Gå til innhold

Utnyttet som tilkallingsvikar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er lærerstudent på ungdomsskole/videregående nivå. Har tatt en bachelor i et skolefag, med fordypning i et annet skolefag og holder på med karakterforbedring og noen fordypningsemner et av skolefagene mine.

Jeg ble i slutten av august oppringt av en videregående skole i nærheten hvor de lurte på om jeg kunne være vikar i en uke - hvor jeg skulle undervise i det ene faget jeg har. Jeg sa ja til det, har vært litt tilkallingsvikar på ungdomsskoler rundt omkring, og tenkte at det er lærerikt og utfordrende å få muligheten til å undervise på videregående. En uke ble til mange flere uker, og de ville jeg skulle være vikar i et fag til jeg er utdannet i. Nå er det ikke fulle dager siden jeg går på skole også. Men det har vært godt opp i 80% siden dag 1.

Jeg har aleneomsorgen for min datter som går i bhg. Vi har ingen familie og det er jo slik at blir hun syk så må jeg være hjemme med henne. Jeg ble for 2,5 uke siden syk, jeg fikk kraftig lungebetennelse i tillegg til sterke smerter i underlivet - som viste seg å være cyster som måtte fjernes. Jeg ga da beskjed til skolen om dette. Jeg var på jobb etter sykdommen forrige fredag, selvom jeg ikke var helt i form. I løpet av forrige helg ble min datter syk, hun fikk da influensa, høy feber og hosta stygt. Ringte mandag og sa jeg måtte være hjemme med sykt barn. Tok henne med til legen og det ble påvist bronkitt og virusinfeksjon (influensa). Jeg ga beskjed om at jeg måtte være hjemme med henne noen dager ettersom dette ikke går over i løpet av en natt. Tirsdag skulle det være foreldrekonferanser, og jeg mottok da en spydig mail av en av lederne om at jeg var ønska der sammen med de andre lærerne og at det er slik det er å jobbe som lærer, uansett om man har sykt barn eller ikke.

Jeg reagerte på dette. Jeg har ingen mulighet til å overlate mitt barn med 40 i feber og elendig allmenntilstand til noen andre. Ga beskjed om at jeg har et barn som har både høy feber og er dårlig, så jeg kan ikke stille, håper dere klarer dere uten meg.

Onsdag fikk jeg mail om at det var så dårlig gjort at jeg ikke hadde deltatt på denne konferansen. I tillegg skrev hun (altså denne lederen) at hun hadde ordna med vikar på torsdag og at jeg hadde bare å innfinne meg på jobb før helgen så jeg kunne få levert nøkler, bøker, pc og det jeg har skrevet ned av karaktergrunnlag. Det sto at dette måtte jeg, jeg var jo borte så mye og skulle være borte så mye (hun viste til de dagene jeg sa jeg ikke kunne jobbe i slutten av november og begynnelsen av desember pga eksamener - noe de har visst fra starten).

Jeg ble ganske sjokkert av denne mailen. Lederen lar det at dem har to sykmeldte lærere på ubestemt tid gå utover meg. Jeg har ikke hatt mulighet til å få kommet meg inn der hverken i går eller i dag ettersom min datter har vært av og på i feber og vi har hatt legetimer å følge opp i forhold til denne bronkitten - noe jeg har gitt beskjed om. Så i kveld når får jeg en krass melding på telefonen hvor det sto: Du har ikke vært her i dag. Du har og innfinne deg innen førstkommende mandag og levere pc osv (har gitt beskjed om at pc og bøker ligger på arbeidsplassen min og at det bare er å hente det der) ellers så skulle de sende meg regning på 8000 kr.

Jeg føler meg så fullstendig overkjørt og brukt av denne skolen. Jeg får jo ikke betalt noenting for de dagene jeg er syk ettersom jeg forstår. Og bli truet og snakka til på den måten, jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen her som vet hva slags rettigheter jeg har og hva jeg kan gjøre med dette?

Anonymous poster hash: 6668b...9f8
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville i alle fall fått en sykemelding og eventuelt legeerklæring. Har du en kontrakt? Trodde man ofte får sykepengerettigheter etter en måned, i alle fall i vikarbyråer. Er du med i noen arbeidstakerorganisasjon? Kanskje de kan hjelpe. Jeg ville vurdert å kontakte en advokat, kanskje har du rett til fri rettshjelp.

Anonymous poster hash: 2a873...1cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville i alle fall fått en sykemelding og eventuelt legeerklæring. Har du en kontrakt? Trodde man ofte får sykepengerettigheter etter en måned, i alle fall i vikarbyråer. Er du med i noen arbeidstakerorganisasjon? Kanskje de kan hjelpe. Jeg ville vurdert å kontakte en advokat, kanskje har du rett til fri rettshjelp.

Anonymous poster hash: 2a873...1cb

Er ikke med i noen orginasasjon. Har fått beskjed om at jeg ikke har krav på egenmeldingsdager av ledelsen der. Men jeg har jo jobba der en stund, vet ikke om jeg har krav på sykelønn for det jeg ahr vært borte. Men jeg reagerer sånn på hvordan de har snakka til meg, trua meg og vært stygge. Hva kan jeg gjøre med det?

Skrevet

Meld deg inn i utdanningsforbundet. Selv for en kort tid. Er dette den øverste lederen på skolen? Om ikke, gå til ham/henne. Slik som dette skal det ikke være.

Nei, lærere med syke barn nedprioriterer ikke barna sine. Også vi dropper møter/avtaler når vi må, slik du må nå. Og om pcen ligger på jobben, er det jo i alle fall ikke noe problem. Lederen er en dust.

Hilsen lærer

• Liker 9
Skrevet

Meld deg inn i utdanningsforbundet. Selv for en kort tid. Er dette den øverste lederen på skolen? Om ikke, gå til ham/henne. Slik som dette skal det ikke være.

Nei, lærere med syke barn nedprioriterer ikke barna sine. Også vi dropper møter/avtaler når vi må, slik du må nå. Og om pcen ligger på jobben, er det jo i alle fall ikke noe problem. Lederen er en dust.

Hilsen lærer

Det er ikke øverste leder, hun er vel en slik avdelingsleder eller noe, vil regne rektor som øverste leder kanskje? Men han sitter kun inne på sitt eget kontor - ser sjelden han. Ellers så er det jo fylkeskommunen som har ansvaret for videregående skoler. Jeg føler meg så tråkka på at jeg vet ikke om læreryrket kan være noe for meg i det hele tatt når man skal bli behandla slik. Jeg har stått på og gitt 100% selvom jeg er helt ny på det å undervise over tid.

Skrevet

Hilsen lærer

Har satt meg inn i halvårsplanene til de andre lærerne, laget prøver sammen med de andre lærerne som underviser samme fagene i feks A klassen på trinnet (jeg har hatt B Klassen). Retta prøver, gitt tilbakemeldinger osv.

Skrevet

Dette er ikke normalen, altså! Det høres ut som om du har gjort alt riktig, men har møtt på en idiot av en sjef. Det er en del av dem. Send en mail med kopi til rektor (og gjerne verneombudet også, som jobber for deg selv om du er vikar), der du saklig og høflig skriver at pc og bøker ligger på skolen, du kan dessverre ikke komme pga sykt barn, men de kan ta kontakt på mail/tlf om det er noe de trenger å snakke med deg om.

Og pust! Vi er en lang rekke kg-ere, alenemødre og lærere som står på din side! Klem!

• Liker 12
Skrevet

Dette er ikke normalen, altså! Det høres ut som om du har gjort alt riktig, men har møtt på en idiot av en sjef. Det er en del av dem. Send en mail med kopi til rektor (og gjerne verneombudet også, som jobber for deg selv om du er vikar), der du saklig og høflig skriver at pc og bøker ligger på skolen, du kan dessverre ikke komme pga sykt barn, men de kan ta kontakt på mail/tlf om det er noe de trenger å snakke med deg om.

Og pust! Vi er en lang rekke kg-ere, alenemødre og lærere som står på din side! Klem!

Jeg hadde aldri trodd det gikk an å bli behandlet slik. Jeg er vikar i to skolefag for to lærere som er sykmeldt på ubestemt tid. Skjønner det er frustrerende for dem, men dem kan ikke la det gå utover meg. Jeg er jo i utgangspunktet student og dette har de visst fra dag 1. Jeg synes det å ha fått muligheten til å undervise og følge elevene opp så tett har vært både lærerikt og spennede, og det har gitt mersmak. Helt til dette skjedde. Men jeg kan ikke foruste sykdom heller. Jeg får prøve å finne ut av hvem som er verneombud.

Skrevet

Du skriver mail til avdelingsleder med kopi til rektor og verneombud med en hyggelig tone

"Hei hei. Jeg viser til tidligere kontakt vedrørende innlevering av nøkler ognpc siden jeg ikke lenger er ønsket som vikar hos dere. Jeg beklager så mye at jeg ikke kom før helga, som du etterspurte. Men jeg tenkte at å ta med et lite barn med 40 i feber ikke var forsvarlig. Jeg minner om at pc og materiell ligger på arbeudspulten om dere trenger det, og nøkler leveres så snart jeg kan ta barnet med meg ut. Pc-en står på skolen så jeg antas at jeg ikke faktureres for denne.

Jeg vil takke så mye for en spennende og lærerik tid hos dere. Jeg viser til arbeidsmiljøloven som sier at jeg har rett på sykepenger (ved sykemelding) etter 4 ukers arbeidstid og sykt barn dager etter 4 uker (nb: notat til ts- dette gjelder bare dersom du ikke har hatt to ukers opphold i vikariatet), samt rett på bruk at egenmeldingsdager etter 2 mnd arbeid. (ts: bruk det som passer her, du hadde kanskje ikke 2 mnd arbeid der før du ble syk?). Legger ved timeliste for de planlagte arbeidsdagene jeg var syk samt egenmelding (om du hadde rett på det, samt for melding for sykt barn som du uansett hadde rett på)som jeg ikke fikk mulighet til å levere da jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe.

Jeg beklager at jeg ikke kunne stille på konferansen, men jeg antar det ville vlitt vanskelig for dere når mitt syke barn måtte delta siden jeg ikke har barnevakt. Jeg beklager at min livssituasjon med barn ikke var forenelig med de krav dere stiller til tilkallingsvikarer, og beklager at jeg har måttet bruke min rett på sykt barn dager mens jeg var hos dere. Jeg forstår at avdelingsleder mener vikarer hos dere ikke har denne rettigheten, så jeg ser meg rundt etter annet arbeidssted hvor det å ha barn ikke er et problem som tilkallingsvikar.

Skulle det være videre behov for kontakt med meg, ut over levering av nøkler, kan dere nå meg på denne adressen. Jeg foretrekker saktlig skriftlig kontakt, og ikke usakelige beskjeder på telefonsvarer. Jeg forventer at lønnen ordnes opp i jamfør arbeidmiljøloven.

Mvh llllllll"

Sakelig og hyggelig tone og rektor og verneombud må inkluderes.

Anonymous poster hash: b3454...9bd

• Liker 21
Skrevet

Du skriver mail til avdelingsleder med kopi til rektor og verneombud med en hyggelig tone

"Hei hei. Jeg viser til tidligere kontakt vedrørende innlevering av nøkler ognpc siden jeg ikke lenger er ønsket som vikar hos dere. Jeg beklager så mye at jeg ikke kom før helga, som du etterspurte. Men jeg tenkte at å ta med et lite barn med 40 i feber ikke var forsvarlig. Jeg minner om at pc og materiell ligger på arbeudspulten om dere trenger det, og nøkler leveres så snart jeg kan ta barnet med meg ut. Pc-en står på skolen så jeg antas at jeg ikke faktureres for denne.

Jeg vil takke så mye for en spennende og lærerik tid hos dere. Jeg viser til arbeidsmiljøloven som sier at jeg har rett på sykepenger (ved sykemelding) etter 4 ukers arbeidstid og sykt barn dager etter 4 uker (nb: notat til ts- dette gjelder bare dersom du ikke har hatt to ukers opphold i vikariatet), samt rett på bruk at egenmeldingsdager etter 2 mnd arbeid. (ts: bruk det som passer her, du hadde kanskje ikke 2 mnd arbeid der før du ble syk?). Legger ved timeliste for de planlagte arbeidsdagene jeg var syk samt egenmelding (om du hadde rett på det, samt for melding for sykt barn som du uansett hadde rett på)som jeg ikke fikk mulighet til å levere da jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe.

Jeg beklager at jeg ikke kunne stille på konferansen, men jeg antar det ville vlitt vanskelig for dere når mitt syke barn måtte delta siden jeg ikke har barnevakt. Jeg beklager at min livssituasjon med barn ikke var forenelig med de krav dere stiller til tilkallingsvikarer, og beklager at jeg har måttet bruke min rett på sykt barn dager mens jeg var hos dere. Jeg forstår at avdelingsleder mener vikarer hos dere ikke har denne rettigheten, så jeg ser meg rundt etter annet arbeidssted hvor det å ha barn ikke er et problem som tilkallingsvikar.

Skulle det være videre behov for kontakt med meg, ut over levering av nøkler, kan dere nå meg på denne adressen. Jeg foretrekker saktlig skriftlig kontakt, og ikke usakelige beskjeder på telefonsvarer. Jeg forventer at lønnen ordnes opp i jamfør arbeidmiljøloven.

Mvh llllllll"

Sakelig og hyggelig tone og rektor og verneombud må inkluderes.

Hei, tusen takk for at du tok deg tid til dette :) Jeg har jobbet der non stop siden 1.september frem til 22 oktober, med unntak av høsteferien da skolen er stengt. Jeg var da syk første dagen den 23 september. Jeg var også da på jobb igjen 30 og 31 september før min datter ble syk den fredags ettermiddagen.

Nå har ikke jeg legeerklæring fra lege på det jeg har vært syk siden jeg ærlig talt ikke trodde jeg hadde rett på noe. Mulig han kan etterføre noe av dette? Men jeg kan vel uansett ta ut de sykt barn dagene? Som da vil gjelde for denne uken? Hvordan finner jeg ut hvem som er verneombud, det jobber jo så mange der, kjenner ikke alle lærerne. Kan jeg skrive i denne setningen: så jeg ser meg rundt etter annet arbeidssted hvor det å bli syk selv og ha barn ikke er et problem som tilkallingsvikar.?

Det virker liksom som om dem har null toleranse for at vikaren kan bli syk.

Skrevet

Jeg syns du skal melde deg inn i utdanningsforbundet. Da har du noen som støtter deg i ryggen om du skulle få et slemt svar tilbake på feks mailen ovenfor.

Håper dette ordner seg!

Skrevet

Jeg syns du skal melde deg inn i utdanningsforbundet. Da har du noen som støtter deg i ryggen om du skulle få et slemt svar tilbake på feks mailen ovenfor.

Håper dette ordner seg!

Ja skal sjekke det opp. Vurderer å kontakte fylkeskommunen også for å klage inn da dette er ansvaret dems ettersom det i hovedsak er de jeg jobber/har jobba for.

Skrevet

Hei, tusen takk for at du tok deg tid til dette :) Jeg har jobbet der non stop siden 1.september frem til 22 oktober, med unntak av høsteferien da skolen er stengt. Jeg var da syk første dagen den 23 september. Jeg var også da på jobb igjen 30 og 31 september før min datter ble syk den fredags ettermiddagen.

Nå har ikke jeg legeerklæring fra lege på det jeg har vært syk siden jeg ærlig talt ikke trodde jeg hadde rett på noe. Mulig han kan etterføre noe av dette? Men jeg kan vel uansett ta ut de sykt barn dagene? Som da vil gjelde for denne uken? Hvordan finner jeg ut hvem som er verneombud, det jobber jo så mange der, kjenner ikke alle lærerne. Kan jeg skrive i denne setningen: så jeg ser meg rundt etter annet arbeidssted hvor det å bli syk selv og ha barn ikke er et problem som tilkallingsvikar.?

Det virker liksom som om dem har null toleranse for at vikaren kan bli syk.

Om du selv var syk 23 sept blir det bare tre uker for rett på sykepenger må du ha jobba fire uker. Men jeg kan ikke se at du har vært sammenhengende vekke i to uker sieen 1. September så rett på sykt barn dager har du i alle fall for det du skulle jobbet. Da leverer du egenmelding med sykt barn dager. Ville ringt skolens administrasjon og spurt hvem som er verneombud og om de kunne sende deg egenmeldingsskjemaet på mail så du kunne fylle ut og ta med til skomen sammen med signert timeliste. Bør gjøres allerede på mandag.

• Liker 1
Skrevet

Sykt barn daget har man rett på etter fire ukers jobbing så du får infoen i mailen rett

Skrevet

Tilkallingsvikar er en ustødig "tittel". Den brukes ofte for at arbeidsgivere skal slippe en haug med ansvar for sine ansatte. For å få sykepenger må du ha arbeidet innenfor en viss ramme, og det kan ikke ha vært lenger enn 14 dager siden sist du jobbet. (Usikker på hvordan det er med sykt barn). Undersøk i rettighetene dine basert på stillingstittelen din.

Kontakt arbeidtilsynet dersom du ikke har fagforening. De vet hvordan de skal hjelpe deg!

• Liker 1
Skrevet

Sykemelding kan du få selv om du ikke har sykepengerettigheter. En sykemelding er også en melding fra lege tilarbeisgiver på at du eller barnet er syke. Har du tjent mer enn 1/2 G i løpet av kalender året evt. Siste 12 mnd. Er litt usikker på tidsperiode, så har du sykepengerettigheter.

Se saken fra arbeidsgivers side, men uten å vurdere meldingene fra arbeidsgivers representant som har sendt deg meld. Så kan du gjerne og forstå at arbeidsgiver er frustrert over at først er lærer syk, så blir vikaren syk/sykt barn og borte. Arbeidsgiver står med en klasse som skal ha undervisning. Da fostår du gjerne at de er frustrerte?

Arbeidsgiver må og ha inn ny vikar for vikaren og må ha nøkler og annet utstyr på plass til vikaren. Hadde du vært vikaren som skal overta etter deg og ikke fått nøkler, bøker eller pc hadde du ikke da vært litt frustrert og? Alt dette koster det for arbeidsgiver om de må gjenanskaffe dordi du ikke får avlevert dette.

Men det er absolutt mulig å opptre med litt god takt og tone når man skriver meldinger.

Husk, en sqk har alltid minst to sider, selv om jeg også forstår dine vanskeligheter. Å få en nabo til å passe barnet mens du drar avsted med nøkler osv. Må da være mulig?

Anonymous poster hash: b5162...2bf

• Liker 1
Skrevet

1) Du har ikke krav på sykepenger for 23. september, da du må ha (aktivt) jobbet i de siste fire ukene forut for sykdom for å ha krav på det.

2) Man strekker seg svært langt for å møte på foreldrekonferanser, som er svært sjeldent. Du måtte jo uansett hatt barnevakt for dette tidspunktet, så jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor du ikke kunne møte (nei, du kunne ikke hatt med deg barnet ditt på dette om hun var frisk).

3) Dersom du ikke har noen kontrakt, men jobber som tilkallingsvikar fra uke til uke, så har du ingen rettigheter. Teamleder burde så absolutt ha opptrått på en mer profesjonell måte, men det kan gå ei kule varmt for hvem som helst når det er mye sykdom og vikarene også blir syke. Når du da i tillegg tydeligvis hadde planlagt å ikke delta på foreldrekonferansen uten å si ifra (du hadde ikke ordnet med barnevakt), så skjønner jeg at det bikket over for teamleder. Man kan ikke ha så uansvarlige ansatte.

Om det er noen trøst, så er det rene barneskirennet å jobbe i skolen i forhold til i det private næringsliv. Hilsen ei som har erfaring fra begge steder.

Anonymous poster hash: b4965...2f9
  • Liker 1
Skrevet

Om du selv var syk 23 sept blir det bare tre uker for rett på sykepenger må du ha jobba fire uker. Men jeg kan ikke se at du har vært sammenhengende vekke i to uker sieen 1. September så rett på sykt barn dager har du i alle fall for det du skulle jobbet. Da leverer du egenmelding med sykt barn dager. Ville ringt skolens administrasjon og spurt hvem som er verneombud og om de kunne sende deg egenmeldingsskjemaet på mail så du kunne fylle ut og ta med til skomen sammen med signert timeliste. Bør gjøres allerede på mandag.

Nei ikke 23 september, jeg ble syk 23 oktober, sr jeg har skrevet feil. begynte der 1. september :P

Skrevet

1) Du har ikke krav på sykepenger for 23. september, da du må ha (aktivt) jobbet i de siste fire ukene forut for sykdom for å ha krav på det.

2) Man strekker seg svært langt for å møte på foreldrekonferanser, som er svært sjeldent. Du måtte jo uansett hatt barnevakt for dette tidspunktet, så jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor du ikke kunne møte (nei, du kunne ikke hatt med deg barnet ditt på dette om hun var frisk).

3) Dersom du ikke har noen kontrakt, men jobber som tilkallingsvikar fra uke til uke, så har du ingen rettigheter. Teamleder burde så absolutt ha opptrått på en mer profesjonell måte, men det kan gå ei kule varmt for hvem som helst når det er mye sykdom og vikarene også blir syke. Når du da i tillegg tydeligvis hadde planlagt å ikke delta på foreldrekonferansen uten å si ifra (du hadde ikke ordnet med barnevakt), så skjønner jeg at det bikket over for teamleder. Man kan ikke ha så uansvarlige ansatte.

Om det er noen trøst, så er det rene barneskirennet å jobbe i skolen i forhold til i det private næringsliv. Hilsen ei som har erfaring fra begge steder.

Anonymous poster hash: b4965...2f9

Jeg har skrevet feil, jeg mente 23 oktober, Gikk litt fort i svingene sent i går kveld. jeg var da syk fra 23 til 30 - da var jeg på jobb igjen. Jobbet da 30 og 31- før jeg måtte være hjemme med min datter fra mandag denne uken.

Skrevet

Sykemelding kan du få selv om du ikke har sykepengerettigheter. En sykemelding er også en melding fra lege tilarbeisgiver på at du eller barnet er syke. Har du tjent mer enn 1/2 G i løpet av kalender året evt. Siste 12 mnd. Er litt usikker på tidsperiode, så har du sykepengerettigheter.

Se saken fra arbeidsgivers side, men uten å vurdere meldingene fra arbeidsgivers representant som har sendt deg meld. Så kan du gjerne og forstå at arbeidsgiver er frustrert over at først er lærer syk, så blir vikaren syk/sykt barn og borte. Arbeidsgiver står med en klasse som skal ha undervisning. Da fostår du gjerne at de er frustrerte?

Arbeidsgiver må og ha inn ny vikar for vikaren og må ha nøkler og annet utstyr på plass til vikaren. Hadde du vært vikaren som skal overta etter deg og ikke fått nøkler, bøker eller pc hadde du ikke da vært litt frustrert og? Alt dette koster det for arbeidsgiver om de må gjenanskaffe dordi du ikke får avlevert dette.

Men det er absolutt mulig å opptre med litt god takt og tone når man skriver meldinger.

Husk, en sqk har alltid minst to sider, selv om jeg også forstår dine vanskeligheter. Å få en nabo til å passe barnet mens du drar avsted med nøkler osv. Må da være mulig?

Anonymous poster hash: b5162...2bf

vet ikke hvordan det er der du bor, men her jobber alle på dagtid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...