Gjest Anonymous Skrevet 20. juli 2004 #1 Skrevet 20. juli 2004 Heisann Jeg og samboeren min + 3 par til skal til Mexico, Cancun i november. Noen som har vært der og kan komme med noen kjekke tips å ta med seg? Lurer litt på om vi bør vaksinere oss?
Siam Skrevet 21. juli 2004 #2 Skrevet 21. juli 2004 Har bare vært en natt i Cancun, og det så ut som en turist getto. Men med veldig fine strender. Vi bodde noen dager på Cozumel, det var veldig mye turister der også, hadde nok ikke vært der så lenge om vi ikke hadde måttet vente på bagasjen min som var på villspor. Tror kanskje det er finere i Cancun enn på Cozumel... Men siden jeg ikke var der i dagslys er det vanskelig å si... Vi dro til Cozumel i hovedsak fordi det skulle være så bra å dykke der, men jeg ble litt skuffet... Mye døde koraller og ikke så mye fisk som jeg er vant til fra Thailand. Vi dro videre til Tulum, og der var det veldig koselig. Bodde noen dager på en kjempefin liten resort rett utenfor Tulum (som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på akkurat nå! :evil: ) og dykket i ferskvannsgrotter med det klareste vannet jeg har opplevd. Fantastisk opplevelse! Ellers må du nesten få med deg Chichin Itza, det enorme tempelområdet et stykke inn i landet. Men det blir varmt!! Og masse gåing og klatring. Dere kommer sikkert til å få en fin tur. Kos dere!
Plonk Skrevet 4. august 2004 #3 Skrevet 4. august 2004 Ikke for å ta motet fra deg, men Cancun er faktisk ganske fæl. Full av amerikanere og en skikkelig turistghetto. Fine strender, men ellers var det ikke så stas. Vi bodde litt lenger ned på kysten og var i Cancun bare en dag, og det holdt i lange baner. Vil i likhet med forrige taler anbefale dere å reise litt rundt hvis dere kan! Chichenitza var veldig flott, selv om det også der er stappfullt av turister. Jeg dro dit med en venninne, og hun måtte ta vaksiner, mens jeg hadde dem som trengtes. Vet derfor ikke hva du må ha, men tipper at gammaglobulin er et minimum. Det er ikke malariamygg på Yucatan-halvøya, mens det finnes i andre deler av Mexico. Vær obs på at det er lett å bli matforgiftet i Mexico pga ulik bakterieflora. Mye god mat, men vær heller litt for forsiktig! Jeg måtte spise ris og brød i mange dager. Ikke gøy...
Gjest Anonymous Skrevet 5. august 2004 #4 Skrevet 5. august 2004 Få drikkevaksinen Ducoral fra legen din, da er du bedre rustet mot diare (som vi desverre ble slått ut av i Mexico). Vær svært forsktig med maten der, veldig mange blir dårlige.
Siam Skrevet 5. august 2004 #5 Skrevet 5. august 2004 Vi spiste alt vi hadde lyst på i Mexico, og ingen av oss merket noen ting til slemme basillusker.
*Emma* Skrevet 5. august 2004 #6 Skrevet 5. august 2004 Jeg har vært i Mexcio men ikke i Cancun. Var i Acapulco og Puebla og spiste masserart uten å bli det minste syk!! Har blitt fortalt at man BØR besøke Xcaret i Cancun. Det er en slags "fornøyelsespark ala Sea World....." web siden ser ihvertfall helt fantastisk ut. Kjente en som jobbet der og hun sa det var veldig fint der! http://www.xcaretcancun.com/
natasha Skrevet 5. august 2004 #7 Skrevet 5. august 2004 Vi ble også syke i Mexico, selv om vi hadde fått vaksiner før vi reiste. Forsøkte ikke Ducoral desverre, denne er vistnok god mot turistdiare.
Minmy Skrevet 5. august 2004 #8 Skrevet 5. august 2004 Hei! Jeg skal heller ikke ta motet fra deg helt, men jag kan ikke la väre å väre enig (hmm, rar setning.. :oops: ) i de andre innleggene her, Cancun er en turistgetto på amerikansk! Vi var i Mexico i april i år, men var bare en shopping-dag i Cancun. Vi bodde på en liten öy rett utenfor, som heter Isla Mujeres. Der var det helt fantastiske strender, mye billigere enn Cancun, og mye mer laid back. Endel amerikanske turister der også, men i hovedsak mexikanere, enten på ferie eller bofaste. Uansett hva dere gjör vil jeg anbefalle dere å ta en dagstur dit. Ta taxi til båthavnen Puerto Juarez, og båten derfra til Isla Mujeres, den tar ca en halv time. Ellers spiste og drakk vi det meste. Jeg klarte meg bra, men min samboer ble dårlig etter å ha spist omelett til frokost så halv-rå egg kan man jo styre unna....
Snehvit Skrevet 5. august 2004 #9 Skrevet 5. august 2004 I likhet med de fleste av innleggene ovenfor, oppfatter også jeg Cancun som en amerikanisert turistmaskin. Da vil jeg heller anbefale Playa del Carmen som ligger omtrent en times kjøring sørover. Tulum er forøvrig et aldeles nydelig sted som absolutt må oppleves! Isla Mujeres ble jeg derimot ikke så overbegeistret for, men jeg hadde kanskje skrudd forventningene litt for høyt i været etter all den positive omtalen jeg hadde lest om øya på forhånd. Strendene der vi bodde i Playa Car (rett utenfor Playa del Carmen) var i hvert fall mye finere enn på Isla Mujeres.
Bauche Skrevet 20. august 2004 #10 Skrevet 20. august 2004 Jeg har bodd noen mnd i mexico og tror du kan glede deg! jeg vil anbefale deg å lære deg litt spansk, så de ikke tror du er en gringa! (amerikanerne tar veldig stor plass i mexico - og de er ikke nødvendigvis særlig sympatiske) Min erfaring er at om folk hører at vi kommer fra noruega (og de forstår at det ikke er en stat i usa), så stiller man i en helt annen klasse! Når det kommer til mat, så er jo alt veeeeeldig godt der nede! Jeg blir lett dårlig, men jeg ble ikke dårlig mens jeg var der nede...tok jo noen forhåndsregler: Kjøpte ikke oppskjært frukt på gata (de kan godt ha brukt kniven på både kylling og fisk....ekkelt!) var sikker på at all salsa var laget den dagen..(på uterestaurantene) - og var jeg usikker, så tok jeg noen idoform!..(kjempelett å få tak i medisin i Mexico, så sånn sett er det jo veldig kurant!) Skal dere være der en stund, tror jeg at jeg har tatt en busstur litt utenom cancun...for å få med seg litt ekte mexicansk kultur....ikke bare turistmaskinen..(jeg har ikke vært lenger sør en puebla, men...) Om du tar kontakt med et vaksinasjonskontor, så får du svar på hva du trenger av vaksiner..Jeg ble anbefalt å ta malariamedisin, men tok det ikke..og det gikk bra! (du kan ikke få dødelig malaria i mexico)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå