Gå til innhold

Mobbing - hvorfor er det mobberen som må flytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I avisene i dag leste jeg saken om Odin som tok selvmord etter å ha blitt mobbet i årevis. I løpet av disse årene så foreldrene seg nødt til å flytte for å bytte skole. Det slår meg at dette ofte er en gjenganger i alvorlige mobbesaker: mobbeofferets familie flytter for å finne en annen skole. Hvorfor er det slik? De som mobber vet godt hva de gjør, det er alvorlig. Jeg mener at skolene i større grad må begynne å utvise elever pga mobbing. Det er ikke riktig at det er mobbeofferet som skal måtte gjøre noe så drastisk som å forlate skole og nærmiljø, det burde være mobberne som må finne seg nyte skoler. Jeg blir faktisk sint når jeg tenker på hvor slappe skoler er når det gjelder å finne rettferdige og gode løsninger på mobbing.

Anonymous poster hash: 155d8...56a
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager feil i overskriften, det skal selvsagt være "hvorfor er det mobbeofferet som må flytte".

• Liker 6
Skrevet

Link?

Anonymous poster hash: aadfe...f8b
Skrevet

Helt enig! Skoler er skikkelig feige når det gjelder å ta tak i mobbing. Husker på min skole at rektoren snakket om at på denne skolen har vi "nulltoleranse for mobbing" og at det var så godt miljø i klassene... men jammen ble jeg og mine venner mobbet likevel :/

Anonymous poster hash: 7fa8b...dc0
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Enig. Mobbere må tvangsflyttes. Vis dem ingen nåde. Jeg har selv delvis vært utsatt for mobbing, og vært vitne til ganske grov og alvorlig mobbing som av hva jeg har hørt har fått alvorlige konsekvenser for den det gjelder senere i livet. Type alvorlig hindret i normal utvikling på grensen til å ende opp som lettere tilbakestående/misbruk av narkotika. Mobbing og hvor lett enkelte skoler tar på dette er noe som provoserer meg jævlig.

Endret av fullførsetningen
  • Liker 3
Skrevet

Helt enig! Om mitt barn mobbes, kommer jeg til å sette himmel og jord i bevegelse for å få fjernet mobberen. Om jeg så må til det steget å filleriste litt vett inn i drittungen som mobber. Det er ingen unnskyldning at "mange mobbere har det tøft hjemme". Ærlig talt, skal det være en unnskyldning for å ødelegge andres liv? Og hvorfor skal jeg sympatisere med det, når den ødelegger barndommen til mitt barn? Da får jeg ta med med politiet/barnevernet på døren til foreldrene. Jeg bryr meg ikke om familien må flytte 10 mil for å finne ny skole. Mobbere MÅ lære konsekvensene! Mobbing er ikke erting uten varige sår.

Visse element i Odinsaken hadde jeg tatt direkte til politiet fremfor til skolen. Skoleledelser har bevist seg udugelige i mange år, når det kommer til å ivareta mobbeofferet.

• Liker 8
Skrevet

Problemet her virker å være at skolen ikke tar ting seriøst, og at man sender offeret rundt i systemet uten at noen kommer med tiltak som faktisk fungerer. Foreldrene gir opp, og tar offeret ut av skolen i stedet for å vente på noe som aldri kommer.

Anonymous poster hash: c91d6...df3
  • Liker 3
Skrevet

Helt enig! Om mitt barn mobbes, kommer jeg til å sette himmel og jord i bevegelse for å få fjernet mobberen. Om jeg så må til det steget å filleriste litt vett inn i drittungen som mobber. Det er ingen unnskyldning at "mange mobbere har det tøft hjemme". Ærlig talt, skal det være en unnskyldning for å ødelegge andres liv? Og hvorfor skal jeg sympatisere med det, når den ødelegger barndommen til mitt barn? Da får jeg ta med med politiet/barnevernet på døren til foreldrene. Jeg bryr meg ikke om familien må flytte 10 mil for å finne ny skole. Mobbere MÅ lære konsekvensene! Mobbing er ikke erting uten varige sår.

Visse element i Odinsaken hadde jeg tatt direkte til politiet fremfor til skolen. Skoleledelser har bevist seg udugelige i mange år, når det kommer til å ivareta mobbeofferet.

Er så enig!

Et spm bare, om rollen hadde vært snudd og barnet ditt var mobberen, ville du flyttet milesvis unna? Er som sagt ikke noe frekt ment eller noe, jeg er oppriktig nysgjerrig :)

• Liker 2
Skrevet

Er så enig!

Et spm bare, om rollen hadde vært snudd og barnet ditt var mobberen, ville du flyttet milesvis unna? Er som sagt ikke noe frekt ment eller noe, jeg er oppriktig nysgjerrig :)

Hvilket valg har jeg? Mitt barn skal ikke være grunnen til at et annet barns barndom ødelegges totalt! Jeg ser ikke på meg og mitt barn som et snev viktigere enn andre i denne sammenheng. Dersom mitt barn ender opp som en mobber, har jeg feilet totalt på vesentlige verdier i oppdragelsen, og må gjøre det jeg kan for at barnet mitt ikke skal fortsette som en mobber.

Dette er et senario jeg og kjæresten har diskutert ganske mange ganger, og vi er enige om at dersom vårt barn ender opp som en mobber, er det VÅR jobb å få slutt på dette (med hjelp fra de instanser som eksisterer).

• Liker 6
Skrevet

Man kan vel ikke tvangsflytte familier, men man kan absolutt utvise. Og jeg er enig i at dette burde skje oftere.

Men det er iblant vanskelig å identifisere problemeleven. I denne saken om Odin er det jo konsekvent flere mobbere - en gjeng barn som går sammen og tar matboksen hans osv. De var t.o.m. flere om å true ham og banke ham opp. Så problemet blir hvordan man ordner dette. Skal alle utvises? Bare en? Hva med de som iblant er med i gjengen og mobber og iblant ikke bryr seg. Hvis det er en "sjefsmobber" og han utvises, hvordan vet vi at ikke en ny person overtar?

Utfrysning er blitt definert som en form for mobbing - men skal man straffe det likedan? Ofte er det store problemet mangelen på venner.

Alle er enige om at man må hjelpe mobbeoffere og slå hardere ned på mobbing, men det er noen praktiske utfordringer ift. hvordan.

Anonymous poster hash: c64fc...769
  • Liker 5
Skrevet

Hvilket valg har jeg? Mitt barn skal ikke være grunnen til at et annet barns barndom ødelegges totalt! Jeg ser ikke på meg og mitt barn som et snev viktigere enn andre i denne sammenheng. Dersom mitt barn ender opp som en mobber, har jeg feilet totalt på vesentlige verdier i oppdragelsen, og må gjøre det jeg kan for at barnet mitt ikke skal fortsette som en mobber.

Dette er et senario jeg og kjæresten har diskutert ganske mange ganger, og vi er enige om at dersom vårt barn ender opp som en mobber, er det VÅR jobb å få slutt på dette (med hjelp fra de instanser som eksisterer).

Så bra. Er dessverre mange som ikke tenker som deg/dere! :)

Skrevet

Mobbeofferet flyttes fordi det er lettvint. Som regel er det mer enn en mobber, men bare et offer, og dermed flyttes offeret. Sender helt feil signaler! Ble tilbudt det på ungdomsskolen etter en svært alvorlig hendelse på skolen(skulle egentlig vært anmelt til politiet men det skjedde jo aldri). Hjelper jo ikke at en 14-åring blir rasende, det må voksne til, så hadde det kanskje gått annerledes, men det hadde jeg jo ikke.

Anonymous poster hash: 40a90...9b1
Skrevet

Så bra. Er dessverre mange som ikke tenker som deg/dere! :)

Det er sikkert mye vanskeligere om en er i situasjonen enn det er å skrive på et forum før barnet er født. Holdninger kommer hjemmefra, så skal jeg forvente noe av mitt barn, må jeg starte med meg selv!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har litt på følelsen av at det er lettere for mobbeofferets foreldre å ta realitetene innover seg, enn motsatt. :(

Anonymous poster hash: 711b5...c62
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har litt på følelsen av at det er lettere for mobbeofferets foreldre å ta realitetene innover seg, enn motsatt. :(

Med motsatt mener jeg selvsagt mobberens foreldre.

• Liker 2
Skrevet

Undersøkelser viser faktisk at "mobberen som egentlig er usikker og har det veldig vanskelig med seg selv" bare er en mye.

Barn som mobber har "unormalt høy" eller "middels pluss" selvtillit, og gjør det "gjennomsnittlig bra" til "svært godt" på skolen.

• Liker 3
Skrevet

Er så enig!

Ôm mitt barn var stygg med andre og mobbet hadde jeg aldri akseptert!

Min datter har bitt meg et par ganger (hun er 15 mnd) og det første jeg spurte barnehagen om var om de visste om hun hadde slike tendenser der, og hva jeg evt kunne gjøre med det hvis det var tilfellet.

Jeg som forelder har ansvaret for å sette igang tiltak for å unngå at mine egne barn skader andres liv! Om vi så må flytte. Det er lett å sette seg i den motsatte situasjonen, hva hvis ens barn ikke var mobberen, men mobbeofferet, hva skulle man ønske da?

Anonymous poster hash: 4af59...9e0

Skrevet

Undersøkelser viser faktisk at "mobberen som egentlig er usikker og har det veldig vanskelig med seg selv" bare er en mye.

Barn som mobber har "unormalt høy" eller "middels pluss" selvtillit, og gjør det "gjennomsnittlig bra" til "svært godt" på skolen.

Dette tror jeg på. Jeg ble selv mobbet, det samme ble bestevenninnen min. Mobberne var (99%) barn fra såkalte "bedre hjem".

Anonymous poster hash: 5ba27...154

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker, on 08 Nov 2014 - 09:36, said:

I avisene i dag leste jeg saken om Odin som tok selvmord etter å ha blitt mobbet i årevis. I løpet av disse årene så foreldrene seg nødt til å flytte for å bytte skole. Det slår meg at dette ofte er en gjenganger i alvorlige mobbesaker: mobbeofferets familie flytter for å finne en annen skole. Hvorfor er det slik? De som mobber vet godt hva de gjør, det er alvorlig. Jeg mener at skolene i større grad må begynne å utvise elever pga mobbing. Det er ikke riktig at det er mobbeofferet som skal måtte gjøre noe så drastisk som å forlate skole og nærmiljø, det burde være mobberne som må finne seg nyte skoler. Jeg blir faktisk sint når jeg tenker på hvor slappe skoler er når det gjelder å finne rettferdige og gode løsninger på mobbing.

Sier ikke at det er riktig at mobbeofferet er den som ender opp med å flytte, men det er utrolig lett for oss voksne å si at alle vet hvor alvorlig mobbing er. Tror du virkelig at barn som mobber egentlig forstår konsekvensene av det? Sånn som folk snakker om det hver gang temaet blir tatt opp her virker det som at mange tror at et barn forstår at å mobbe noen kan ha langvarige og alvorlige konsekvenser, og allikevel så fortsetter de. Jeg tror ikke at (de fleste) 12 åringer egentlig forstår at å mobbe noen kan føre til at de får det så vondt de ødelegger resten av livet deres eller at de blir så deprimert at de ikke orker å leve lengre.

Saken om Odin er forferdelig trist, og det viser at noe må gjøres med måten mobbing håndteres på skolen. Det er helt klart at det er viktig at barna får vite akkurat hvor alvorlig det er med sånn oppførsel, og hva konsekvensene av det faktisk kan være.

Anonymous poster hash: 0823e...2c4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...