AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #1 Skrevet 8. november 2014 En grusom statistikk. VG publiserer en gripende historie om en familie som mistet sin 13 år gamle gutt som til slutt tok selvmord pga mobbing, og en skoleledelse som var totalt fraværende. Bør leses av alle, og spesielt lærere og rektorer rundt om det ganske land. http://www.vg.no/spesial/2014/odin/ Selvsagt tar ikke skolen ansvar for det som har skjedd, selv om det er innlysende at det er en totalsvikt fra hele systemet. Og nettopp her ligger problemet i dag. Mobbing har aldri blitt tatt seriøst fra skoler, og ser ikke ut til at det vil bli det heller. For å få bukt med mobbing må det settes inn kraftige skyts fra skolen, og det må få knallharde konsekvenser for mobberne. I mine øyne bør mobbere tvangsflyttes til andre skoler, og følges opp kontinuerlig videre. I dag er det slik at det er ofrene som må bytte skole, ofte flere ganger. Det er noe som er riv ruskende galt med systemet. Og det offentlige er som vanlig uskyldig. Anonymous poster hash: 82185...9cb 3
Gjest Sobril Skrevet 8. november 2014 #2 Skrevet 8. november 2014 Leste nettopp Odins historie. Stakkars gutt og stakkars familie. Jeg begriper ikke hvorfor man ikke kan få bukt med mobbing. Helt enig at det er mobberne som bør bytte skole. Et virkemiddel som kanskje hadde hatt noe for seg.
Gjest Ive Lina Skrevet 8. november 2014 #3 Skrevet 8. november 2014 Stakkars familie som må gå gjennom noe så grusomt. Og for en ansvarsfraskrivelse fra skolen og ledelsens side. Skammelig, er det. 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #4 Skrevet 8. november 2014 Mobbing er noe lærere tillater fordi hvis de anerkjente at det fantes så hadde de hatt ansvar selv i stedet for å kunne klage på skoleledelsen/skoleetaten/Kunnskapsdepartementet.Anonymous poster hash: 852fc...46d 6
Stoltmann Skrevet 8. november 2014 #5 Skrevet 8. november 2014 Mobbing oppstår fordi en klasse har 20 - 30 elever. Det er helt umulig å få oversikt over alle. Mobbing oppstår fordi det ikke finnes noen sikkerhets vektere på skolen som kan hindre mobbing. Anbefaler å sette inn vektere på skolen for å hindre mobbing og vold. Lærene har null kontroll uansett. Tegn man burde se etter mobbing - høyt fravær - dårlige karakterer - mange anmerkninger Dette er tegn på at elevene blir mobbet på skolen og ikke trives så godt. 4
Gjest Ive Lina Skrevet 8. november 2014 #6 Skrevet 8. november 2014 Mobbing oppstår fordi en klasse har 20 - 30 elever. Det er helt umulig å få oversikt over alle. Mobbing oppstår fordi det ikke finnes noen sikkerhets vektere på skolen som kan hindre mobbing. Anbefaler å sette inn vektere på skolen for å hindre mobbing og vold. Lærene har null kontroll uansett. Tegn man burde se etter mobbing - høyt fravær - dårlige karakterer - mange anmerkninger Dette er tegn på at elevene blir mobbet på skolen og ikke trives så godt. I Odins tilfelle så visste læreren og ledelsen at mobbingen foregikk. Det jeg ikke forstår er at det ikke er kontroll med elevene i friminuttene. Går ikke lærere vakt ute lenger? 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #7 Skrevet 8. november 2014 Mobbing oppstår fordi en klasse har 20 - 30 elever. Det er helt umulig å få oversikt over alle. Mobbing oppstår fordi det ikke finnes noen sikkerhets vektere på skolen som kan hindre mobbing. Anbefaler å sette inn vektere på skolen for å hindre mobbing og vold. Lærene har null kontroll uansett. Tegn man burde se etter mobbing - høyt fravær - dårlige karakterer - mange anmerkninger Dette er tegn på at elevene blir mobbet på skolen og ikke trives så godt. Uansett hva man gjør for å få ned antall saker med mobbing, så vil det alltid være en del som blir mobbet. Det er rett og slett den sterkestes rett i praksis blant barn, og det er synd at vi som voksne tror at dette ikke skjer blant barne. For alle arter er det slik at de som ikke passer inn lukes ut, og for mennesker er det gjerne mobbing som er verktøyet til å gjøre det, synd men sant. Det eneste som fungerer er å lære folk - også barn, og stå opp for seg selv og heller ta en kamp. Det er den eneste måten man får respekt på til syvende og sist. Anonymous poster hash: e08c8...fa2 3
umwar Skrevet 8. november 2014 #8 Skrevet 8. november 2014 Mobbing oppstår fordi en klasse har 20 - 30 elever. Det er helt umulig å få oversikt over alle. Mobbing oppstår fordi det ikke finnes noen sikkerhets vektere på skolen som kan hindre mobbing. Anbefaler å sette inn vektere på skolen for å hindre mobbing og vold. Lærene har null kontroll uansett. Tegn man burde se etter mobbing - høyt fravær - dårlige karakterer - mange anmerkninger Dette er tegn på at elevene blir mobbet på skolen og ikke trives så godt. Mobbing oppstår fordi noen barn ikke har oppdragelse hjemmefra, fordi noen barn er flatt ut slemme, fordi barn trenger veiledning og irettesettelse ved dårlig oppførsel, fordi noen foreldrene er udugelige mennesker. Mobbing får fortsette fordi skolen ikke slår hardt ned på det ved å innføre ordentlige konsekvenser for de som mobber! Kast de ut av skolen, ta de ut av undervisningen, fjern mobberen fra situasjonen! 21
Jetlag Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 (endret) Uansett hva man gjør for å få ned antall saker med mobbing, så vil det alltid være en del som blir mobbet. Det er rett og slett den sterkestes rett i praksis blant barn, og det er synd at vi som voksne tror at dette ikke skjer blant barne. For alle arter er det slik at de som ikke passer inn lukes ut, og for mennesker er det gjerne mobbing som er verktøyet til å gjøre det, synd men sant. Det eneste som fungerer er å lære folk - også barn, og stå opp for seg selv og heller ta en kamp. Det er den eneste måten man får respekt på til syvende og sist. Anonymous poster hash: e08c8...fa2 I gamle dager drepte man mennesker man ikke liker. I dagens moderne og litt mer siviliserte samfunn mobber mann istedenfor. Ingenting har forandret seg og menneskets natur er fortsatt den samme. Å drepe en person man ikke liker løser konflikten raskere da tydeligvis. Litt feil å skylde på oppdragelse. Ettersom mennesker lever i hierarki. La meg ta et eksempel! Konge Stortinget Domstolen Stortings ministere borgermester Kjendiser vanlige mennesker uteliggere Så ja! Hvis man er nederst i hierarkiet er det større sjanse for at man blir mobbet eller drept. Ja det finnes hierarki på skolen også. Elever beveger i grupper og de som beveger seg alene er nederst i hierarkiet. Endret 8. november 2014 av Jetlag 1
Gjest Ive Lina Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 Uansett hva man gjør for å få ned antall saker med mobbing, så vil det alltid være en del som blir mobbet. Det er rett og slett den sterkestes rett i praksis blant barn, og det er synd at vi som voksne tror at dette ikke skjer blant barne. For alle arter er det slik at de som ikke passer inn lukes ut, og for mennesker er det gjerne mobbing som er verktøyet til å gjøre det, synd men sant. Det eneste som fungerer er å lære folk - også barn, og stå opp for seg selv og heller ta en kamp. Det er den eneste måten man får respekt på til syvende og sist. Anonymous poster hash: e08c8...fa2 Det er stor forskjell fra skole til skole når det kommer til mobbing. Nylig ble det offentliggjort en undersøkelse på dette og det var sannelig store sprik på den beste og den verste skolen. At ledelsen setter mobbing øverst på agendaen og jobber aktivt for å kartlegge og få bukt med mobbing er helt nødvendig. Det nytter ihvertfall ikke å si at den sterkeste overlever og at mobbing er kommet for å bli. Hadde et av mine barn mobbet andre barn så hadde jeg sett det som en fallitterklæring av meg som mor og oppdrager. 3
Gjest Vampen Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Mobbing oppstår fordi noen barn ikke har oppdragelse hjemmefra, fordi noen barn er flatt ut slemme, fordi barn trenger veiledning og irettesettelse ved dårlig oppførsel, fordi noen foreldrene er udugelige mennesker. Mobbing får fortsette fordi skolen ikke slår hardt ned på det ved å innføre ordentlige konsekvenser for de som mobber! Kast de ut av skolen, ta de ut av undervisningen, fjern mobberen fra situasjonen! Det er enkelt å stå på sidelinja å kreve at slike tiltak skal iverksettes, det er langt verre i praksis. Skolene må forholde seg til lover og regler, og trenden i dag er et enormt fokus på elevens rettigheter, på bekostning av elevens ansvar. Mobberne er også elever, og har krav på undervisning og plass på hjemskolen. Disse elevene er også beskyttet av lovverket, i den grad at skolen har få sanksjonsmuligheter. En av de største konsekvensene rektor kan gi er utvisning i to dager. Så er det tilbake igjen. Jeg er lærer, og kjenner ingen lærere som ikke blir like provosert og rystet av saker som denne, som alle andre. Men å lempe alt ansvar over på skolen hjelper lite. Lover og regler gir forbanna lite handlingsrom. Jeg har møtt flere elever som ikke har noe å gjøre i en normalskole, og hvor skolen gjør alt den har lov til å gjøre. Uten at det hjelper stort. Skolen bør få flere sanksjonsmuligheter, og det bør komme flere spesialskoler for de verste tilfellene av atferdsvansker. 7
Kosemose Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Odins historie er så hjerteskjærende trist. Han var en så flott gutt i starten av livet, så utrolig unødvendig at det skulle ende slik. Skolene og ikke minst foreldre må ta ansvar for at alle skal være trygge i skolehverdagen sin.
Gjest Vampen Skrevet 8. november 2014 #13 Skrevet 8. november 2014 I Odins tilfelle så visste læreren og ledelsen at mobbingen foregikk. Det jeg ikke forstår er at det ikke er kontroll med elevene i friminuttene. Går ikke lærere vakt ute lenger? Joda, lærere går fortsatt inspeksjon. Det er lærere på inspeksjon i alle friminutt. Men, noen få lærere klarer ikke å fange opp alt som skjer blant flere hundre elever. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #14 Skrevet 8. november 2014 Det er enkelt å stå på sidelinja å kreve at slike tiltak skal iverksettes, det er langt verre i praksis. Skolene må forholde seg til lover og regler, og trenden i dag er et enormt fokus på elevens rettigheter, på bekostning av elevens ansvar. Mobberne er også elever, og har krav på undervisning og plass på hjemskolen. Disse elevene er også beskyttet av lovverket, i den grad at skolen har få sanksjonsmuligheter. En av de største konsekvensene rektor kan gi er utvisning i to dager. Så er det tilbake igjen. Jeg er lærer, og kjenner ingen lærere som ikke blir like provosert og rystet av saker som denne, som alle andre. Men å lempe alt ansvar over på skolen hjelper lite. Lover og regler gir forbanna lite handlingsrom. Jeg har møtt flere elever som ikke har noe å gjøre i en normalskole, og hvor skolen gjør alt den har lov til å gjøre. Uten at det hjelper stort. Skolen bør få flere sanksjonsmuligheter, og det bør komme flere spesialskoler for de verste tilfellene av atferdsvansker. Klassisk ansvarsfraskrivelse. Hvis skolen, lærerne og foreldrene virkelig tok mobbing på alvor hadde de satt himmel og jord i bevegelse og lovverket hadde blitt endret. Men det er så mye enklere og behagelig å skylde på at lover og regler er sånn. Det er ikke nytt at mobbing er et problem og at nåværende regelverk gir få sanksjonsmuligheter, men like lite har blitt gjort. Da aksepterer man at mobbing er en del av norsk skole som man ikke synes er ille nok.Anonymous poster hash: 852fc...46d 5
Marie90 Skrevet 8. november 2014 #15 Skrevet 8. november 2014 Uansett hva man gjør for å få ned antall saker med mobbing, så vil det alltid være en del som blir mobbet. Det er rett og slett den sterkestes rett i praksis blant barn, og det er synd at vi som voksne tror at dette ikke skjer blant barne. For alle arter er det slik at de som ikke passer inn lukes ut, og for mennesker er det gjerne mobbing som er verktøyet til å gjøre det, synd men sant. Det eneste som fungerer er å lære folk - også barn, og stå opp for seg selv og heller ta en kamp. Det er den eneste måten man får respekt på til syvende og sist. Anonymous poster hash: e08c8...fa2 Dette er sannheten. Og det er tydelig ettersom det gjerne er en viss type barn som blir mobbet og at mobbingen gjentar seg hvor enn de forflytter seg. I det hele tatt synes jeg det er mye naivitet rundt dette, og mye "fottrampkritikk" - med det mener jeg utsagn som "noe må gjores" og "folk må gripe inn". Mistforstå meg rett - fysisk plaging, vold og trusler skal og kan endres. Mer ressurser til skolene og klare retningslinjer for hvordan voksne skal gripe inn og straffe kan hjelpe. Men dette er bare en liten del av problemet. De fleste som mobbes plages mest av at de på generell basis ikke har en hyggelig skolehverdag. Utfrysning er et stort problem, ingen vil ha deg som venn, spydige kommentarer og andre som setter seg med ryggen til. Selv i Odins tilfelle ville nok ikke skolehverdagen blitt veldig mye bedre om det var en og annen voksen kontaktperson som sa ifra når noen tok jakken hans. Men han opplevde det som mange opplever - at det var kun når det var konkrete ting å si at han syntes han kunne si noe. I det store og hele kan ikke skolen tvinge elever til å bli venner. De kan forby at en person slår deg fysisk, men ikke at de ekskluderer deg, skuler stygt på deg eller kommer med sarkastiske kommentarer. 2
Gjest Vampen Skrevet 8. november 2014 #16 Skrevet 8. november 2014 Klassisk ansvarsfraskrivelse. Hvis skolen, lærerne og foreldrene virkelig tok mobbing på alvor hadde de satt himmel og jord i bevegelse og lovverket hadde blitt endret. Men det er så mye enklere og behagelig å skylde på at lover og regler er sånn. Det er ikke nytt at mobbing er et problem og at nåværende regelverk gir få sanksjonsmuligheter, men like lite har blitt gjort. Da aksepterer man at mobbing er en del av norsk skole som man ikke synes er ille nok.Anonymous poster hash: 852fc...46d Hva foreslår du at man gjør da? Siden du tydeligvis har noen enkle løsninger. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #17 Skrevet 8. november 2014 Hva foreslår du at man gjør da? Siden du tydeligvis har noen enkle løsninger. Jeg har ikke påstått at det er en enkel løsning, men det åpenbare hadde vært en koordinert innsats hvor lærernes fagorganisasjoner og alle lærerne i politikken (de er det hopetall av) samarbeidet om å få endret lovverket. Lovverket endres hele tiden av Stortinget, så hvorfor er man maktesløse når lovverket ikke fungerer for å slå ned på mobbing? Når ble det sist fremmet lovendring på dette området? Når sto lærerne sist på Løvebakken og krevde endring for noen andre enn seg selv?Anonymous poster hash: 852fc...46d 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #18 Skrevet 8. november 2014 Dette er politikernes ansvar. Erna og Jensen må ta sine hatter og gå. Anonymous poster hash: d6ee3...04e
umwar Skrevet 8. november 2014 #19 Skrevet 8. november 2014 Det er enkelt å stå på sidelinja å kreve at slike tiltak skal iverksettes, det er langt verre i praksis. Skolene må forholde seg til lover og regler, og trenden i dag er et enormt fokus på elevens rettigheter, på bekostning av elevens ansvar. Mobberne er også elever, og har krav på undervisning og plass på hjemskolen. Disse elevene er også beskyttet av lovverket, i den grad at skolen har få sanksjonsmuligheter. En av de største konsekvensene rektor kan gi er utvisning i to dager. Så er det tilbake igjen. Jeg er lærer, og kjenner ingen lærere som ikke blir like provosert og rystet av saker som denne, som alle andre. Men å lempe alt ansvar over på skolen hjelper lite. Lover og regler gir forbanna lite handlingsrom. Jeg har møtt flere elever som ikke har noe å gjøre i en normalskole, og hvor skolen gjør alt den har lov til å gjøre. Uten at det hjelper stort. Skolen bør få flere sanksjonsmuligheter, og det bør komme flere spesialskoler for de verste tilfellene av atferdsvansker. Såklart er det mye verre i situasjonen. Men det forandrer ingenting. Det bør innføres en hjemmel der skolen har myndighet til å utvise mobbere på heltid. Jeg lemper ikke alt ansvar på skolene, det er en sirkel av dårlig vern for den som mobbes. Foreldre av mobbere bør innkalles til møte med barnevernet, slik at de innser alvorlighetsgraden. Noen foreldre avskriver mobbing som erting og uskyldige barnestreker, de trenger å dra hodet ut av ræven/sanden og alt annet de gjemmer seg bak. Jeg vil tro lærere hater å være i en situasjon de er maktesløse, noe en ofte er i mobbesituasjoner. Derfor må de få mer myndighet. Skolen skal være et sted for stimulering og læring, hvor en kan utforlde seg og lage et grunnlag for videre læring. Ikke et sted en husker med frykt og panikk. En ødelagt barndom er så mye mer enn kun 10 års skade. 4
Amarinda Skrevet 8. november 2014 #20 Skrevet 8. november 2014 Problemet er jo at det dreier seg om barn, som er veldig slemme med andre barn. Det bør være mulig å ta barn ut av klasser, bytte skoler osv. Det jeg imidlertid lurer på er om man faktisk tilbyr noen slags form for terapi eller hjelp utover straff for både mobber og den som blir mobbet. Jeg tenker at foreldrene til mobberen må settes mer under ansvar sammen med barnet som mobber, men må få verktøy til å håndtere de problemene som gjør at man faktisk mobber en annen. Det samme gjelder foreldrene. Det er enorme sår som oppstår i sjelen til den som mobbes, og jeg kan bare se for meg at det kan være vanskelig for meg som foreldre å føle at de gjør nok for å hjelpe barna gjennom de problemene de opplever. Jeg tror aldri man kan gjøre nok, og jeg tenker at der skolen ikke strekker til er det BUP, PPT og barnevernet som bør hjelpe til og støtte opp familiene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå