Gå til innhold

Trekkes i lønn for alarmutrykning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjorde en feil på jobb her om dagen, som førte til alarmutrykning (Securitas) etter jeg hadde dratt hjem. Gjorde ikke feil med vilje, men noen rutiner glapp sånn at jeg ikke gjennomførte alle jeg skulle gjort - så det hadde vært unngått hvis jeg hadde gjort alle rutinene skikkelig. Likevel er det jo ikke gjort med overlegg, men mer glemsel/menneskelig svikt.

Kan arbeidsgiver kreve at jeg betaler for denne utrykningen?



Anonymous poster hash: 04a58...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva står i arbeidinstruksen og i kontrakten din?

Er du fagorganisert? Hva sier i tilfelle fagforeningen?

Anonymous poster hash: e1a2a...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke fagorganisert. :(
Kontrakten er veldig diffus, og det står ikke konkret at denne rutinen skal gjennomføres verken i kontrakt eller på rutineskjema. Det er mer en "selvsagt rutine" som er vanlig at alle gjennomfører, som for eksempel sjekke at det ikke er noen kunder igjen i prøverommene, låse alle dører og vinduer, eller ta oppgjøret. Ingen skade er skjedd verken med varer eller inventar, kun prisen for at Securitas kommer og sjekker hvorfor alarmen har gått.



Anonymous poster hash: 04a58...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke fagorganisert. :(

Kontrakten er veldig diffus, og det står ikke konkret at denne rutinen skal gjennomføres verken i kontrakt eller på rutineskjema. Det er mer en "selvsagt rutine" som er vanlig at alle gjennomfører, som for eksempel sjekke at det ikke er noen kunder igjen i prøverommene, låse alle dører og vinduer, eller ta oppgjøret. Ingen skade er skjedd verken med varer eller inventar, kun prisen for at Securitas kommer og sjekker hvorfor alarmen har gått.

Anonymous poster hash: 04a58...bec

HEI HEI!

Sjikkelig kjipt herre altså, men jeg kan umulig tenke meg at du vil bli trukket for dette, det får være grenser. Og som jeg alltid har sagt, grensa kan skyves fremover!

Anonymous poster hash: 2b715...ccf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg har fått mail fra sjefen, hun krever 5000 for utrykning pluss tort og svie (merarbeid fra hennes side ++)! Kan hun virkelig kreve det? :S



Anonymous poster hash: 04a58...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg har fått mail fra sjefen, hun krever 5000 for utrykning pluss tort og svie (merarbeid fra hennes side ++)! Kan hun virkelig kreve det? :S

Anonymous poster hash: 04a58...bec

Herreguuuud!!

Her er det bare å betale egentlig!! men altså, det er jo bare å ta igjen da hvis du vil... Kan jo si at det ikke var din feil?

Anonymous poster hash: 2b715...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan umulig tro at hun kan kreve det!!

Organiser deg jent/gutt!!!

Få en skikkelig arbeidskontrakt!!



Anonymous poster hash: 9c3cc...7e6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut hvis det er første gang du gjør dette. Jeg jobber på kjøpesenter, og butikken får bot om vi åpner forsinket, men det går ikke ut over den ansatte så lenge det er førstegangsforseelse. Skjer det gjentatte ganger derimot, så vil det ansees som slurv og den ansatte kan vente seg en eller annen sanksjon.

Anonymous poster hash: 62e13...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å gjøre trekk i lønn hvis ikke det er spesifikt avtalt på forhånd. Det skal også mye til at arbeidsgivere kan kreve erstatning for hendelige uhell. Dessverre er det mange arbeidsgivere som driter i det, og da er det dyrt for deg å gjøre noe med det siden du må gå til søksmål.



Anonymous poster hash: 2c3b9...5de
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i butikk så ble vi ikke trukket i lønn selv hvis det manglet penger i oppgjøret :)

Kan aldri se for meg at dette er lov.

Skriv som svar at du med glede skal gjøre det etter å ha avklart med arbeidstilsynet/advokat/fagforening. Kanskje kjerringa blir skremt og trekker kravet.



Anonymous poster hash: 50735...ed2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres veldig rart ut om de kan trekke deg i lønn.

Hvis arbeidstaker skulle stått ansvarlig for økonomiske tap ville jeg vært gjeldsslave. Like etter jeg var begynt å jobbe glemte jeg å legge ved dokumentasjon som var etterspurt i et anbud jeg leverte, dette manglende dokumenter gjorde at vårt tilbud ble forkastet. Tilbudet var på rundt 200 millioner, og jeg kunne aldri dekket det økonomiske tapet fra egen lomme.

Jeg jobbet tidligere på en bensinstasjon, fet hendte at det var gjort feil ved stengerutinene slik at vaktselskapet rykket ut/kom med forelegg, meg bekjent bar det aldri et tema at personen som hadde gjort feil skulle dekke dette fra egen lomme. Men det ble tatt opp i etterkant at dette må det huskes på å gjøre.

Anonymous poster hash: 3b523...809

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...