Gjest Margit Spat Skrevet 7. november 2014 #1 Skrevet 7. november 2014 Det er svært mange julegavetips her inne som går ut på å gi en kurv med ulike godsaker i julegave til den som har alt. Jeg er helt med på å ikke gi bort unødvendig dilldall, og setter selv pris på å få spennende matvarer o.l. i gave. Men så var det disse kurvene, da... Jeg synes kurver både er vanskelige å finne og dessuten dyre i innkjøp, og ser for meg at dersom bestemor får en kurv år etter år, vil hun ha en uhorvelig stor kurvsamling etterhvert. Dessuten koster selve kurven kanskje mer enn innholdet i den. Så derfor lurer jeg på: når noen skriver "matkurv" menes det en virkelig kurv med innhold, eller tenker dere på en stylet pappeske (a'la fruktkurvene som loddes ut på basarer o.l.) med innhold? Er det jeg som har tatt begrepet kurv for bokstavelig? Evt. hvor finner jeg passende kurver til en rimelig penge slik at jeg kan legge mer i innholdet enn i emballasjen? (Kanskje jeg skulle postet denne på språkforumet istedenfor?)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #2 Skrevet 7. november 2014 Jeg bruker ikke kurver, men for eksempel fine billige bokser (ala de man kan kjøpe på søstrene grene osv). De er dekorative, koster ofte mye mindre enn kurver og kan brukes til oppbevaring senere på flere måter enn en kurv Anonymous poster hash: 97651...983 1
Gjest Margit Spat Skrevet 7. november 2014 #3 Skrevet 7. november 2014 (endret) Takk for det gode tipset! Jeg var liksom så opphengt i at det enten måtte være en flettet kurv eller en brukt pappeske fra vinmonopolet, dekorert med julepapir og cellofan, at jeg ikke engang hadde tenkt tanken på at det fantes andre alternativer Endret 7. november 2014 av Margit Spat
Gjest Haaploes Skrevet 7. november 2014 #4 Skrevet 7. november 2014 For min del brukes flere alternativer litt om hverandre. Gamletanten min får alltid flettet kurv, for av en eller annen merkelig grunn klarer hun å slite ut to-tre kurver på skogsturer iløpet av året, her snakker vi altså sopp- og bærplukking og sånne ting. Aner ikke hvordan hun får det til
Gjest Margit Spat Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 For min del brukes flere alternativer litt om hverandre. Gamletanten min får alltid flettet kurv, for av en eller annen merkelig grunn klarer hun å slite ut to-tre kurver på skogsturer iløpet av året, her snakker vi altså sopp- og bærplukking og sånne ting. Aner ikke hvordan hun får det til Har du et hett stalltips om hvor man får kjøpt ok kurver til en fornuftig pris? Helst fysiske butikker, da jeg liker å se og ta på tingene jeg kjøper. Jeg mener, en og annen kurv kan være kjekt, og hvis noen er en "kurvsliter" blir jo kurven også en gave i seg selv
Gjest Haaploes Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Har du et hett stalltips om hvor man får kjøpt ok kurver til en fornuftig pris? Helst fysiske butikker, da jeg liker å se og ta på tingene jeg kjøper. Jeg mener, en og annen kurv kan være kjekt, og hvis noen er en "kurvsliter" blir jo kurven også en gave i seg selv Jeg pleier å sjekke bruktbutikker. Ikke fancy antikvariater, helst de som ser litt rotete og støvete ut utenfor. Der er det gjerne lettere å jekke ned prisen også. Hvis du har tid er det også et supert sted å finne alternativer til kurver :-)
Gjest Margit Spat Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 Det var lurt. Med god tid og litt planlegging kan bruktbutikker være et godt alternativ, ja!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Jeg så en fin en på Europris idag. Var ikke så dyr heller. Anonymous poster hash: 1931e...494
Havbris Skrevet 7. november 2014 #9 Skrevet 7. november 2014 Jeg har funnet kurver på Mester Grønn til en hundrelapp. De er egentlig til å ha planter i og er uten hank. Putter alt mulig godt oppi, legger silkepapir nedi, pakker inn i cellofan og det blir en flott gave
Gjest Margit Spat Skrevet 7. november 2014 #10 Skrevet 7. november 2014 Se her, ja! Takk for gode tips, snille dere
Spiremor Skrevet 7. november 2014 #11 Skrevet 7. november 2014 Her er det mormoren min som oftest får "matkurv" eller "matpakke" av oss barnebarna. Da finner jeg en fin papirpose/gavepose å ha det hele i. Det er rett og slett enklere med tanke på frakt (for da har både jeg og hun håndtak), samt at hun ikke har noe behov for flere kurver (hun har nylig tømt loftsboden for masse dilldall, og da var det mange kurver som måtte gå). Da kan vi også bruke omtrent hele den samlede gavesummen på matvarer framfor dyr innpakning, som du selv også nevner. Søstrene Grene har veldig mange fine gaveposer til en lav pris! Jeg får også tak i gaveposer på matbutikken (Rema her hos meg pleier å ha noen fine) eller IKEA. 1
Tia Maria Skrevet 7. november 2014 #12 Skrevet 7. november 2014 (endret) Vi ga "maten" i avis/bladkurver det året vi ga matkurver. Betalte vel 150 eller 200 på Skeidar. Var midt i blinken her da avis/bladkurv var noe de trengte (dette var dyrere gaver som totalt kostet nærmere 1000,-) Til mindre varianter har jeg brukt pene gråpapir poser som jeg evt har pyntet med stempel ol. og hengt på noe pynt. Endret 7. november 2014 av Tia Maria 1
Christiania_Oslo Skrevet 10. november 2014 #13 Skrevet 10. november 2014 Ikea har jo sånne bokser som også er ganske fine og koster ikke for mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå