mot behandling. I tillegg kan du ikke jobbe i helsevesenet eller med mat.

Anonymous poster hash: 9b9bd...0ba
Skrevet

Du blir neppe behandlet annerledes. Det tas penselprøve fra hals, nesebor og perineum som sendes inn for analyse. Tar noen dager å få svar, er prøvene fine (det er de sannsynligvis) er det ikke noe å bekymre seg for, har du MRSA må du på isolat hvis du skal på sykehus, det må tas spesielle forholdsregler hvis du skal til undersøkelse på sykehus, og du risikerer å få infeksjoner som er resistent mot behandling. I tillegg kan du ikke jobbe i helsevesenet eller med mat.

Anonymous poster hash: 9b9bd...0ba

Ok, takk for svar :) kan man merke selv på noe vis om man er smittet? Jeg leser at ubehandlet MRSA kan føre til døden, men jeg går da ut i fra at man er merkbart syk først, og ikke bare plutselig faller om.

Skrevet

Ok, takk for svar :) kan man merke selv på noe vis om man er smittet? Jeg leser at ubehandlet MRSA kan føre til døden, men jeg går da ut i fra at man er merkbart syk først, og ikke bare plutselig faller om.

Nei, man merker ikke noe til det:) de tilfellene hvor det er alvorlig så er pasientene sterkt nedsatt av eks. Kreft eller gamle mennesker med en kraftig lungebetennelse.

Ikke bekymre deg. Bare ring fastlege og si du skal testes for MRSA pga blodgiving og då får en vanlig time. Det blir tatt penselprøve i nese/svelg og noen ganger mellom rumpeballene. Det slapp jeg. Svar innen ca en uke:)

Anonymous poster hash: 6c4fc...0d0

Skrevet

Da jeg jobbet på sykehus i utlandet var det mange MRSA pasienter. Når jeg da skulle begynne å jobbe i Norge igjen måtte jeg ta en slik test. Hos meg tok vi kun prøver fra nesen. En laaaang vattpinne ble stukket (langt fanden meg inn) i hvert nesebor. Forbered deg på intens smerte noen sekunder, ikke godt. Men gikk fort over. Ellers er det vanlig å ta test også fra svelg, under armene og underlivet.

Jeg ble ikke behandlet annerledes, bare en vanlig pasient :) Dette går så bra

Anonymous poster hash: e4644...e61
Skrevet

Om man skulle teste positivt så får man en 1-2 mnd kur med sterke såper man skal vaske seg med. Også tester man en gang til etter det. Det er fordi det ofte legger seg i kroppsåpninger og at man derfor kan vaske dette bort med de rette sterke såpene i tidlig fase.

Anonymous poster hash: 726ce...ff9
Skrevet

Ok, takk for svar :) kan man merke selv på noe vis om man er smittet? Jeg leser at ubehandlet MRSA kan føre til døden, men jeg går da ut i fra at man er merkbart syk først, og ikke bare plutselig faller om. Anonymous poster hash: a354c...c19

MRSA (methicilin restente staphylococcus aureus) er gule stafylokokker som er antibiotikaresistente. Siden vi mennesker kan være friske bærere av gule stafylokokker i bl.a nese og hals, så kan man også bli bærer av MRSA. De angriper en ikke så lenge man er frisk, men kan angripe når man er svekket (for eks gammel eller syk) og om de kommer andre steder som i sår. Man kan også smitte andre, og de kan bli syke om de får dem i sår eller de er svekkede. De andre kan også bli kroniske bærere.

Om du har MRSA så tror jeg behandlingen er en kombinasjon av antibiotika (andre typer enn de som normalt brukes, men disse typene bruker man sjeldent, fordi det er vår siste skanse mot bakterier, og man er redde for at MRSA skal bli resistent mot disse også).

Anonymous poster hash: 1acba...18e

Skrevet

Om man skulle teste positivt så får man en 1-2 mnd kur med sterke såper man skal vaske seg med. Også tester man en gang til etter det. Det er fordi det ofte legger seg i kroppsåpninger og at man derfor kan vaske dette bort med de rette sterke såpene i tidlig fase. Anonymous poster hash: 726ce...ff9

Men såpe virker ikke mot dem som har kolonisert neseborene. Etter hva jeg har hørt får man en spesiell kur med en kombinasjon av antibiotika som ellers sjeldent brukes.

Skrevet

Ok, takk for flotte svar alle sammen! Jeg er mye roligere nå. Jeg så for meg tilstander med heldekkende dresser og greier, ser ut til at det var skikkelig krisemaksimering fra min side. :)

Skrevet

Fint du har fått de svarene du trengte, men jeg stusser fortsatt på overskriften din. Hvorfor i alle dager skulle det være flaut å bli testet for MRSA? :klø:

Anonymous poster hash: 12cc0...f20
  • Liker 1
Skrevet

Men såpe virker ikke mot dem som har kolonisert neseborene. Etter hva jeg har hørt får man en spesiell kur med en kombinasjon av antibiotika som ellers sjeldent brukes.

Det var ihvertfall det en som testet positivt på min avd fikk. Hun ble sykemeldt i 2 mnd og måtte vaske seg med denne såpen, tror det var Hibiskrubb. Enig at det er litt rart. Hun testet ihvertfall negativt etter 2 mnd.

Anonymous poster hash: 726ce...ff9

Skrevet

Fint du har fått de svarene du trengte, men jeg stusser fortsatt på overskriften din. Hvorfor i alle dager skulle det være flaut å bli testet for MRSA? :klø:

Anonymous poster hash: 12cc0...f20

Mest fordi jeg ikke visste så mye om hvordan legekontoret ville ta meg i mot (som du skjønner hadde jeg tydeligvis krisemaksimert), om jeg ville bli en ekstra belastning på noe vis. Jeg kan godt være enig med deg i at overskriften ikke passer trådens innhold eller spørsmålet jeg egentlig stilte. Jeg har i det store og det hele ikke visst hvordan jeg skulle forholde meg til det, kanskje det var det jeg tenkte på som flaut? Er altså ikke helt sikker på hva jeg tenkte i det øyeblikket jeg skrev overskriften :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...