AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #1 Skrevet 7. november 2014 Jeg har en hund som er en miks av flere forskjellige raser. Det er helt bevisst at jeg har blandingshund, da jeg to ganger tidligere har blitt nødt til å avlive unge hunder på grunn av raserelaterte sykdommer/tilstander. Jeg leser at NKK mener at blandingshunder er problematisk, men skjønner ikke hvorfor de skulle være forbundet med større fare enn rasehunder. Rasehunder er veldig ofte avlen frem på grunnlag som utseende uten å ta hensyn til at de skal ha godt gemytt og fungere godt fysisk og mentalt. Dette har jeg som sagt førstehånds kunnskap om. Begge de to hundene jeg kjøpte ble kjøpt gjennom oppdrettere som var anerkjent hos NKK. Kan noen forklare meg hva som er farlig med en blandingshund? Anonymous poster hash: 3e3ae...08a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #2 Skrevet 7. november 2014 Spiller det egentlig noen rolle hva andre mener så lenge du er fornøyd med hunden din?Anonymous poster hash: 1e6a4...7e0 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #3 Skrevet 7. november 2014 Spiller det egentlig noen rolle hva andre mener så lenge du er fornøyd med hunden din?Anonymous poster hash: 1e6a4...7e0 Ja hvis en forening som NKK driver med feilinformasjon om blandingshunder synes jeg faktisk det spiller en rolle. Det er en forening med mye makt, og mange vil ta hensyn til deres uttalelser. Anonymous poster hash: 3e3ae...08a
Focklop Skrevet 7. november 2014 #4 Skrevet 7. november 2014 (endret) Jeg har ingenting imot blandingshunder, men synes ikke noe om planlagt blandingsavl som ikke er autorisert av NKK. Det finnes utrolig mange fine blandingshunder, hvor blandede egenskaper fra to eller flere raser utgjør en "perfekt" hund, men det er lett å love bort egenskaper hunden kanskje ikke får. Jeg synes det er fint med rasehunder og at vi driver god avl på disse. Men jeg kan seriøst grine av å se retningen rasene cavalier king charles, boxer, mops og andre flattryner går i! Dyreplageri, en helt forkastelig mentalitet hvor utseende overgår hundens velferd. Det er flere norske raser som står på rødlista, og jeg er stolt eier av en flott Dunker, ekte norsk harehund. Avlsrådet jobber iherdig med å avle gode dyr, og har i flere år nå blandet inn Finsk støver for nytt blod. Krysningen må ha skjedd minst to generasjoner tilbake for at hunden skal skrives som ren Dunker på papiret, som vår hannhund. Vi hadde hatt en kjempefin hund til bruk i videre avl om han ikke har hatt epilepsi, det stilles strenge krav til avlshunder i rådet(helsemessige), og det er bra! Endret 7. november 2014 av Focklop 1
OppNedPåAlt Skrevet 7. november 2014 #5 Skrevet 7. november 2014 Vel, hvis man skal ha rasehund så må man også tenke litt på helsen til rasen. Noen raser er spesielt utsatt for forskjellige plager, men kan også være friske og fine hele livet. Tror nok du kanskje har hatt maks uflaks med dine hunder. Blandingshunder er ikke sunnere enn foreldredyrene. Det er en myte. Men genetikk er en fin ting, du kan få utelukkende de "gode egenskapene"(som mentalitet og god helse) til begge foreldrene eller være uheldig og få de "dårlige egenskapene" (dårlig gemytt, arvelige sykdommer etc). Som regel får man en mellomting. Med blandingshunder er "oppdretteren" som regel ikke like flink til å sjekke foreldredyra for sykdommer, og man vet virkelig ikke hva man kan få. Blandingshunder er hunder de også, folk elsker de, de jobber for eieren sin og koser seg. Men planlagt blandingsavl er en uting. Det er SÅ mange raser i verden med sine egenskaper, at jeg tviler på at man MÅ blande to raser for å få egenskapene man er ute etter. 1
Pølsekake Skrevet 7. november 2014 #6 Skrevet 7. november 2014 Ja hvis en forening som NKK driver med feilinformasjon om blandingshunder synes jeg faktisk det spiller en rolle. Det er en forening med mye makt, og mange vil ta hensyn til deres uttalelser. Anonymous poster hash: 3e3ae...08a De har helt rett, blandingshunder er ikke å foretrekke. Hva får deg til å tro at blandingshunder ikke arver sykdommer fra sine foreldre? Hvis man ser bortifra at gemyttet på blandingshunder er både uforutsigbart, og ofte skummelt siden de blander raser som ikke matcher gemyttmessig, så det blir f.eks usikre hunder med aggressivitet (siden de blandet rottweiler med schæfer, og valpene arvet schæferens nervøsitet og rottweilerens tøffhet, men ikke rottweilerens trygghet som er nettopp det som balanserer gemyttet til en rottweiler!), så er det en rekke fysiske plager de også kan arve. Hvis tispen bærer HD og hannen bærer en øyesykdom, og man blander disse hundene, vil valpene få kunne arve de øyesykdom og HD. Skjønner du? Det er en moderne myte at blandingshunder er friskere enn rasehunder. Og hvor tar du det fra at de ikke avler gemytt? Du har ikke peiling på hva du skriver om! En av kriteriene for å stille ut hunder (og seriøse oppdrettere som er registrert i NKK og driver avl stiller ut hundene sine) er nettopp at hundene skal ha godt gemytt! Det står til og med hva slags gemytt de skal ha i rasebeskrivelsene... De må ha godt gemytt for å vise seg frem i ringen, og for å kunne bli tatt på og kjent på av dommerne. Er de aggressive, blr de disket. Når det er sagt, er det din oppgave som eier å kjøpe hund fra riktig oppdretter. Finner du deg en dårlig oppdretter som avler på syke hunder, er det din egen feil at du har en hund som ikke fungerer enten mentalt eller fysisk. Det være seg rasehund eller blandingshund. 3
Focklop Skrevet 7. november 2014 #7 Skrevet 7. november 2014 Hadde alle fått lov til å blande raser så mye de ville, hadde vi mistet de rene rasene. Ønsker vi egentlig det? Det finnes så mange flotte rasehunder med helt egne egenskaper som ikke trenger innspill fra andre raser. Skal man ha rasehund bør man alltid være kritisk til oppdretter og gjøre god research i forhold til arvelige sykdommer. Det blir for dumt å kjøpe seg en fransk bulldog og syte over at man måtte avlive den tidlig pga patella eller pusteproblemer.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #8 Skrevet 7. november 2014 Vel, hvis man skal ha rasehund så må man også tenke litt på helsen til rasen. Noen raser er spesielt utsatt for forskjellige plager, men kan også være friske og fine hele livet. Tror nok du kanskje har hatt maks uflaks med dine hunder. Blandingshunder er ikke sunnere enn foreldredyrene. Det er en myte. Men genetikk er en fin ting, du kan få utelukkende de "gode egenskapene"(som mentalitet og god helse) til begge foreldrene eller være uheldig og få de "dårlige egenskapene" (dårlig gemytt, arvelige sykdommer etc). Som regel får man en mellomting. Med blandingshunder er "oppdretteren" som regel ikke like flink til å sjekke foreldredyra for sykdommer, og man vet virkelig ikke hva man kan få. Blandingshunder er hunder de også, folk elsker de, de jobber for eieren sin og koser seg. Men planlagt blandingsavl er en uting. Det er SÅ mange raser i verden med sine egenskaper, at jeg tviler på at man MÅ blande to raser for å få egenskapene man er ute etter. Mitt inntrykk er at det finnes langt flere svake og syke dyr blant rasehunder enn blant blandingshunder. Rasene er skapt av mennesker. Enkelte raser kan ikke få valper uten hjelp fra veterinær. Andre hunder kan ikke gå normalt da krysset er avlet for lavt (schæfer). Atter andre får stadige betennelser på øynene fordi de har pels som er i veien. Og mange andre problemer. Dette er problemer man ikke ser hos blandingshunder. Hvilke problemer ser man der? Anonymous poster hash: 3e3ae...08a 2
Focklop Skrevet 7. november 2014 #9 Skrevet 7. november 2014 Mitt inntrykk er at det finnes langt flere svake og syke dyr blant rasehunder enn blant blandingshunder. Rasene er skapt av mennesker. Enkelte raser kan ikke få valper uten hjelp fra veterinær. Andre hunder kan ikke gå normalt da krysset er avlet for lavt (schæfer). Atter andre får stadige betennelser på øynene fordi de har pels som er i veien. Og mange andre problemer. Dette er problemer man ikke ser hos blandingshunder. Hvilke problemer ser man der?Anonymous poster hash: 3e3ae...08a Jo visst kan man se slike problemer hos blandingshunder, om man er uheldig nok. Sant at slik type avl er en uting, men gå da heller for en frisk rasehund enn å gamble med to forskjellige raser.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #10 Skrevet 7. november 2014 Har to blandingshunder selv. Og hadde ei før det, hun ble 17 år. Måtte avlive hun fordi hun var gammel og ikke hadde noe livsglede igjen. Kommer aldri til å kjøpe meg en innavlet designer hund for 20 tusen som kommer til å koste meg 50 tusn i veterinær regninger også dø før den fyller 5 år. Anonymous poster hash: 03228...c9f 2
Gjest Skrevet 7. november 2014 #11 Skrevet 7. november 2014 Det som er med blandingshunder er at de er jo en blandingen, de kommer fra to raser med sine sykdomer. En hund blir ikke automatisk frisk fordi man blander to raser med sine respektive sykdomer, er man uheldig slår begge rasen sykdommer ut, eller om man har blandet i flere tiår kan man være maks uheldig og ende opp med at din hund er den som får de to genene som absolutt ikke skulle vært blandet og dermed blir alvorlig syk. Ei venninne hadde blandingshund, der har samtlige valper blitt syke eller død av hjertefeil tidligere. Mye av tallene som ligger i at blandingshunder er friskere er at for ti-tjue år tilbake så forsikret man ikke blandingsbikkja, ble den syk avlivet de den med en gang uten obduksjon, og flere tok den heller bak låven og skøyt den enn å dra til dyrlegen også, dermed virker de jo friskere for folk flest ville ikke betale flere tusen for å behandle de. Ikke blir de HD/AD røntget, dermed ikke noen info over dette, de blir heller sjelden øyelyst og sjekket for evt genetiske sykdommer. Man ser syke raserhunder, og syke blandingeshunder, man ser syke rasehunder og friske rasehunder. Stadig støtt trekkes det frem de syke rasene (f.eks schæfer, bulldog o.l.), men det trekkes sjeldent frem friske raser (som blant annet lapphund som jeg har, 3 år nå, aldri syk, oppdretter heller aldri opplevd noen raserelatert sykdom). Jeg vet om flere som tilogmed på min alder har valgt å avlive blandingshunden sin pga sykdom som ville kostet de 10-20.000 enn å gjøre noe med det, ettersom det "bare" er en blandingshund, og de dermed ikke har forsikret den fordi de er jo friksere enn rasehunder!
Focklop Skrevet 7. november 2014 #12 Skrevet 7. november 2014 Har to blandingshunder selv. Og hadde ei før det, hun ble 17 år. Måtte avlive hun fordi hun var gammel og ikke hadde noe livsglede igjen. Kommer aldri til å kjøpe meg en innavlet designer hund for 20 tusen som kommer til å koste meg 50 tusn i veterinær regninger også dø før den fyller 5 år. Anonymous poster hash: 03228...c9f Mener du at alle rasehunder er ihjelavlet?
Sapientia Skrevet 7. november 2014 #13 Skrevet 7. november 2014 Synd at du har hatt dårlig erfaring med to rasehunder. Men det er ikke noe som heter "anerkjent hos NKK". NKK er et rasehundregister, de har ikke så mange krav utover noe som går på velferden til da spesielt tispen (alder, antall kull, kullfrekvens osv). Det er opp til raseklubbene å sette krav til hva en hund burde være gjennom og det er til syvende og sist den enkelte oppdretter som må ta ansvaret med å sørge for at foreldredyr er friske, og har god mentaltet og godt gemytt. Rasetypiske skal de også være både i gemytt og eksteriør - og i bruksegenskaper for de raser hvor dette er en faktor. Det er helt klart at enkelte raser sliter med helsa. Noen raser av eksteriøre årsaker, noen raser av andre årsaker. Men, blandingshunder er ikke nødvendigvis så friske og fine de heller. Det er mye veldig dårlig avl på blandingshunder hvor hovedmålet er profitt. Noen av oppdretterne av disse hundene er også gode selgere og lover langt mer enn de burde. Det sagt har jeg ingenting i mot blandingshunder som er av den "gammeldagse sorten" altså de som kommer til ved et uhell, eller av brukshensyn. Hvor valpene selges for kostpris. Valpekjøpere må rett og slett bare lære seg og gjøre litt bedre undersøkelser før de skaffer seg en hund. Både på rasen/blandingen de vurderer og oppdretteren som setter valpene ut i livet. 1
Gjest Skrevet 7. november 2014 #14 Skrevet 7. november 2014 Doodlene er vel et godt eksempel på at blandingshunder ikke alltid er som beskrevet.. Hundefrisører tjener jo fett på de da, ettersom folk flest er lovet en enkel pels, og pelsen tover seg etter kun et par dager uten greing. Eller så er man heldig og får en som er vedlikeholdsfri i pelsen, alt fra samme kullet
Focklop Skrevet 7. november 2014 #15 Skrevet 7. november 2014 Doodlene er vel et godt eksempel på at blandingshunder ikke alltid er som beskrevet.. Hundefrisører tjener jo fett på de da, ettersom folk flest er lovet en enkel pels, og pelsen tover seg etter kun et par dager uten greing. Eller så er man heldig og får en som er vedlikeholdsfri i pelsen, alt fra samme kullet Ikke sant! Vil man absolutt ha en røytefri hund - kjøp en puddel.
Sapientia Skrevet 7. november 2014 #16 Skrevet 7. november 2014 Doodlene er vel et godt eksempel på at blandingshunder ikke alltid er som beskrevet.. Hundefrisører tjener jo fett på de da, ettersom folk flest er lovet en enkel pels, og pelsen tover seg etter kun et par dager uten greing. Eller så er man heldig og får en som er vedlikeholdsfri i pelsen, alt fra samme kullet Jeg har hørt om de ja. En puddeleier jeg har snakket litt med rister på hodet over at folk ikke vil ha puddel pga pelsen så kjøper de seg en doodle som kan ende opp med en ekstremt mye mer krevende pels i stedet. Min egen rase blir også brukt en del i blandinger har jeg observert. Spesielt hvis de er blåøyde. De er jo pene. Men Siberian x Boxer - IKKE noe jeg ville hatt (fordi de to rasene er så ulike gemyttmessig) Og sansynligheten for å få en mindre frisk hund enn en reinraset Siberian er i aller høyeste grad til stede da Siberian er en veldig frisk rase generelt sett (og det samme kan ikke sies om alle linjer av boxer)
Gjest Skrevet 7. november 2014 #17 Skrevet 7. november 2014 Jeg har hørt om de ja. En puddeleier jeg har snakket litt med rister på hodet over at folk ikke vil ha puddel pga pelsen så kjøper de seg en doodle som kan ende opp med en ekstremt mye mer krevende pels i stedet. Min egen rase blir også brukt en del i blandinger har jeg observert. Spesielt hvis de er blåøyde. De er jo pene. Men Siberian x Boxer - IKKE noe jeg ville hatt (fordi de to rasene er så ulike gemyttmessig) Og sansynligheten for å få en mindre frisk hund enn en reinraset Siberian er i aller høyeste grad til stede da Siberian er en veldig frisk rase generelt sett (og det samme kan ikke sies om alle linjer av boxer) De fleste polar raser er vel like der tror jeg. Egentlig bikkjer som er blitt avla i hytt og pine av samer og eksimoer og dermed valgt de beste og mest brukbare som aldri ble syke!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #18 Skrevet 7. november 2014 Mitt inntrykk er at det finnes langt flere svake og syke dyr blant rasehunder enn blant blandingshunder. Rasene er skapt av mennesker. Enkelte raser kan ikke få valper uten hjelp fra veterinær. Andre hunder kan ikke gå normalt da krysset er avlet for lavt (schæfer). Atter andre får stadige betennelser på øynene fordi de har pels som er i veien. Og mange andre problemer. Dette er problemer man ikke ser hos blandingshunder. Hvilke problemer ser man der?Anonymous poster hash: 3e3ae...08a Hvis du blander en hund med øyeproblemer mot en schæfer med ryggproblemer, tror du da at du får en totalt frisk hund? Nei. Ja, det blir større genetisk variasjon i en blandingshund, men disse har like stor sannsynlighet for å arve sykdommer som renrasede. Istedet for å kjøpe en blandingshund bare fordi man tror den er friskere, så kan man heller velge en frisk og flott rase med få helseplager. Tro meg, leter du lenge nok kan du finne en rettrygget schæfer uten helseplager. Anonymous poster hash: ce159...f1e
Howl Skrevet 7. november 2014 #19 Skrevet 7. november 2014 Har to blandingshunder selv. Og hadde ei før det, hun ble 17 år. Måtte avlive hun fordi hun var gammel og ikke hadde noe livsglede igjen. Kommer aldri til å kjøpe meg en innavlet designer hund for 20 tusen som kommer til å koste meg 50 tusn i veterinær regninger også dø før den fyller 5 år. Anonymous poster hash: 03228...c9f Du kan helt fint kjøpe deg renrasede hunder uten at de er innavlet og dør i en alder av fem. Greit, så bør man kanskje styre unna de verste tilfellene hos raser som Mops, Dachs osv., men det er tryggere å kjøpe en renraset mtp. utseende, instinkt, aktivitetsbehov og pels. Doodle-eksemplene ovenfor her er gode eksempler. Du vet ikke alltid hva du ender opp med. Min farfar hadde en Border Collie som døde i en alder av 17 år, frisk som en fisk til siste slutt. Min venninne har en Tibetansk Spaniel på 12 år, og hun var med på tre timers skogstur igår.
Miss Lucky Skrevet 7. november 2014 #20 Skrevet 7. november 2014 Problemet er jo at det finnes like mange useriøse oppdrettere av rasehunder som oppdrettere av blandingdhunder. Og da er man jo like langt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå