Gå til innhold

For høyt ferritin-nivå.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kan være årsak?

Symptomer på det?

Skader det kan gi?

Hva kan gjøres for å få nivå under normalen (fins det andre metoder enn årelating)?

Jeg har fått påvist for høyt nivå av jern (ferritin) i blodet, men usikker på grunnen til det. Legene er heller ikke sikre. Jeg må helst unngå årelating pga en blodsykdom jeg har (ikke relatert til jernnivået)

Anonymous poster hash: 9d2d5...744
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva kan være årsak?

Symptomer på det?

Skader det kan gi?

Hva kan gjøres for å få nivå under normalen (fins det andre metoder enn årelating)?

Jeg har fått påvist for høyt nivå av jern (ferritin) i blodet, men usikker på grunnen til det. Legene er heller ikke sikre. Jeg må helst unngå årelating pga en blodsykdom jeg har (ikke relatert til jernnivået)

Anonymous poster hash: 9d2d5...744

Les om hemokromatose.

Anonymous poster hash: 26b11...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste årsaken til høyt ferritin er en dårlig livsstil. Ferritin er et "akuttfase-protein" - det betyr at det sees høyere nivå i kroppen under stress/sykdom/påkjenninger. Personer med bukfedme, høye kolesterolverdier og som er i risikosonen ifht diabetes og hjertesykdom har svært ofte lett forhøyede ferritinnivåer. Ferritin kan også være høyt under langvarig el kronisk sykdom el alkoholmisbruk.

Hemokromatose er en sykdom som kan være arvelig. Det er da snakk om svært høye nivåer av ferritin, og etter hvert også jernavleiringer i ulike organer. Det er da nødvendig med såkalt årelating for å bli kvitt overskuddsjern. Om du har hemorkromatose vil en kunne påvise dette med utvidede blodprøver, samt om du har den genetiske varianten eller ikke. I forhold til lett forhøyet ferritin relatert til livsstil er hemorkromatose sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...