Icy Skrevet 22. juli 2004 Forfatter #21 Skrevet 22. juli 2004 ok. Hvor mye er " et måltid" ? Spiser du altså uregelmessig? Hva trener du og hvor hardt? Så hardt at du svetter, at du er varm og anpusten, at du puster så mye at du ikke klarer rate naturlig etc...? Overskudd og energi som følge av trening er ikke overvurdert nei... Jeg har lagt opp trening til psykiatriske pasienter, og medisineringen går ALLTID drastisk ned... Ett måltid består av 3 brødskiver (ikke tynne skiver) samt ett stort glass melk (ca. 4-5 dl). Jeg trener på sats.. sykler som oftest i totalt 30 minutter, svetter godt i 25 av de minuttene. Så løpet jeg ca. 15 minutter på maskin. Så har påfølgende styrketrening som varier i ca. 20-25 minutter. totalt trener jeg i overkant av en times tid. Er annpusten når jeg sykler, og meget annpusten når jeg løper
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #22 Skrevet 22. juli 2004 Du skal ihvertfall begynne med styrketrening FØR sykling og løping.
Englepusen Skrevet 22. juli 2004 #23 Skrevet 22. juli 2004 Tror kanskje det har litt å si hvor tungt man trener og hvor god kondis man har. Ihvertfall for min del. Begynte å sykle 5-6 dager i uken for ca 3 uker siden. Den første uken holdt jeg et jevnt tempo og tråkket ikke så hardt at jeg kjente det i beina. Da var jeg full av energi etterpå og hadde ikke ro i rompa. Men i forrige uke begynte jeg å sykle lengre og trø på så jeg kjenner det i beina, og nå har jeg ikke det overskuddet lengre. Det kan jo være noe i det kanskje?
Icy Skrevet 22. juli 2004 Forfatter #24 Skrevet 22. juli 2004 Tror kanskje det har litt å si hvor tungt man trener og hvor god kondis man har. Ihvertfall for min del. Begynte å sykle 5-6 dager i uken for ca 3 uker siden. Den første uken holdt jeg et jevnt tempo og tråkket ikke så hardt at jeg kjente det i beina. Da var jeg full av energi etterpå og hadde ikke ro i rompa. Men i forrige uke begynte jeg å sykle lengre og trø på så jeg kjenner det i beina, og nå har jeg ikke det overskuddet lengre. Det kan jo være noe i det kanskje? Jeg har ingen anelse, men litt utmattelse etter endt treningsøkt har vel alle? Går vel kanskje på dagene ellers når man ikke trener at man føler seg mer opplagt da også? Har sikkert noe i det du også sier om at det sikkert kommer ann på hvor hardt man trener. Føler meg alltid utslitt etter en treningsøkt. Jeg sprudler ikke over av energi akuratt, bortsett fra at det er en deilig følelse å ha trent seff
Mathias Skrevet 22. juli 2004 #25 Skrevet 22. juli 2004 For det første ville jeg trent litt mer variert.. For det andre kanskje variert på intesniteten. For det tredje tror jeg kanskje du ikke får i deg nok (variert) mat (?).. Tykke skiver.. Vel, det er pålegget du trenger mest av, ikke skivene ser du. Til sist er søvn også veldig veldig viktig...
Ringnes Skrevet 22. juli 2004 #26 Skrevet 22. juli 2004 Tja, jeg ville ikke brukt manglende overskudd som unnskyldning for å slutte og trene! Hvorfor ikke? Ja, trening har mange positive effekter, men det var det økte overskuddet jeg ønsket meg. Jeg er slank og ønsker ikke å gå ned i vekt/størrelse. Jeg er ikke syk, har heller ingen i familien som har hatt hjerte/karsykdommereller andre arvelige sykdommer. Jeg har en jobb hvor jeg står og går 7 timer om dagen, så jeg beveger meg egentlig nok. Kondisen er ikke spesielt dårlig. Og dessuten likte jeg det ikke, jeg trivdes ikke med å trene for å trene. Så hvorfor skulle jeg da ikke slutte? Ringnes *skål!*
Fru Fomle Skrevet 23. juli 2004 #27 Skrevet 23. juli 2004 Det er da fullstendig ditt eget valg om du vil trene eller ei. :-) Jeg har funnet en treningsform jeg liker, det har også endel og si for overskuddet. Hvis det er et ork å trene så går det med en del energi til å pine seg gjennom det... Akkurat nå driver jeg å trener meg opp igjen etter skade, det er utrolig irriterende og ikke kunne trene sånn man har lyst. De fleste mosjonister gjør også den feilen at de trener alt for hardt. Over halvparten av treningen bør være med relativt rolig puls (under 60%). Det er da de "gode" stoffene dannes i kroppen din og legger grunnlag for framgang.
Mathias Skrevet 23. juli 2004 #28 Skrevet 23. juli 2004 fordi effektene av å trene er bla holde deg frisk og rask framover også? Man forebygger nesten alt som finnes av alvorlige sykdommer.... Dette må være noe av det dummeste jeg har lest.. selv om du bare tuller..
Ringnes Skrevet 23. juli 2004 #29 Skrevet 23. juli 2004 Nei, jeg tuller ikke, Mathias, beklager! Joda, trening og fysisk aktivitet gjør at man hlder seg frisk, men jeg har et relativt høyt aktivitetsnivå på jobben, stort sett gåing hele dagen, og innimellom også løping i trapper osv. Jeg er servitør, og en eller annen har regnet ut at en gjennomsnitts servitør på en passelig travel dag går 15 kilometer på en vakt. Så jeg kan ikke se at en halv time til med jogging to ganger i uka monner noe særlig! Dessuten mener jeg at det faktum at trivselen min går NED når jeg trener, er ganske tungtveiende. Eller hva sier du?
Mathias Skrevet 24. juli 2004 #30 Skrevet 24. juli 2004 Nei, jeg tuller ikke, Mathias, beklager! Joda, trening og fysisk aktivitet gjør at man hlder seg frisk, men jeg har et relativt høyt aktivitetsnivå på jobben, stort sett gåing hele dagen, og innimellom også løping i trapper osv. Jeg er servitør, og en eller annen har regnet ut at en gjennomsnitts servitør på en passelig travel dag går 15 kilometer på en vakt. Så jeg kan ikke se at en halv time til med jogging to ganger i uka monner noe særlig! Dessuten mener jeg at det faktum at trivselen min går NED når jeg trener, er ganske tungtveiende. Eller hva sier du?jeg sier da at det du gjør på jobb er belastende i den grad at du IALLEFALL burde forebygge, og at om trivselen og overskuddet går NED, trener du nok feil....
Mathias Skrevet 25. juli 2004 #31 Skrevet 25. juli 2004 http://www.lysfontenen.no/index.php?id=art...on=view&aid=343
Kalas Skrevet 26. juli 2004 #33 Skrevet 26. juli 2004 Jeg får definitivt overskudd av å trene! Før trodde jeg dette bare var en myte for å få oss lathanser ut av sofaen, men jaggu var det ikke sant. Merker godt at jeg har mye mer energi om kvelden de dagene jeg trener. For å ta et praktisk eksempel: Torsdag verken syklet jeg til jobb eller trente etter jobb. Sovnet på sofaen klokka ni etter middag og ble liggende og småslumre til leggetid, sur og uopplagt. Fredag syklet jeg til og fra jobb, trente først styrke og så svømming. Var litt trøtt og hadde begynnende hodepine før treningsøkten, men etterpå var det som blåst bort og humør og energi var på topp!
Ringnes Skrevet 26. juli 2004 #34 Skrevet 26. juli 2004 Fin artikkel, Mathias, og jeg er absolutt enig. Trening er da absolutt sunt! Men hvilke av disse effektene får jeg IKKE av å gå 15 kilometer om dag? Lever jeg et stillesittende og inaktivt liv, mener du? Vil enda 5 kilometer gange forebygge kreft noe særlig mer enn de 15 jeg allerede går? Vil jeg få mindre kneskader (ikke at jeg har noen) av å jogge en halvtime tre ganger i uka, på toppen av løpingen på jobben? Jeg bare spør jeg altså, fordi jeg lurer.
Mathias Skrevet 28. juli 2004 #35 Skrevet 28. juli 2004 Fin artikkel, Mathias, og jeg er absolutt enig. Trening er da absolutt sunt! Men hvilke av disse effektene får jeg IKKE av å gå 15 kilometer om dag? Lever jeg et stillesittende og inaktivt liv, mener du? Vil enda 5 kilometer gange forebygge kreft noe særlig mer enn de 15 jeg allerede går? Vil jeg få mindre kneskader (ikke at jeg har noen) av å jogge en halvtime tre ganger i uka, på toppen av løpingen på jobben? Jeg bare spør jeg altså, fordi jeg lurer.artkkelen virker bra ja. JEg får iallefall motivasjon til å gjøre noe aktivt for å forebygge... Man må jo over en viss pulsfrekvens for å få utbytte av treningen/aktiviteten. Man er uenig her, men iallefall over 110 slag i minuttet uansett alder vil nok være ok. Ja, gåing (over så lang tid som en arbeidsdag er) fører med seg sliasje, som forebygges ved å trene.... Jeg tenker da på skuldre, rygg, nakke, knær...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå