Gå til innhold

Trening = overskudd ??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg trener 3 ganger i uken. Hver treningsøkt varer i ca. 60 minutter. Føler at jeg har trent godt.

Men det jeg lurer på. Alle får overskudd av å trene! Men jeg merker ikke noe særlig til dette.. eller rettere sagt ingenting.

Før jeg begynte å trene slappet jeg alltid av en god time etter jobb. Det samme gjør jeg nå også.

Jeg kan også nevne at jeg spiser godt så blir ikke slapp av for lite mat vil jeg tro (spiser når jeg er sulten og aldri spise bare for å spise).

Hvorfor får jeg ikke det "berømte overskuddet"?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Hvor lenge har du trent? Det er mulig du blir veldig sliten i en overgangsfase (4-6 uker, eller noe slikt) før du merker at du gradvis får mer overskudd. Ellers er det kanskje en mulighet at du ikke får i deg nok mat?

Skrevet

For å svare på det må jeg vite :

Hva spiser du og hvor ofte.

Hva trener du og hvor øy puls har du

Hvor lenge har du trent, og hva gjorde du før

Hva spiser du før og etter trening, og hvor nært før og etter spiser du det

mvh L

Gjest gjest1
Skrevet

Kanskje du drikker for lite vann? Det er mange som ikke drikker nok vann når de trener, og da får man ikke overskudd, snarere tvert imot. Ca 2 liter om dagen anbefales.

Skrevet
For å svare på det må jeg vite :

Hva spiser du og hvor ofte.

Hva trener du og hvor øy puls har du

Hvor lenge har du trent, og hva gjorde du før

Hva spiser du før og etter trening, og hvor nært før og etter spiser du det

mvh L

Takker for svar folkens :wink:

Spiser en god del grovbrød samt middag (fisk og kjøtt). Har vel ca. 5 måltider for dagen.

Jeg har trent i ca. 2,5 år ca. 3 ganger i uken. Før jeg trente gjorde jeg forsåvidt ingenting :ler:

Blir som oftest grovdbrødskiver før og etter trening samt stort glass melk.

Spiser gjerne 2 timer før trening og spiser igjen så snart jeg er hjemme igjen fra treningsøkten (ca. 30min).

Jeg kan også legge til at jeg kun spiser mat når jeg føler meg sulten unntatt når jeg har vært på trening da spiser jeg uansett.

Skrevet
Kanskje du drikker for lite vann? Det er mange som ikke drikker nok vann når de trener' date=' og da får man ikke overskudd, snarere tvert imot. Ca 2 liter om dagen anbefales.[/quote']

Jeg drikker nok nokk væske i løpet av en dag. Ca. 1 liter vann i løpet av en trening samt 1 liter med melk, juice etc.

Rart at jeg ikke har "overskuddet" som folk snakker om :o

Gjest Étoile
Skrevet

Rart at jeg ikke har "overskuddet" som folk snakker om :o

Jeg tror det er oppskrytt.

Skrevet

Jeg tror det er oppskrytt.

Nja.. det tror jeg ikke. Jeg føler meg mer opplagt rett etter trening da, men det friser ikke å gjøre så mye annet den kvelden utenom å slappe av med folk, tv, film etc. Så sånn sett har jeg ikke overksuddet :evil:

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg merker heller ikke noe til det berømte overskuddet, ei heller rastløsheten som visstnok brer seg om man ikke får trent.

Sterkere og mer kondis, ja Mer definerte muskler, ja.

Men mer overskudd i hverdagen? Nei.

Gjest Étoile
Skrevet

Joda, føler meg bra etter trening, herlig å kjenne at kroppen fungerer etc, men at jeg har fått noe særlig mer overskudd i hverdagen tviler jeg på. Jeg er periodevis like slapp og like opplagt som jeg var før jeg begynte å trene synes jeg.

Men fastere, sterkere og mer fornøyd med kroppen min, det har jeg blitt.

Gjest Étoile
Skrevet
Jeg merker heller ikke noe til det berømte overskuddet, ei heller rastløsheten som visstnok brer seg om man ikke får trent.

Hvis rastløshet = dårlig samvittighet, så merker jeg det, men det tells vel ikke? :wink:

Skrevet

Får du nok søvn/hvile?

Dessuten så tror jeg du kanskje må gjøre en liten innsats også for å komme ut av sløvheten om kvelden. Ser godt på meg selv at de dagene jeg klarer å holde kroppen i gang med aktiviteter istedet for å havne på sofaen etter middag får jeg gjort utrolig mye - med masse overskudd. Men det går gjerne i perioder, i dag er jeg dau som ei sild.. :wink:

Skrevet

Jeg blir veldig pigg av å trene. Og hvis jeg trener sent på kveld, ligger jeg og spinner til langt på natt.

Og jeg blir søvnig og døsig av å ikke gjøre noenting, det er i hvert fall sant! Gjesper etter en hel dag på sofaen i hvilestilling, fx en søndag det regner.

Skrevet

2 l væske per dag er ikke så mye hvis du trener så mye.

Skrevet

ok.

Hvor mye er " et måltid" ? Spiser du altså uregelmessig?

Hva trener du og hvor hardt? Så hardt at du svetter, at du er varm og anpusten, at du puster så mye at du ikke klarer rate naturlig etc...?

Overskudd og energi som følge av trening er ikke overvurdert nei... ;)

Jeg har lagt opp trening til psykiatriske pasienter, og medisineringen går ALLTID drastisk ned...

Skrevet

Tror kanskje at dette "overskuddet" ikke er fysisk betignet, men går på at man setter seg selv i gang og gir seg selv en mental fordel ved at man trener. Altså at treningen er noe positivt som man mentalt "viderefører" til andre aktiviteter...?

Dårlig forklart, men at man blir mer innstilt på å sette i gang med andre ting når man først er oppe av sofaen???

Noe sånt :-?

Skrevet
Tror kanskje at dette "overskuddet" ikke er fysisk betignet, men går på at man setter seg selv i gang og gir seg selv en mental fordel ved at man trener. Altså at treningen er noe positivt som man mentalt "viderefører" til andre aktiviteter...?

Dårlig forklart, men at man blir mer innstilt på å sette i gang med andre ting når man først er oppe av sofaen???

:Nikke:

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, slik tror jeg det er ment, men jeg merker ikke noe til dette heller. Er som før, jeg.

Skrevet

Jeg pleide å jogge før, men merket heller ikke noe til det økte overskuddet som jeg ønsket meg. Eller... kanskje jeg brukte det opp på treninga?? Var like kake etter jobben uansett, og etter en treningsøkt var jeg totalt utslitt. Nå har jeg sluttet å trene. Har ikke fått mer engergi av det heller, men bruker i alle fall ikke opp fritida mi på å valse rundt i asfaltjungelen!

Ringnes

*skål!*

Skrevet
Jeg pleide å jogge før, men merket heller ikke noe til det økte overskuddet som jeg ønsket meg. Eller... kanskje jeg brukte det opp på treninga?? Var like kake etter jobben uansett, og etter en treningsøkt var jeg totalt utslitt. Nå har jeg sluttet å trene. Har ikke fått mer engergi av det heller, men bruker i alle fall ikke opp fritida mi på å valse rundt i asfaltjungelen!

Ringnes

*skål!*

Tja, jeg ville ikke brukt manglende overskudd som unnskyldning for å slutte og trene! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...