Gå til innhold

Herpes: tårene renner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skriver her for å lette på noe jeg har grått over og hatet i en god stund nå. Jeg er 18 år og hadde sex for andre gang i mitt liv for ca. to uker siden. Det var impulsivt og uerfaren som jeg er så "turte" jeg ikke be om kondom (jeg går på pillen). Nå sitter jeg stille i mørket klokken 04.50 en søndagsnatt og angrer på det.

Utbruddet var/er så ille at jeg gikk til legen selv om det føltes som jeg heller ville dø enn å få det bekreftet at jeg hadde/har herpes. Når det eneste du tenker er "hvorfor meg?" og "hvordan kan jeg være så uheldig?". Jeg følte jeg var den "prippne" jenta i vennegjengen: hun som hadde sex sist, og da ikke mer enn èn gang på ett år osv. Men så plutselig, så sitter jeg her med herpes.

Nå føler jeg meg ekkel, uren og flau. Jeg kan ikke tenke meg å ha sex igjen. Aldri i verden om jeg kan se for meg å si til en eventuell sexparter at jeg har herpes (jeg vet at man skal gjøre det, og det skal jeg og, jeg kan bare ikke se det for meg). Han som smittet meg var ikke klar over at han hadde det. Han var redd jeg hatet han, og det gjorde jeg også, i starten, men det var ikke bare hans feil. Jeg skulle bare ønske jeg var tøff nok til å si noe der og da. Men han var eldre, og det gjorde det vel vanskeligere for min del..

Uansett. Jeg har vært borte fra skolen en uke nå. Jeg føler meg helt forferdelig og har ofte netter slik som nå hvor jeg ikke får sove pga. alle disse tankene. Jeg tenker på om noen noengang vil se på meg på samme måte som før, om de visste det. Tenker på forskjellige problemer jeg vil få i framtiden med sex og forhold (er det egentlig noen som vil ha meg nå?), og ikke minst graviditet og fødsel som jeg har lest mye om. Ja, jeg har lest mye og jeg føler jeg har god greie på denne sykdommen. Jeg trengte bare å få skrevet litt selv.

Anonymous poster hash: 52aad...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies vel at mellom 15 og 20 prosent av befolkningen har det (mange uten å være klar over det). Det er kanskje ikke svaret du er ute etter men det tyder iallefall om at svært mange har normale forhold, har fått barn og har flotte sexliv til tross for dette.

• Liker 3
Gjest Trollkarlen
Skrevet

Husk herpes er så vanlig at regner vi HSV-1 og HSV-2 sammen, er praktisk talt 100 % av befolkningen bærere. At vi bagatelliserer HSV-1 og kaller det munnsår, fjerner ikke det faktum at det er herpes!

Ingen grunn til å føle seg uren eller flau!

Skrevet

Jeg fikk herpes etter en voldtekt for snart 7 år siden og tenkte som deg. Det er kun det siste året at jeg har våget meg "utpå" igjen og har måttet ta den samtalen med noen. Det var selvsagt litt pinlig og vanskelig å snakke om, men om man føler seg intim og nær nok noen til å kunne tenke seg å ha sex med noen bør man vel klare å kunne snakke med denne personen om sex også? For øvrig synes han ikke det at jeg hadde blitt smittet var noe særlig avgjørende for om han ville ha sex med meg eller ikke.

Jeg bruker kontinuerlig medisin for å unngå de verste utbruddene og har selvsagt brukt kondom.

Anonymous poster hash: 2e21d...350
  • Liker 2
Skrevet

Hei

Jeg skriver her for å lette på noe jeg har grått over og hatet i en god stund nå. Jeg er 18 år og hadde sex for andre gang i mitt liv for ca. to uker siden. Det var impulsivt og uerfaren som jeg er så "turte" jeg ikke be om kondom (jeg går på pillen). Nå sitter jeg stille i mørket klokken 04.50 en søndagsnatt og angrer på det.

Utbruddet var/er så ille at jeg gikk til legen selv om det føltes som jeg heller ville dø enn å få det bekreftet at jeg hadde/har herpes. Når det eneste du tenker er "hvorfor meg?" og "hvordan kan jeg være så uheldig?". Jeg følte jeg var den "prippne" jenta i vennegjengen: hun som hadde sex sist, og da ikke mer enn èn gang på ett år osv. Men så plutselig, så sitter jeg her med herpes.

Nå føler jeg meg ekkel, uren og flau. Jeg kan ikke tenke meg å ha sex igjen. Aldri i verden om jeg kan se for meg å si til en eventuell sexparter at jeg har herpes (jeg vet at man skal gjøre det, og det skal jeg og, jeg kan bare ikke se det for meg). Han som smittet meg var ikke klar over at han hadde det. Han var redd jeg hatet han, og det gjorde jeg også, i starten, men det var ikke bare hans feil. Jeg skulle bare ønske jeg var tøff nok til å si noe der og da. Men han var eldre, og det gjorde det vel vanskeligere for min del..

Uansett. Jeg har vært borte fra skolen en uke nå. Jeg føler meg helt forferdelig og har ofte netter slik som nå hvor jeg ikke får sove pga. alle disse tankene. Jeg tenker på om noen noengang vil se på meg på samme måte som før, om de visste det. Tenker på forskjellige problemer jeg vil få i framtiden med sex og forhold (er det egentlig noen som vil ha meg nå?), og ikke minst graviditet og fødsel som jeg har lest mye om. Ja, jeg har lest mye og jeg føler jeg har god greie på denne sykdommen. Jeg trengte bare å få skrevet litt selv.

Anonymous poster hash: 52aad...527

Hei, kjære deg!

Det var vondt å lese om hvordan du har det nå.

Det må være veldig vanskelig å gå igjennom alene, håper virkelig du har noen å snakke med.

Jeg ville ikke ha holdt meg unna deg pga smitten du har fått. Iom at det kun er smittsomt ved utbrudd, er det enkle forhåndsregler en kan ta, som du sikkert vet etter å ha lest deg opp på dette temaet. Nå er ikke jeg noen lege så klart, men hvis jeg har forstått det riktig så vil barnet få/ utvikle antistoffer mot viruset fra deg. Og iom at du allerede har hatt det første utbruddet, så har jeg skjønt det dit hen at det er MINDRE enn 1-3% av barna som fødes som blir smittet. Det kan helt sikkert gjøres ekstratiltak som f.eks. keisersnitt om det er fare for utbrudd rundt termin.

Du har vært uheldig og lever med det, men du vil garantert se at når du finner deg en skikkelig kjæreste som elsker deg, vil han se forbi problemet. Du er ikke hva du har. Håper du har fått hevet hodet siden du skrev innlegget, jeg er overbevist om at du vil finne en fin vei igjennom dette.

Lykke til, kjære deg :hug:

• Liker 1
Skrevet

Sånn går det når man har sex med playere.

Hørte om en kar som jobbet i bar, som hadde gitt flere av kollegaene herpes. Og de visste til og med om at han hadde der fra før.

Anonymous poster hash: dcd08...abf

• Liker 3
Skrevet

Trenger ikke ha sex med en "player" for å få kjønnsykdom da!

Jeg fikk klamydia av kjæresten min da vi nettopp hadde blitt sammen.

Skrevet

Trenger ikke ha sex med en "player" for å få kjønnsykdom da!

Jeg fikk klamydia av kjæresten min da vi nettopp hadde blitt sammen.

Hvordan hadde han fått det da mon tro.

• Liker 3
Skrevet

Enda mer optimistiske (?) tall her: http://www.klikk.no/helse/doktoronline/infeksjoner/article601913.ece

Det høres jo ut som om det er omtrent umulig å unngå?

Jeg nærmer meg 50 og har aldri hatt det. Har hatt ganske mange sexpartnere også, så sånn sett er det nok mulig å unngå.

TS: Skjønner godt at du er trist og lei deg nå, men husk at herpes er veldig vanlig, og det finnes medisiner som lindrer symptomene. Ikke er det noen dødsdom heller, og du kan fint ha et sexliv hvis du tar dine forholdsregler.

Anonymous poster hash: 896bd...b98

Skrevet

Ingen grunn til å føle seg uren eller flau!

Det finnes også veldig mange andre herpestyper. Tror det er 8 av dem. HIV er det siste. Jeg fikk vannkopper som barn. Det er herpes.

Så siden så og si alle har herpes i en eller annen form trenger en ikke tenke så mye på det mener jeg.

Anonymous poster hash: 3bacd...0ae

Skrevet

Hvordan hadde han fått det da mon tro.

Hatt sex med noen?

Klamydia er en veldig vanlig sykdom. Ingenting å tenke på.

Skrevet

Helt vanlig har jeg lest, ingenting og skamme seg over. Bruk kondom under sex eller utbrudd.

Klem til deg TS, dette er ikke verdens undergang :) har selv hatt klamydia... Ikke så morsomt og få det bekreftet men shit happens ❤️

Anonymous poster hash: 34d97...154

Skrevet

Kjære fine vakre deg <3
Du må IKKE føle deg skitten og ekkel. Du er fortsatt samme deg. :) Dette var ikke din skyld. Jeg fikk selv kjønnsvorter av min aller første kjæreste da jeg var 19 år. Vi hadde brukt kondom i to år før jeg begynte på p-piller... og vips, der fikk jeg dem. Så man kan aldri vite 100%, uansett hvor safe man er!
Jeg fikk samme reaksjon som deg og gikk rett ned i kjelleren.

Men vettu, det er mange mennesker der ute som har uflaks og får kjønnsykdommer. Så du er langt ifra den eneste. Det er mange der ute som sitter og har hatt de samme tankene som deg, så du skal ikke føle skam eller være redd. :)

Men gjort er gjort. Nå synes jeg du bare skal pleie deg selv litt og ikke tenke så mye negativt mer. Life goes on.... om ei stund betyr det ikke så mye lengre.

Og klart vil menn fortsatt ha deg! For alt du vet kan din fremtidige partner ha en kjønnsykdom selv. ;) Dette ordner seg skal du se. <3

Anonymous poster hash: 41add...9a4
Skrevet

Lurer litt på om dere jenter er interessert i en mann med herpes? Siden det ikke betyr noe mener jeg.

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg, dette er virkelig ikke så ille som du tror, det kunne vært mye verre. :) Jeg ble og smittet av eksen min, har bare hat et utbrudd og dette er over 3 år siden. Dette er ikke noe som vil hindre deg i ditt framtidige sexliv, jeg forstår følelsen, at du føler deg skitten osv, men slike tanker m du bare legge et lokk på. De er ikke produktive, bare nedbrytende.

Jeg fødte forresten uten problem, var ikke noe problem i graviditeten heller. :)

Anonymous poster hash: 728d2...f15
Skrevet

Uff. Fikk flashback til en episode for 18 år siden.

Jeg ordnet en date for ei vennine av kjæresten min for 10 år siden. Ei oppegående grei jente , intelligent og bra utdannelse. Men fryktelig sjenert. Hun var 24 og jomfru.

Hadde en kompis som er en skikkelig trivelig, inkluderende omgjengelig fyr som hadde vært singel en periode. Nei, ingen player. Tenkte at de hadde godt av hverandre.

Det slo til det. De hadde sex og ble gode venner men ikke noe mer. De snakker fremdeles ved bursdager og sender julekort.

MEN. Hun ble smittet av kjønnsvorter den ene gangen og skammet seg veldig. Og siden har hun ikke vært i nærheten av en mann.

Hun har mange venner og gode kolleger , bra jobb og alt på stell. Men desverre evig singel.

Fullstendig unødvendig.

Siste gang jeg spleiser noen. Perfekt match de to egentlig men så var dette med kjønnsykdommen da :cry:

Anonymous poster hash: 7a70d...d79
Skrevet

Det finnes også veldig mange andre herpestyper. Tror det er 8 av dem. HIV er det siste. Jeg fikk vannkopper som barn. Det er herpes.

Så siden så og si alle har herpes i en eller annen form trenger en ikke tenke så mye på det mener jeg.

Hatt sex med noen?

Klamydia er en veldig vanlig sykdom. Ingenting å tenke på.

Grusomt at du bagatelliserer kjønnssykdommer. Klamydia er veldig vanlig, ja, men ikke en harmløs kjønnssykdom. Det kan gjøre slik at du blir steril. Så det er noe å tenke på. Selv om veldig mange har herpes vil ikke det si at man skal la være å tenke på det. Det å ha herpes i underlivet går ut over psyken, sexlivet (hvertfall i starten) samt en har fysiske plager (selv om det finnes ulike midler som lindrer dette). Jeg har ikke herpes og jeg vil gjerne fortsette med det. "Ingenting å tenke på" bidrar ikke akkurat til mindre smitte.

Anonymous poster hash: 173b2...7f4

Skrevet

Helt vanlig har jeg lest, ingenting og skamme seg over. Bruk kondom under sex eller utbrudd.

Klem til deg TS, dette er ikke verdens undergang :) har selv hatt klamydia... Ikke så morsomt og få det bekreftet men shit happens ❤️

Anonymous poster hash: 34d97...154

Men i motsetning til klamydia kan man ikke bli kvitt herpes.

Anonymous poster hash: 173b2...7f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...