Gå til innhold

Forlate 15 mnd gammelt barn i sofaen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det helt uakseptabelt? Kom til å tenke på om jeg har kanskje nøytralisert noe som faktisk kan være ganske farlig?

Stua og kjøkkenet vårt har en åpen løsning, ikke slik at man ser hverandre hele tiden, men at man er i samme rom på en måte. Kan best forklare det med at rommet på sett og vis har en C form.

Om morgenen når vi har dusjet og stelt oss så setter jeg barnet i sofaen å se på barnetv mens jeg går å lager frokost. Vi "prater" ofte oss i mellom, og jeg hører jo hva hun gjør. Av og til kommer hun også å hjelper meg på kjøkkenet, for hun klatrer helt fint opp og ned selv.

Samme når vi bare er i stuen og leker å styrer, så er hun jo opp og ned så mye som hun vil uten at jeg egentlig har reagert noe særlig. Eneste er at jeg har passet på er at jeg alltid fjerner putene når hun er der, for hun skal absolutt krype eller gå rundt de om hun er i sofaen, og da er kanten litt for nær.

Ofte, om vi leker og jeg går feks på do, så kan jeg finne henne i sofaen når jeg kommer tilbake.

Når hun var mindre fikk hun jo ikke være alene i sofaen, men plutselig en dag spratt hun jo opp og ned selv, så er kanskje da jeg har nøytralisert det?

Grunnen til at jeg lurer er fordi vi hadde en liten samling av vår gamle barselsgruppe, og et av barna fikk kjeft (eller tilsnakk, ikke sånn skikkelig kjeft) når hun klatret opp i sofaen. Jeg sa at "det går bra altså", fordi jeg trodde hun fikk kjeft for å ta på møblene med litt klissete hender, men da sier moren at, "nei, er ikke det, men hun har ingen ting i sofaen å gjøre, hun faller bare ned". Og det sa de andre seg enig i. Så jeg begynte å tenke om jeg kanskje har vært litt slapphendt?

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 1174b...a50
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Say what? Nøytralisert hva da?

Klart barnet kan få sitte i sofaen. Dersom hun klatrer opp og ned av sofaen kan barnet sitte der alene.

• Liker 8
Skrevet

Når barnet klarer helt fint å gå opp og ut qv sofaen selv så er dette helt ok, med mindre dere har et hjem der noen av møblene er forbeholdt de voksne. Det siste synes jeg er uakseptabelt. Et hjem er et hjem for alle som bor der, vi behandler hverandre og tingene med respekt, noe annet er uakseptabelt.

Anonymous poster hash: 8a6f2...b14

• Liker 2
Skrevet

Say what? Nøytralisert hva da?

Klart barnet kan få sitte i sofaen. Dersom hun klatrer opp og ned av sofaen kan barnet sitte der alene.

Nøytralisert faren tenkte jeg :P

Når barnet klarer helt fint å gå opp og ut qv sofaen selv så er dette helt ok, med mindre dere har et hjem der noen av møblene er forbeholdt de voksne. Det siste synes jeg er uakseptabelt. Et hjem er et hjem for alle som bor der, vi behandler hverandre og tingene med respekt, noe annet er uakseptabelt.

Er det jeg også tenker, jeg ble bare plutselig så paff og lurte på om jeg hadde oversett noe vestentlig.

Takk for svar begge to :)

Anonymous poster hash: 1174b...a50

Skrevet

Våre har sittet alene i sofaen fra de kunne gå ut av den skikkelig. Sikkert før de var et år, for da klatret de oppi ;)

• Liker 1
Skrevet

Om barnet ikke forstår det på egenhånd, så er det jo fullt mulig å lære det til å klatre ned med rumpa opp. Da minimeres faren for at de deiser i gulvet med ansiktet ned.

Skrevet

Vår er 11 mnd og klatrer lett ned fra sofaen selv, legger seg på magen og åler seg ned.

En normalt utviklet gjennomsnittlig 15 mnd gammel unge vil klare det samme uten problemer, ville jeg tro.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet, vi lærte gutten vår å snu seg og klatre ned med bena først (gjelder egentlig alle typer høye hindringer) og etter det har vi ikke bekymret oss. Ja, da kan falle ned men når skal de lære da?

Anonymous poster hash: 06522...e43

• Liker 1
Skrevet (endret)

Stakkars enkelte barn i dag. Eller skal jeg kalle dem porselen-nips?

Ferdig plastra i barneparken, lære å gå-hjelm, så overbeskytta og bedulla at de mister naturlig motorikk og vanlige fysiske ferdigheter - der de sitter på gulvet med hvert sitt nettbrett i en alder av 3.

Bare de sitter stille, så kan de ihvertfall ikke skade seg.

Men de har dyre og pene klær på seg da - og da er jo alt bra... :sarkasme:

Synes du skal OPPFORDRE barnet ditt til å klatre jeg!

Synes du generelt skal oppfordre barnet ditt til å utfordre seg selv, både fysisk og mentalt.

Så blir det vel noen blåmerker og kuler i bakhue da - men det er det ikke mange som har dødd av.

Endret av Moose
  • Liker 5
Skrevet

Mødrene i barselgruppa di er hysteriske. 15 måneder er 1 1/4 år, så hun er ikke en liten baby lengre. Så lenge du lærer henne å klatre ned med rompa ut og har oversikt over hva hun gjør kan hun helt fint sitte i sofaen uten deg.

• Liker 2
Skrevet

Mødrene i barselgruppa di er hysteriske. 15 måneder er 1 1/4 år, så hun er ikke en liten baby lengre.

Enig med deg

Skrevet

Vår klatret i og ut av sofaen ved 8 mnd, ser ikke helt problemet? Vi lærte henne å ake seg ned med rumpa først.

Skrevet

Min på samme alder klatrer også helt fint opp og ned av sofaen. Men problemet er at han liker å springe og slenge seg ukontrollert rundt, og da kan han falle utenfor og slå hodet i bordkanten. Men dette er en aktiv gutt, sikkert annerledes med en rolig jente. Man må kjenne barnet sitt, drt høres ut som at det hår helt fint for deg. Jeg kan ikke forlate min sønn i stua mens jeg er på do...

Anonymous poster hash: 192d9...51b

Skrevet

Min på samme alder klatrer også helt fint opp og ned av sofaen. Men problemet er at han liker å springe og slenge seg ukontrollert rundt, og da kan han falle utenfor og slå hodet i bordkanten. Men dette er en aktiv gutt, sikkert annerledes med en rolig jente. Man må kjenne barnet sitt, drt høres ut som at det hår helt fint for deg. Jeg kan ikke forlate min sønn i stua mens jeg er på do...

Anonymous poster hash: 192d9...51b

Ikke helt det samme. Selvfølgelig får barna være i sofaen, men å springe/hoppe i den er helt uaktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...