AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #21 Skrevet 7. november 2014 Støtter den med å snu dørhåndtaket sånn at det står oppover, da får han ikke opp døren selv, og det blir ikke like gøy å holde på når han ikke kan løpe ut til dere. Anonymous poster hash: 9cede...be9 Men for meg blir det helt feil, det blir jo i praksis som å låse barnet inne på rommet sitt Anonymous poster hash: 5a037...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #22 Skrevet 7. november 2014 Hvis du vil ha en utrygg unge så bare sperr henne inne.... Du sier du har to yngre barn og. Kanskje to-åringen er misunnelig og sjalu på de som er mindre? Jeg ville prøvd å gi to-åringen mer positiv oppmerksomhet før leggetid. Det vil ikke forundre meg om to-årigen egentlig 'kun' søker mer oppmerksomhet. Forbered barnet før legging at slik og slik skal det skje. Vi synger x sanger, så blir det stille. Sitt gjerne inne og flytt dere lenger ut for hver dag, bare litt om gangen. Ikke gi oppmerksomhet da. Gjør det før leggetiden. Anonymous poster hash: c999b...cd8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #23 Skrevet 7. november 2014 Hvis du vil ha en utrygg unge så bare sperr henne inne.... Du sier du har to yngre barn og.Kanskje to-åringen er misunnelig og sjalu på de som er mindre? Jeg ville prøvd å gi to-åringen mer positiv oppmerksomhet før leggetid. Det vil ikke forundre meg om to-årigen egentlig 'kun' søker mer oppmerksomhet. Forbered barnet før legging at slik og slik skal det skje. Vi synger x sanger, så blir det stille. Sitt gjerne inne og flytt dere lenger ut for hver dag, bare litt om gangen. Ikke gi oppmerksomhet da. Gjør det før leggetiden. Anonymous poster hash: c999b...cd8 Tvillingene er bare tre uker gamle, mens problemet med leggingen begynte for snart 3 måneder siden, så jeg tror neppe sjalusi/oppmerksomhetssøken er problemstillingen her. Han virker heller ikke spesielt sjalu på dem ellers, heller tvert imot.Anonymous poster hash: 5a037...3ba
Miss Indi Skrevet 7. november 2014 #24 Skrevet 7. november 2014 Du kan forsøke å sette deg på en stol. Første kveld ved siden av sengen. Hver kveld flytter du litt nærmere døråpning. Til slutt sitter du utenfor rommet. Bare ta det sakte,men innen en uke eller så er du ute av rommet:) Husk samme rutiner hver eneste kveld, så gutten vet hva som forventes. Event vekk Han tidlig på morgenen, så han er stuptrøtt om kvelden. Husk å vær helt rolig om kvelden, rolige bevegelser, rolig stemme osv. Gi gutten rolig energi. Bare noen tips som har funket for oss.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #25 Skrevet 7. november 2014 Ja, vi kan gi det med å sitte på en stol et forsøk også Vi er forøvrig alltid veldig "rolige" rundt ham i tiden før han skal legge seg, snakker litt om at han vel er trøtt og sliten, og at det skal bli godt og legge seg osv. Og da er han alltid helt enig, joda, det skal bli så godt å komme seg opp i senga. Men når det kommer til stykket var det visst ikke så stas likevel Og det er jo alltids et alternativ å vekke ham tidligere, nå sover han stort sett til rundt kl 7. Men det er veldig deilig at han sover såpass "lenge" (og spesielt i helgene er det godt), så det frister lite å venne ham til en tidligere stå opp-tid også...Anonymous poster hash: 5a037...3ba
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #26 Skrevet 7. november 2014 AnonymBruker, on 07 Nov 2014 - 23:07, said: Men for meg blir det helt feil, det blir jo i praksis som å låse barnet inne på rommet sitt Anonymous poster hash: 5a037...3ba Dørhåndtakene var sånn på rommet vårt da vi var små, kan ikke akkurat si at jeg følte meg innelåst. Og etter hvert som vi ble eldre hindret det småsøsken å komme inn og forstyrre hvis vi ville være i fred. Du gjør det jo bare litt vanskeligere for ham å reke inn og ut om natten. Som sagt, hvis ingenting annet virker hadde jeg prøvd dette. For å bruke timevis på legging hver kveld i flere måneder bare fordi at ungene syns det er dødsgøy å løpe inn og ut av stuen når de egentlig skulle vært i seng er helt uaktuelt her. Anonymous poster hash: 9cede...be9
Mayami Skrevet 8. november 2014 #28 Skrevet 8. november 2014 Vi hadde nøyaktig samme problem da vi byttet til stor seng. I begynnelsen måtte jeg sitte på sengekanten, men etter et par uker flyttet jeg meg til en stol litt lenger unna. La det inn i god-natt-ritualet.. "Natta gutten min, nå skal lille sove og mamma skal sitte i stolen".. Også satt jeg der til han sovnet, eller var sløv nok til å ikke legge merke til at jeg gikk ut. En dag endret jeg "sitte i stolen" til "stå ved døra", og etter en eller to protester, godtok han det også. Nå kan jeg faktisk for første gang siden han var født si god natt og gå rett ut uten noe rabalder. Det tok lang tid, men med den stabukken der var det ikke noe annet å gjøre. Og det er jo lite som er mer frustrerende enn en 2åring somler høyt når man bærer han inn i senga igjen for ørtende gang... Plutselig går det over!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #29 Skrevet 8. november 2014 Vi har det også sånn at han MÅ holde i hånda for å sovne. Med en gang je tar bort hånda så er det skriking. Prøvde å være bestemt og sa "natta nå må du sove, mamma sitter her" uten å holde han i hånda. Vel, han gråt konstant i 45min. Så det ender alltid opp med at han ligger og tviholder på hånda til han sovner. Anonymous poster hash: 44491...20a
Nelsonmandela Skrevet 9. november 2014 #30 Skrevet 9. november 2014 Hvis det blir helt ille låser du helt enkelt bare døra ved å vri håndtaket eller med nøkkel. Ungen tar ingen skade av det, og etter noen dager med en kejdelig kamp mot døren vil han gå lei.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #31 Skrevet 9. november 2014 Da blir det jo litt vanskelig. Kan det fungere å bare sitte på en stol uten å synge og styre sånn? Evt. prøve å innføre et belønningssystem, men vet ikke i hvilken grad det har effekt på en som akkurat har blitt to år. Dvs. at dere snakker om det i forkant, at hvis han blir værende i sengen og legger seg for å sove, så får han ett klistermerke. Når han har tre klistermerker så får han en belønning. Tror kanskje det blir for komplisert? Uansett ikke optimalt i mine øyne da jeg ikke er så glad i slike systemer, men det kan ha effekt bare for å hjelpe han til å venne seg til å ligge i ro når det er leggetid. Jeg er litt imot det å bruke et belønningssystem. Jeg ser at det kan virke som en god idé for dem som er utslitte og ikke vet annen råd, men det er jo bare å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Å legge seg på kvelden er noe man bare må gjøre, på lik linje som å pusse tenna og spise middag. Det blir i mine øyne feil å skulle belønne barn for ting alle sammen skal lære en eller annen gang. TS; Jeg tror det handler om at dere får inn trygge og faste rutiner ved legging. Hva med å lage en legge-plakat? Her skriver dere opp punkt for punkt hva som skal skje i forbindelse med legging, og tegner bilder til slik at han klarer å følge med. Eksempel: 1. Bleieskift/do 2. Tannpuss 3. Kveldsvask 4. Lese en bok. Dette skal skje på det samme stedet hver kveld, for eksempel i senga eller i en stol på soverommet. 5. Nattasang 6. Skru av lyset og sove! Det er lettere for små barn å forholde seg til hva som skjer når dere gjør det til en fast rutine, og attpåtil bruker bilder til å vise hva dere skal gjøre. Inkludere ham i legge-plakaten, slik at han føler at han er med på planleggingen Det kommer ikke til å bli lett med en gang, men det viktigste er at dere ikke viser svakhetstegn. Merker han at dere gir etter så blir det til en slags lek for ham. Dere kan godt sitte enten inne på rommet hans eller rett utenfor soveromsdøren så lenge dere ikke kontakter ham eller gir han oppmerksomhet. Følg ham inn igjen til sengen uten å si noen ting når han kommer løpende. Det kan ta kjempelang tid, men forhåpentligvis vil han forstå at det ikke er vits i å stå opp igjen og igjen. Lykke til! Anonymous poster hash: 0912a...e2e 1
Teriyaki Skrevet 9. november 2014 #32 Skrevet 9. november 2014 Jeg er litt imot det å bruke et belønningssystem. Jeg ser at det kan virke som en god idé for dem som er utslitte og ikke vet annen råd, men det er jo bare å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Å legge seg på kvelden er noe man bare må gjøre, på lik linje som å pusse tenna og spise middag. Det blir i mine øyne feil å skulle belønne barn for ting alle sammen skal lære en eller annen gang. TS; Jeg tror det handler om at dere får inn trygge og faste rutiner ved legging. Hva med å lage en legge-plakat? Her skriver dere opp punkt for punkt hva som skal skje i forbindelse med legging, og tegner bilder til slik at han klarer å følge med. Eksempel: 1. Bleieskift/do 2. Tannpuss 3. Kveldsvask 4. Lese en bok. Dette skal skje på det samme stedet hver kveld, for eksempel i senga eller i en stol på soverommet. 5. Nattasang 6. Skru av lyset og sove! Det er lettere for små barn å forholde seg til hva som skjer når dere gjør det til en fast rutine, og attpåtil bruker bilder til å vise hva dere skal gjøre. Inkludere ham i legge-plakaten, slik at han føler at han er med på planleggingen Det kommer ikke til å bli lett med en gang, men det viktigste er at dere ikke viser svakhetstegn. Merker han at dere gir etter så blir det til en slags lek for ham. Dere kan godt sitte enten inne på rommet hans eller rett utenfor soveromsdøren så lenge dere ikke kontakter ham eller gir han oppmerksomhet. Følg ham inn igjen til sengen uten å si noen ting når han kommer løpende. Det kan ta kjempelang tid, men forhåpentligvis vil han forstå at det ikke er vits i å stå opp igjen og igjen. Lykke til! Anonymous poster hash: 0912a...e2e Ja, og som jeg også skrev så er jeg heller ikke glad i belønningssystem, men at det kan være verdt et forsøk når barnet er gammelt nok hvis ingenting annet fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #33 Skrevet 9. november 2014 Ja, og som jeg også skrev så er jeg heller ikke glad i belønningssystem, men at det kan være verdt et forsøk når barnet er gammelt nok hvis ingenting annet fungerer. Jeg så at du skrev det, det var ikke ment som nedrakking av din kommentar Anonymous poster hash: 0912a...e2e 1
Teriyaki Skrevet 9. november 2014 #34 Skrevet 9. november 2014 Jeg så at du skrev det, det var ikke ment som nedrakking av din kommentar Anonymous poster hash: 0912a...e2e Tok det ikke sånn heller, bare at du var uenig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2014 #35 Skrevet 9. november 2014 Vår snart 3åring åring ligger ennå i sprinkelseng takket være at vi har sagt det er farlig og "au au" hvis man klatrer på den. Det har funket bra, og vi håper å kunne bruke sprinkelseng til hun blir 4 år eller så lenge så mulig. Legging har aldri vært noe problem hvis hun ikke sover så sent på dagen. Anonymous poster hash: 902e5...e6e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå