AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #1 Skrevet 9. november 2014 Er det mulig og få lån på 500.000kr om man har 50.000kr i EK? Jeg har ikke fast jobb, men har fast annenhver helg og tjener rundt 15-20,000 etter skatt hver mnd pga jeg er ringehjelp også. Neste år skal jeg begynne på skole igjen, men jobbe vedsiden av. Trur du det er mulighet fordet om? Anonymous poster hash: 2c01b...924
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #3 Skrevet 9. november 2014 Bolig. Anonymous poster hash: 2c01b...924
Guybrush Skrevet 9. november 2014 #4 Skrevet 9. november 2014 Og du har klart å finne en bra bolig til 550 000 i Norge?
nojac Skrevet 9. november 2014 #5 Skrevet 9. november 2014 Og du har klart å finne en bra bolig til 550 000 i Norge?Tja... det er ikke så vanskelig å finne en bra liten leilighet som annonseres til under 550 000.Problemet er bare at disse har restlån i millionklassen som du i tillegg må betjene.Slike leiligheter er oftest ikke å anbefale.Og banken vil uansett si nei til TS dersom det er et slikt prosjekt hun vurderer.Hun må nok enten spare videre i noen år eller få hjelp av finansieringshjelp av foreldre....
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2014 #6 Skrevet 9. november 2014 Det kommer vel litt an på hvor i landet TS bor.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #7 Skrevet 9. november 2014 leiligheten koster faktisk bare 500.000kr så jeg må låne 450.000 da med andre ord. Helt riktig blondie65.. det spør hvor i landet man bor Men tilbake til spørsmålet. Er det noe banken kan gå med på? Anonymous poster hash: 2c01b...924
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2014 #8 Skrevet 9. november 2014 leiligheten koster faktisk bare 500.000kr så jeg må låne 450.000 da med andre ord. Helt riktig blondie65.. det spør hvor i landet man bor Men tilbake til spørsmålet. Er det noe banken kan gå med på? Anonymous poster hash: 2c01b...924 Det er mulig de kan det, men det er banken som kan svare på dette.
Pinkee Skrevet 9. november 2014 #9 Skrevet 9. november 2014 Problemet er vel at du ikke har fast stilling, hadde du hatt det, så kan jeg ikke se noe problem. Men, banken gir rett svar. Og, det er lov å snakke med mer enn en bank
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #10 Skrevet 9. november 2014 leiligheten koster faktisk bare 500.000kr så jeg må låne 450.000 da med andre ord. Helt riktig blondie65.. det spør hvor i landet man bor Men tilbake til spørsmålet. Er det noe banken kan gå med på? Anonymous poster hash: 2c01b...924 Finnes bare en måte å finne dette ut på - ved å spørre banken! Ellers, dersom du er ung og nyetablerer kan du kontakte kommunen din og søke om kommunalt startlån for unge i etableringsfasen. Bor du laaaangt i Nord eller i utkantstrøk er kommunene glad for å få tildele lån og evt. Tilskudd til folk som vil etablere seg i grisgrente strøk.Anonymous poster hash: e5f9a...340
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #11 Skrevet 9. november 2014 Takk for tilbakemelding og tips Anonymous poster hash: 2c01b...924
Frøken S Skrevet 9. november 2014 #12 Skrevet 9. november 2014 leiligheten koster faktisk bare 500.000kr så jeg må låne 450.000 da med andre ord. Helt riktig blondie65.. det spør hvor i landet man bor Men tilbake til spørsmålet. Er det noe banken kan gå med på?Anonymous poster hash: 2c01b...924 Nå, ikke helt. Byggekostnader er ikke svært ulik i ulike deler av landet, tomteprisene er. Og i fraflyttningsområder vil naturlig nok prisene være lav. En leilighet til 500.000, beregnet byggekost 20.000 pr kvm (svært lavt!) gir 25 kvm. Hvis leiligheten ligger i et fraflyttningsområde vil jeg fraråde å kjøpe, vedlikeholdet er mest sannsynlig dårlig og det er vanskelig å selge. Og bankene vil ikke gi lån uten mye egenkapital. Om det er i et vekstområde leiligheten ligger og er over 20 kvm er det garantert fellesgjeld på leiligheten. Prisen er da 500.000 + fellesgjeld.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 Nå, ikke helt. Byggekostnader er ikke svært ulik i ulike deler av landet, tomteprisene er. Og i fraflyttningsområder vil naturlig nok prisene være lav. En leilighet til 500.000, beregnet byggekost 20.000 pr kvm (svært lavt!) gir 25 kvm. Hvis leiligheten ligger i et fraflyttningsområde vil jeg fraråde å kjøpe, vedlikeholdet er mest sannsynlig dårlig og det er vanskelig å selge. Og bankene vil ikke gi lån uten mye egenkapital. Om det er i et vekstområde leiligheten ligger og er over 20 kvm er det garantert fellesgjeld på leiligheten. Prisen er da 500.000 + fellesgjeld. Hvorfor trur folk at en leilighet koster så mye om man bor i en liten bygd? Jeg takker for innspill, men virker ikke ut som noen har peiling på hva som er rundt her i norge når det kommer til priser. Det er ikke i oslo jeg skal kjøpe, eller i en storby. Så 500.000kr for en leilighet er normal her. Det er 80kvm så skjønner ikke helt hva du snakker om.. Og fraråde folk om å komme seg inn i boligmarkedet når det er plassen personen skal bo i. Virker ikke helt ut som du burde gi meg råd. Anonymous poster hash: 2c01b...924 1
Frøken S Skrevet 9. november 2014 #14 Skrevet 9. november 2014 Hvorfor trur folk at en leilighet koster så mye om man bor i en liten bygd? Jeg takker for innspill, men virker ikke ut som noen har peiling på hva som er rundt her i norge når det kommer til priser. Det er ikke i oslo jeg skal kjøpe, eller i en storby. Så 500.000kr for en leilighet er normal her. Det er 80kvm så skjønner ikke helt hva du snakker om.. Og fraråde folk om å komme seg inn i boligmarkedet når det er plassen personen skal bo i. Virker ikke helt ut som du burde gi meg råd.Anonymous poster hash: 2c01b...924 Fordi byggekost på en leilighet med dagens standard er ca 30.000 kr kvm http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Taler_-eller-tall-om-boligmarkedene-7384960.html Det at leiligheten din koster 6.000 pr kvm tilsier at markedet er svakt, og at leiligheten da muligens trenger oppgradering og er vanskelig å selge. Det lønnes ikke å renovere slike objekter, da prisen for oppgradering er så mye høyere enn hva markedet er villig til å betale. Jeg ville tenkt meg om. Men jeg er nesten mer sikker på at det er fellesgjeld på den leiligheten, enn at reell pris er 6.000 pr kvm.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #15 Skrevet 9. november 2014 Godt jeg ikke tar råd fra deg. Bare en leilighet kan bli nesten som ny med et fint malestrøk. Du trur fortsatt et er fellesgjeld på en leilighet på bygd som koster 500.000kr. Du har kunnskap om boligmarkedet ser jeg :D Anonymous poster hash: 2c01b...924
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #16 Skrevet 9. november 2014 Fordi byggekost på en leilighet med dagens standard er ca 30.000 kr kvm http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Taler_-eller-tall-om-boligmarkedene-7384960.html Det at leiligheten din koster 6.000 pr kvm tilsier at markedet er svakt, og at leiligheten da muligens trenger oppgradering og er vanskelig å selge. Det lønnes ikke å renovere slike objekter, da prisen for oppgradering er så mye høyere enn hva markedet er villig til å betale. Jeg ville tenkt meg om. Men jeg er nesten mer sikker på at det er fellesgjeld på den leiligheten, enn at reell pris er 6.000 pr kvm. Du har bare ikke oversikt over boligprisene ute i bygdenorge rett og slett. Vi kjøpte selv en stor nyoppusset enebolig. (Tidligere tomansbolig) i et kommunesenter i Nord-Norge for et par år siden for 800000. Og prisene der ligger på rundt det samme nå. Leiligheter der går for noen få hundre tusen. Anonymous poster hash: 46ff9...d30 1
Frøken S Skrevet 9. november 2014 #17 Skrevet 9. november 2014 Godt jeg ikke tar råd fra deg. Bare en leilighet kan bli nesten som ny med et fint malestrøk. Du trur fortsatt et er fellesgjeld på en leilighet på bygd som koster 500.000kr. Du har kunnskap om boligmarkedet ser jeg :DAnonymous poster hash: 2c01b...924 Du har en svært lite sjarmerende framtoning. Lykke til med leilighetskjøpet. Ett godt råd skal du få på veien, behandle mennesker med respekt, selv om du er uenig.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #18 Skrevet 9. november 2014 Les hva du har skrevet. utrolig dårlig råd, men takker dem andre som sagt. Og at du nekter å tru at en leilighet kan koste 500.000kr i en bygd i norge er jo også rart når folk sier det til deg 3ganger. Anonymous poster hash: 2c01b...924 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2014 #19 Skrevet 9. november 2014 Du har en svært lite sjarmerende framtoning. Lykke til med leilighetskjøpet. Ett godt råd skal du få på veien, behandle mennesker med respekt, selv om du er uenig. Ærlig talt, forstår godt at trådstarter er irritert når det påstås at hun ikke vet hva leiligheten koster og ikke skjønner hva fellesgjeld er.
Frøken S Skrevet 9. november 2014 #20 Skrevet 9. november 2014 Du har bare ikke oversikt over boligprisene ute i bygdenorge rett og slett. Vi kjøpte selv en stor nyoppusset enebolig. (Tidligere tomansbolig) i et kommunesenter i Nord-Norge for et par år siden for 800000. Og prisene der ligger på rundt det samme nå. Leiligheter der går for noen få hundre tusen. Anonymous poster hash: 46ff9...d30 Det er tror jeg nok er helt realistisk. Men som du sier, prisene er de samme nå, ingen vekst, et realprisfall. Det å bygge nye boliger i området vil være ulønnsom, for markedet er ikke villig til å betale det det koster å bygge. Ergo vil det ikke være et samfunn i vekst, så fremt det ikke etableres en hjørnesteinsbedrift eller annen industri som bidrar med arbeidsplasser som gjør at det blir tilflytting. Dessverre. På sikt forringes verdier og man må tenke seg godt om før man investerer i et slikt marked. Det betyr ikke at man ikke skal, men ta inn over seg risikoen før man gjør det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå