Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 (endret) Jeg har etter en tid på dette forumet lest tråder om ulike emner, og det som slår meg er at mange ser ut til å kunne en del om ulike temaer. Det jeg stusser på er hvordan folk får tid til å sette seg inn i ulike temaer? For min egen del tar jobben så mye tid at jeg stort sett ikke får tid til å fordype meg i andre ting. I jobben min har jeg ganske mye å være oppdatert på og bruker en god del tid på å lese faglitteratur. Slikt tar tid. I tillegg trener jeg 3 ganger i uken. Spørsmålet mitt er hvordan mange får tid til å være oppdaterte på en del temaer som politikk, helse, arbeid etc.? Har mange så mye grunnleggende kunnskap om ulike emner at en ser kritiske og positive sider av disse? Endret 9. november 2014 av extra
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #2 Skrevet 9. november 2014 Livets harde skole har gjort det nødvendig å sette seg dypt inn i enkelte temaer en ellers aldri ville hatt fnugg av kunnskap om. Diskusjoner med ektefelle der han prøver ut sine jobbtemaer gir innsikt i hans fagområde, samt egen utdanning og erfaring fra arbeidslivet. Samt lesing, tv titting og fordypning av fagtemaer/problemstillinger en kommer over. Alt dette tilsammen gir kunnskap. Det å kunne bruke oppslagsverk som f.eks. Lovdata effektivt er og en fordel. Det som forundrer med mer er at enkelte ikke har kunnskap om enkle temaer og heller ikke kan åpne en bruksanvisning og se hvordan enkle ting er ment å skulle fungere før de går på nett og ber om hjelp. Ett eksempel til sistnevnte er hun som bruker håndmikser til brød og bolledeig og ikke forstår hvorfor maskinene ryker.....Anonymous poster hash: c6059...bf5 3
Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Livets harde skole har gjort det nødvendig å sette seg dypt inn i enkelte temaer en ellers aldri ville hatt fnugg av kunnskap om. Diskusjoner med ektefelle der han prøver ut sine jobbtemaer gir innsikt i hans fagområde, samt egen utdanning og erfaring fra arbeidslivet. Samt lesing, tv titting og fordypning av fagtemaer/problemstillinger en kommer over. Alt dette tilsammen gir kunnskap. Det å kunne bruke oppslagsverk som f.eks. Lovdata effektivt er og en fordel. Det som forundrer med mer er at enkelte ikke har kunnskap om enkle temaer og heller ikke kan åpne en bruksanvisning og se hvordan enkle ting er ment å skulle fungere før de går på nett og ber om hjelp. Ett eksempel til sistnevnte er hun som bruker håndmikser til brød og bolledeig og ikke forstår hvorfor maskinene ryker.....Anonymous poster hash: c6059...bf5 Men hvordan får man tid til slikt i en krevende arbeidshverdag, barn osv?
veraa94 Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 For min del så handler det mye om å "plukke opp" det som skjer rundt meg. Jeg sitter ikke nødvendigvis i timevis og leser meg opp på diverse tema, men jeg har bestandig vært veldig oppmerksom og får med meg det som skjer 10
Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 For min del så handler det mye om å "plukke opp" det som skjer rundt meg. Jeg sitter ikke nødvendigvis i timevis og leser meg opp på diverse tema, men jeg har bestandig vært veldig oppmerksom og får med meg det som skjer Okei, da er du tydeligvis flink til å ta til deg informasjonsbiter For min del skrev jeg og i åpningsinnlegget at jobben og fagfeltet mitt tar så mye tid, at det er vanskelig å få med seg så mange andre temaer. I beste fall blir det som deg at man snapper opp noe her og noe der. Men så synes jeg at det blir dumt å ha mening om et tema som man kan lite om, og som man ikke ser de ulike fasettene i. Jeg liker derfor ikke å drøfte temaer jeg har lite kunnskap om rett og slett fordi det blir en unyansert diskusjon.
veraa94 Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Studerer på fulltid jeg også, så er ikke mye tid til overs. Hvis det er et tema jeg har lite kunnskap om er det sjelden jeg tar meg bryet med å svare. Jeg liker å gi et godt svar hvis noen har et spørsmål. Hvis noen spørr etter synspunkter derimot kan jeg svare med min mening, men samtidig innrømme at jeg ikke har mye kunnskap rundt temaet 2
Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 Studerer på fulltid jeg også, så er ikke mye tid til overs. Hvis det er et tema jeg har lite kunnskap om er det sjelden jeg tar meg bryet med å svare. Jeg liker å gi et godt svar hvis noen har et spørsmål. Hvis noen spørr etter synspunkter derimot kan jeg svare med min mening, men samtidig innrømme at jeg ikke har mye kunnskap rundt temaet Hvordan takler du personer som gir uttrykk for å "kunne alt" og som regelrett blir plagsomme?
FrkHumle Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 Okei, da er du tydeligvis flink til å ta til deg informasjonsbiter For min del skrev jeg og i åpningsinnlegget at jobben og fagfeltet mitt tar så mye tid, at det er vanskelig å få med seg så mange andre temaer. I beste fall blir det som deg at man snapper opp noe her og noe der. Men så synes jeg at det blir dumt å ha mening om et tema som man kan lite om, og som man ikke ser de ulike fasettene i. Jeg liker derfor ikke å drøfte temaer jeg har lite kunnskap om rett og slett fordi det blir en unyansert diskusjon. Det du skriver her er hele grunnen til at jeg snapper opp kunnskap. Hvis jeg ser et tema jeg kan lite om, men har en vag mening om, så leser jeg meg opp for å finne ut om førsteinntrykket mitt er "rett" og noe jeg kan stå for. Jeg er rimelig kjapp til å google ting jeg vet lite om, eller hvis det dukker opp noe jeg ikke har hørt om før (lovendringer e.l.). Tar ikke mer enn to-tre minutter å få en grei kunnskap om nytt tema, hvis man leser effektivt. I tillegg husker jeg det jeg leser, ofte ordrett, så da sitter det jo godt. 1
Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Det du skriver her er hele grunnen til at jeg snapper opp kunnskap. Hvis jeg ser et tema jeg kan lite om, men har en vag mening om, så leser jeg meg opp for å finne ut om førsteinntrykket mitt er "rett" og noe jeg kan stå for. Jeg er rimelig kjapp til å google ting jeg vet lite om, eller hvis det dukker opp noe jeg ikke har hørt om før (lovendringer e.l.). Tar ikke mer enn to-tre minutter å få en grei kunnskap om nytt tema, hvis man leser effektivt. I tillegg husker jeg det jeg leser, ofte ordrett, så da sitter det jo godt. Men er du kildekritisk? 1
Tabris Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 Jeg er også sånn som snapper opp en del her og der. Har jo lært en del på skolen, altfra grunnskolen til masternivå på universitetet. Også har jeg jo hatt mange diskusjoner på universitetet, både til det jeg har studert og til omkringliggende emner. Jeg er også slik at hvis jeg treffer noen som har en spesiell interesse, hobby eller fagfelt, så kan jeg ofte ende opp med å spørre masse spørsmål og snakke masse med dem om akkurat det. Fordi jeg elsker å lære, og ser da på den som en gyllen mulighet til å skaffe meg mer kunnskap om et emne jeg kan lite om. Ellers så blir det jo biter av ting fra lunsjen på jobb, dokumentarprogrammer på tv og artikler på nett. Dette kan selvsagt være kilder av varierende kvalitet, men når du får puslebiter fra ulike steder med ulike nivå av kildekritikk, så vil du etterhvert se bildet det lager. 2
Berit Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Mitt inntrykk er nå at det er de som er mest opptatt med jobb, karriere, har hobby, er i mange sosiale situasjoner, som vet mest om ulike temaer og har kunnskap litt om alt. Nettopp fordi at de snapper opp temaer og er med i diskusjoner på jobb og i andre sosiale sammenhenger. De leser jo også aviser, ser tv og følger litt med i medier. Men skal man fordype seg inn i et tema, må man jo sette av tid til det. Ikke alle som får tiden til å strekke til, men de fleste får til innimellom hvis det er noe de virkelig brenner for/ønsker. 2
Tibbie Skrevet 9. november 2014 #12 Skrevet 9. november 2014 Jeg tror det er snakk om hobbier. Har observert at mange av mennene her er opptatt av krigshistorie, og noen litt av politikk. Men den siste føler jeg at mange "lyver" på seg kunnskap, for de tar ofte storfeil Kanskje er noen her medlem av et politisk parti ved siden av? Eller kanskje noen rett og slett jobber som politiker? Eller gjorde det i ungdommen før man fikk fast jobb og barn? Det fine med menn er at de liker spillefilmer som er lærerike. Filmer som drar med seg litt historie. Vi jenter ser ofte mer på romantiske komedier, og lærer gjerne ikke mer enn hvordan praie en taxi ___ Men tror ikke at noen her kan litt om alt. Det bare virker sånn. Man går jo inn debatter der man kan noe om temaet, eller har interesse om det. Så når alle på KG går innom sitt felt, virker det som om det alltid er smarte svar. Men i virkeligheten er hver person på de samme temaene om og om igjen, og ikke på alle. 2
Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 Jeg tror det er snakk om hobbier. Har observert at mange av mennene her er opptatt av krigshistorie, og noen litt av politikk. Men den siste føler jeg at mange "lyver" på seg kunnskap, for de tar ofte storfeil Kanskje er noen her medlem av et politisk parti ved siden av? Eller kanskje noen rett og slett jobber som politiker? Eller gjorde det i ungdommen før man fikk fast jobb og barn? Det fine med menn er at de liker spillefilmer som er lærerike. Filmer som drar med seg litt historie. Vi jenter ser ofte mer på romantiske komedier, og lærer gjerne ikke mer enn hvordan praie en taxi ___ Men tror ikke at noen her kan litt om alt. Det bare virker sånn. Man går jo inn debatter der man kan noe om temaet, eller har interesse om det. Så når alle på KG går innom sitt felt, virker det som om det alltid er smarte svar. Men i virkeligheten er hver person på de samme temaene om og om igjen, og ikke på alle. Enig med deg. Jeg mener at det skal godt gjøres å kunne mye om alt rett og slett fordi det er mye kunnskap om de ulike temaene. Inntrykket kanskje mange andre også i tillegg til meg kan sitter igjen med, er at mange kan mye om alt. Men så tenker jeg at det å ha en mening om alt ikke nødvendigvis må være noe utelukkende positivt? Hvordan kan man ha en mening om en sak der man bare har 20% nødvendig kunnskap? Mye er jo også basert på erfaringer og taus kunnskap der man må være i miljøet for å kunne snappe opp dem non-verbale kunnskapen. Bare se for deg politikk - det skal godt gjøres å ha oversikt til enhver tid om hva de ulike partiene holder på med. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #14 Skrevet 9. november 2014 Men hvordan får man tid til slikt i en krevende arbeidshverdag, barn osv? Jeg kan selvsagt ta feil, men jeg må si at jeg tviler på at de som er aller mest aktiv her på forumet driver med så mye annet om dagen, ihvertfall ikke 8-16 jobb, barn og trening, vurdert etter når de er pålogget. Enten må de ha veldig mye fri, eller så kan de sitte på jobb og skrive. Når man i tillegg ser hvordan noen av dem oppfører seg så er det også lett å tro at de ikke har mye til sosialt liv. Anonymous poster hash: c1ac9...bec 3
Christiania_Oslo Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Nu ja....jeg tror at veldig mange av de som kan "litt om alt"har googlet en del om temaet imens de holder på med diskusjonen. Såklart så kan man jo mye pga opplevelser/erfaringer/nyheter etc,men mye blir nok googlet der og da imens diskusjonen pågår.
veraa94 Skrevet 9. november 2014 #16 Skrevet 9. november 2014 Hvordan takler du personer som gir uttrykk for å "kunne alt" og som regelrett blir plagsomme? Blir forferdelig irritert hvis de gir feilaktig informasjon om noe jeg kan mye om. Hvis det er et tema jeg kan lite om, men likevel mer enn dem som utgir seg for å kunne "alt", prøver jeg å komme med kontruktiv kritikk og rette på det som må rettes Likevel må man være forsiktig, for det er lett å bli skråsikker på seg selv og faktisk ta feil! 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 Jeg er ufør og bruker mesteparten av tiden min til å lære meg ting fordi jeg ikke får gått skole eller jobbet. Anonymous poster hash: 61cba...dad 3
veraa94 Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Og år folk skal bli alt for bastante på sine meninger, da melder jeg meg ut! I en diskusjon skal det være mulig å drøfte rundt et tema og alle har sine synspunkter og meninger. Man må være åpen for at andre kan ha forskjellige meninger fra dine og at det er en del av livet Feks. kostholdsdebatt: når folk ytrer sine meninger om at "potet er giftig", karbs er fyfy og sukker er djevelens verk... Jeg har full forståelse for at slike kosthold fungerer og er bedre for noen, men det gjelder ikke alle! Det er helt i orden for meg at du ikke spiser poteter, men hvorfor i alle dager kan du ikke respektere at jeg spiser det!? Dette ble kanskje satt veldig på spissen, men håper jeg fikk frem et lite poeng 1
Gjest extra Skrevet 9. november 2014 #19 Skrevet 9. november 2014 Nu ja....jeg tror at veldig mange av de som kan "litt om alt"har googlet en del om temaet imens de holder på med diskusjonen. Såklart så kan man jo mye pga opplevelser/erfaringer/nyheter etc,men mye blir nok googlet der og da imens diskusjonen pågår. Det har jeg også tenkt på
Erazor Skrevet 9. november 2014 #20 Skrevet 9. november 2014 Jeg mener at det skal godt gjøres å kunne mye om alt rett og slett fordi det er mye kunnskap om de ulike temaene. Inntrykket kanskje mange andre også i tillegg til meg kan sitter igjen med, er at mange kan mye om alt. Men så tenker jeg at det å ha en mening om alt ikke nødvendigvis må være noe utelukkende positivt? Hvordan kan man ha en mening om en sak der man bare har 20% nødvendig kunnskap? Mye er jo også basert på erfaringer og taus kunnskap der man må være i miljøet for å kunne snappe opp dem non-verbale kunnskapen. Bare se for deg politikk - det skal godt gjøres å ha oversikt til enhver tid om hva de ulike partiene holder på med. Mange trenger ikke mye informasjon verken for å gjøre seg opp en mening om noe, eller for å dele denne meningen med andre i for eksempel et diskusjonsforum. Derfor vil det nødvendigvis være en del som ønsker å delta uten at de har så mye å bidra med. Dette kan man ikke unngå. Jeg tror det viktigste er at de som bruker et forum har litt kritisk sans når de leser innlegg. Seriøse innlegg kan ofte identifiseres eller faktasjekkes. Dessuten kan man ikke vente å få den tyngste fagkunnskap i et generelt forum. Hvis man er ute etter dypere diskusjoner innen et gitt tema, bør man i stedet oppsøke et mer spisset forum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå