AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Hei. Jeg har akkurat flyttet ut fra en leilighet som jeg har leid i ett år nå. Den siste måneden var jeg uten varmt vann i to uker, og da jeg fortalte dette til han jeg leide hos fikk jeg beskjed om å koke meg en panne med vann om jeg måtte dusje og lignende. Derfor måtte jeg reise hjem å bo disse to ukene da det ikke er mulig å bo en plass uten varmt vann. I tillegg var det gjentatte ganger der strømmen var borte i flere timer per dag. På sommeren bodde jeg også en del hjemme grunnet at det ikke var mulig å åpne vinduene da disse var sveiset igjen, så det ble for varmt til å bli boende. Alt dette forklarte jeg til huseier, og sa at jeg ikke kom til å betale full husleie pga det rett og slett ikke var mulig å bo der. Nå har han sendt brev der han krever pengene og skriver at om jeg ikke betaler sender han regningen videre og dette kommer til å koste meg mye. Er det noe jeg kan gjøre? Jeg syns selvfølgelig at jeg skal betale noe, men ikke full husleie når bo omstendighetene har vært slik. Så lurte jeg på om det faktisk er slik at han kan kreve husleie? Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd
Gjest Snuppi Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Du kan si til utleier at det ikke er lov å leie ut leilighet uten rømningsvei. Alle vinduer skal kunne åpnes! Når leiligheten er i så dårlig stand, burde ikke du betale full husleie. Du kan lese om det på lovdata. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/dok/nouer/1993/nou-1993-4/4/2/15.html?id=373752
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Du kan si til utleier at det ikke er lov å leie ut leilighet uten rømningsvei. Alle vinduer skal kunne åpnes! Når leiligheten er i så dårlig stand, burde ikke du betale full husleie. Du kan lese om det på lovdata. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/dok/nouer/1993/nou-1993-4/4/2/15.html?id=373752 Det er jo tull. Du skal ha rømningsveier ja, men det er ingen krav om at det er vindu som er rømningsvei og at alle vinduer skal kunne åpnes. Anonymous poster hash: 933c4...3f3 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Hvordan var brannsikkerheten der hvis vinduene var sveiset igjen? :O Anonymous poster hash: c434a...a8b 3
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 Hvordan var brannsikkerheten der hvis vinduene var sveiset igjen? :O Anonymous poster hash: c434a...a8b Vel, kanskje en dør? Utleier har såklart lov til å kreve at du betaler full husleie. Spørsmålet er jo heller om han har loven på sin side slik at du faktisk må dekke kravet. Når det kommer til feil ved leilighet så må du, skriftlig, gjøre huseier oppmerksom på dette, og kreve utbedring. Du kan holde tilbake leie, tilsvarende det du ville blitt kompensert, men huseier kan kreve dette etterbetalt om forholdene utbedres umiddelbart. Du anses som å ha godtatt f.eks vinduer som er sveiset igjen ved å flytte inn i leiligheten. Dette er slik du skal oppdage på visning. Varmtvann, eller mangel på sådan, er noe du kan kreve reduksjon i leie for, men den jevne leietager har en tendens til å beregne seg for godt betalt for slike mangler. Det skal mye til for at en leilighet regnes som ubeboelig. Du burde gå i dialog med utleier siden du har rett på en reduksjon av leie, og bli enig om et beløp. Du kan i tilfeller som dette risikere at den dialogen til slutt ender i forliksrådet, så da er det viktig å ha skriftlig bevis på at du både er uenig i at du skal betale full leie, og at du har forsøkt å gå i dialog med utleier. Om du har igjenholdt leie disponert på en separat konto, så vil dette styrke saken din,siden du da viser at du ikke bare er en slask som ikke vil betale. 2
Gjest Snuppi Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Det er jo tull. Du skal ha rømningsveier ja, men det er ingen krav om at det er vindu som er rømningsvei og at alle vinduer skal kunne åpnes. Anonymous poster hash: 933c4...3f3 Vet du hva rømningsvei er? Vinduer er rømningsvei. I tilfelle brann sier det seg selv at en må kunne åpne vinduer for å komme seg ut.
Gjest Snuppi Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Vel, kanskje en dør? Utleier har såklart lov til å kreve at du betaler full husleie. Spørsmålet er jo heller om han har loven på sin side slik at du faktisk må dekke kravet. Når det kommer til feil ved leilighet så må du, skriftlig, gjøre huseier oppmerksom på dette, og kreve utbedring. Du kan holde tilbake leie, tilsvarende det du ville blitt kompensert, men huseier kan kreve dette etterbetalt om forholdene utbedres umiddelbart. Du anses som å ha godtatt f.eks vinduer som er sveiset igjen ved å flytte inn i leiligheten. Dette er slik du skal oppdage på visning. Varmtvann, eller mangel på sådan, er noe du kan kreve reduksjon i leie for, men den jevne leietager har en tendens til å beregne seg for godt betalt for slike mangler. Det skal mye til for at en leilighet regnes som ubeboelig. Du burde gå i dialog med utleier siden du har rett på en reduksjon av leie, og bli enig om et beløp. Du kan i tilfeller som dette risikere at den dialogen til slutt ender i forliksrådet, så da er det viktig å ha skriftlig bevis på at du både er uenig i at du skal betale full leie, og at du har forsøkt å gå i dialog med utleier. Om du har igjenholdt leie disponert på en separat konto, så vil dette styrke saken din,siden du da viser at du ikke bare er en slask som ikke vil betale. Det er ikke alltid du kan benytte døren nå det brenner. Da må en kunne hoppe ut vinduet.
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Vet du hva rømningsvei er? Vinduer er rømningsvei. I tilfelle brann sier det seg selv at en må kunne åpne vinduer for å komme seg ut. Sikkert kjekt for dem som bor i øverste etasje i en 18-etasjers boligblokk. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Hvordan var brannsikkerheten der hvis vinduene var sveiset igjen? :O Anonymous poster hash: c434a...a8b Den eneste muligheten å komme seg ut på var ytterdøren da leiligheten er veldig gammel og de fleste vinduene var små vinduer som var høyt oppe og fysisk umulig å komme seg igjennom med mindre du er ett barn. Det var bare på soverommet mitt at vinduene var sveiset igjen, men kjøkkenet og badet hadde ikke vinduer og stue hadde jeg ikke. Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Vel, kanskje en dør? Utleier har såklart lov til å kreve at du betaler full husleie. Spørsmålet er jo heller om han har loven på sin side slik at du faktisk må dekke kravet. Når det kommer til feil ved leilighet så må du, skriftlig, gjøre huseier oppmerksom på dette, og kreve utbedring. Du kan holde tilbake leie, tilsvarende det du ville blitt kompensert, men huseier kan kreve dette etterbetalt om forholdene utbedres umiddelbart. Du anses som å ha godtatt f.eks vinduer som er sveiset igjen ved å flytte inn i leiligheten. Dette er slik du skal oppdage på visning. Varmtvann, eller mangel på sådan, er noe du kan kreve reduksjon i leie for, men den jevne leietager har en tendens til å beregne seg for godt betalt for slike mangler. Det skal mye til for at en leilighet regnes som ubeboelig. Du burde gå i dialog med utleier siden du har rett på en reduksjon av leie, og bli enig om et beløp. Du kan i tilfeller som dette risikere at den dialogen til slutt ender i forliksrådet, så da er det viktig å ha skriftlig bevis på at du både er uenig i at du skal betale full leie, og at du har forsøkt å gå i dialog med utleier. Om du har igjenholdt leie disponert på en separat konto, så vil dette styrke saken din,siden du da viser at du ikke bare er en slask som ikke vil betale. Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har sendt en skriftlig melding til leietaker nå på sms, holder dette eller må jeg sende brev? Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd
Gjest Snuppi Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Sikkert kjekt for dem som bor i øverste etasje i en 18-etasjers boligblokk. Sikkert.... Men det er mange som har branntrapp. Ikke at det er noe kjekt å gå ned der heller....
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #12 Skrevet 9. november 2014 Det er ikke alltid du kan benytte døren nå det brenner. Da må en kunne hoppe ut vinduet. Det er sikkert praktisk, men lovdata nevner ikke spesifikt vindu når den omtaler rømningsvei. Anbefaler også denne tråden: http://www.byggebolig.no/dor-vindu/godkjent-romningsvei-pa-soverom/ Dessuten kan jo vinduet med en rask bevegelse knuses, sånn om det er på bakkeplan og en ikke har andre løsninger.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har sendt en skriftlig melding til leietaker nå på sms, holder dette eller må jeg sende brev? Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd send mail. Anonymous poster hash: 5b799...2e8
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #14 Skrevet 9. november 2014 Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har sendt en skriftlig melding til leietaker nå på sms, holder dette eller må jeg sende brev? Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd Om ikke SMS gir noe resultat, så hadde jeg forfattet et brev, tatt en kopi til meg selv, og sendt det rekommandert til huseier. Da velger han selv om han vil lese det, men han vet jo også at du har bevis på at det er sendt.
Gjest Snuppi Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Det er sikkert praktisk, men lovdata nevner ikke spesifikt vindu når den omtaler rømningsvei. Anbefaler også denne tråden: http://www.byggebolig.no/dor-vindu/godkjent-romningsvei-pa-soverom/ Dessuten kan jo vinduet med en rask bevegelse knuses, sånn om det er på bakkeplan og en ikke har andre løsninger. Krav til å leie ut leilighet kan du lese her. http://stavanger.kommune.no/Documents/Byggesak/SKJEKKLISTE%20FOR%20EGENKONTROLL%20AV%20LEILIGHET,%20revidert%2027.02.2012.pdf Er leiligheten godkjent Ts?
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #16 Skrevet 9. november 2014 Krav til å leie ut leilighet kan du lese her. http://stavanger.kommune.no/Documents/Byggesak/SKJEKKLISTE%20FOR%20EGENKONTROLL%20AV%20LEILIGHET,%20revidert%2027.02.2012.pdf Er leiligheten godkjent Ts? Liker at dokumentet du linker til gir meg rett i at det ikke kreves vindu som rømningsvei. Det er også slik at en eventuell manglende godkjenning av utleieobjektet ikke fritar leietager for ansvaret i leiekontrakten. Med mindre utleier fremstilte utleieobjektet som godkjent for leietager, som da ikke hadde en reell mulighet til å gå på visning..(at leietager ikke gadd er ikke bra nok), mens sannheten er at utleieobjektet ikke er godkjent, så vil leietagers kontraktsinngåelse og innflytting regnes som at leietager godtar objektet. Å komme med "for små vinduer" osv kan da muligens benyttes til å heve en tidsbegrenset og uoppsigelig kontrakt, men å komme med det for å slippe unna allerede forfalt leie blir ikke særlig fruktbart.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 Krav til å leie ut leilighet kan du lese her. http://stavanger.kommune.no/Documents/Byggesak/SKJEKKLISTE%20FOR%20EGENKONTROLL%20AV%20LEILIGHET,%20revidert%2027.02.2012.pdf Er leiligheten godkjent Ts? Vet ikke om den er godkjent pga rømningsvei og tilgang på dagslys fra vinduene, men jeg tror jeg må ringe litt rundt å høre imorgen om hvilke rettigheter jeg har og hva han som leide ut sine retter er. Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Liker at dokumentet du linker til gir meg rett i at det ikke kreves vindu som rømningsvei. Det er også slik at en eventuell manglende godkjenning av utleieobjektet ikke fritar leietager for ansvaret i leiekontrakten. Med mindre utleier fremstilte utleieobjektet som godkjent for leietager, som da ikke hadde en reell mulighet til å gå på visning..(at leietager ikke gadd er ikke bra nok), mens sannheten er at utleieobjektet ikke er godkjent, så vil leietagers kontraktsinngåelse og innflytting regnes som at leietager godtar objektet. Å komme med "for små vinduer" osv kan da muligens benyttes til å heve en tidsbegrenset og uoppsigelig kontrakt, men å komme med det for å slippe unna allerede forfalt leie blir ikke særlig fruktbart. Det er jo ikke å slippe under leien jeg vil, og jeg visste jo hvordan leiligheten var da jeg flyttet inn. Men at jeg er uten varmt vann i 2 uker og at strømmen går gjentatte ganger så all maten i kjøleskapet blir ødelagt å så krever han full husleie syns jeg er urettferdig. Og at jeg kom til å være uten varm vann og strøm er ikke noe jeg kunne vite da jeg flyttet inn. Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #19 Skrevet 9. november 2014 Vet du hva rømningsvei er? Vinduer er rømningsvei. I tilfelle brann sier det seg selv at en må kunne åpne vinduer for å komme seg ut. Ja jeg vet hva rømningsvei er. Tydeligvis ikke du? Vinduer kan være rømningsvei dersom de oppfyller krav til bla størrelse. Dersom ikke vinduer oppfyller kravene til rømningsvei må det være to andre mulige rømningsveier fra en boenhet, feks. dør. I tilfelle brann kan man åpne døren og gå ut. Anonymous poster hash: 933c4...3f3
Fjompen Skrevet 9. november 2014 #20 Skrevet 9. november 2014 Det er jo ikke å slippe under leien jeg vil, og jeg visste jo hvordan leiligheten var da jeg flyttet inn. Men at jeg er uten varmt vann i 2 uker og at strømmen går gjentatte ganger så all maten i kjøleskapet blir ødelagt å så krever han full husleie syns jeg er urettferdig. Og at jeg kom til å være uten varm vann og strøm er ikke noe jeg kunne vite da jeg flyttet inn. Anonymous poster hash: 5d1c5...ffd Jeg har jo allerede sagt at jeg er enig med deg i at en kompensasjon/redusert husleie er berettiget. Dette du siterer var basert på uttalelser rundt rømmingsveier osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå