Gå til innhold

Traume etter operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd å fått traume etter operasjon?
Finner svært lite om det på nettet, men fant en siden hvor det sto at dette var vanlig..
Er ganske sikker på at jeg har fått det. Men tør ikke si det til legen, det høres så teit ut, særlig siden operasjonen min ikke var så veldig store greier..

Anonymous poster hash: 84f7b...d41
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok det. Jeg hadde i flere uker og måneder angst for å sovne. Jeg sovnet i narkose med sky høy puls og var livredd vell og merke. Ta det opp med lege, for min del gikk det over av seg selv. Hvor lenge siden er det siden operasjonen? Og hvordan arter traumene seg?

Anonymous poster hash: 7bc4e...bf1

Skrevet

Det går nok det. Jeg hadde i flere uker og måneder angst for å sovne. Jeg sovnet i narkose med sky høy puls og var livredd vell og merke. Ta det opp med lege, for min del gikk det over av seg selv. Hvor lenge siden er det siden operasjonen? Og hvordan arter traumene seg?

Det er nesten to måneder siden opereasjonen. Jeg har fått mye angst, masse rare kroppslige plager, tror alltid det er noe nytt og alvorlig som feiler meg. Redd for alt, gråter mye, helt ødelagt egentlig. Tenker bare på alt det grusomme som kan skje med meg eller resten av verden. hodet mitt er helt susete og jeg klarer ikke å tenke fremover.. Sove har jeg nesten ikke gjort i det siste heller, ligger våken hele natten, og sover noen timer om dagen.

Skrevet

Nevn det for legen din. Skjønner deg godt jeg!

Skrevet

Nevn det for legen din. Skjønner deg godt jeg!

Ja jeg tenkte jeg skulle gjøre det. Men jeg føler meg så dum :P Har vært der med så mye rart, så redd han ikke skal ta meg seriøst..

Skrevet

Forstår du syns det er ubehagelig å snakke om. Men størrelsen på operasjonen trenger kje bety noe, en kan få traumer av små operasjoner også. Råder deg til som nevnt over å snakke med legen. Han/hun kan forsikre deg evnt ta prøver for å forsikre deg.

Skrevet

Forstår du syns det er ubehagelig å snakke om. Men størrelsen på operasjonen trenger kje bety noe, en kan få traumer av små operasjoner også. Råder deg til som nevnt over å snakke med legen. Han/hun kan forsikre deg evnt ta prøver for å forsikre deg.

Skrevet

Trodde det bare var alvorlige ting man fikk traumer av jeg? Men ja jeg får ta en snakk med legen.. Håper jeg kan bli bra fra dette her, for det er slitsomt..

Skrevet

Ja jeg tenkte jeg skulle gjøre det. Men jeg føler meg så dum :P Har vært der med så mye rart, så redd han ikke skal ta meg seriøst..

Den skrekken har jeg hver gang jeg går til legen. I feel you!

Men å få et traume av operasjon er nok ikke så uvanlig. Det er jo ikke noe gøy. Jeg har en bekjent som våknet opp med et skrujern i låret liksom. Hvem hadde ikke fått traumer av det?

Jeg er livredd for å f. eks. ta gastroskopi. Det er jo flaut, men jeg er altså over 20 år og bet legen og var helt krakilsk og dro ut slangen når jeg var til det. Og ja, jeg har mareritt om gastroskopi enda og dette er snart 3 år siden. Du er ikke alene! :)

Skrevet

Den skrekken har jeg hver gang jeg går til legen. I feel you!

Men å få et traume av operasjon er nok ikke så uvanlig. Det er jo ikke noe gøy. Jeg har en bekjent som våknet opp med et skrujern i låret liksom. Hvem hadde ikke fått traumer av det?

Jeg er livredd for å f. eks. ta gastroskopi. Det er jo flaut, men jeg er altså over 20 år og bet legen og var helt krakilsk og dro ut slangen når jeg var til det. Og ja, jeg har mareritt om gastroskopi enda og dette er snart 3 år siden. Du er ikke alene! :)

Hehe, takk for det :) Skrujern i låret faktisk, hvordan er det mulig! :O

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er nesten to måneder siden opereasjonen. Jeg har fått mye angst, masse rare kroppslige plager, tror alltid det er noe nytt og alvorlig som feiler meg. Redd for alt, gråter mye, helt ødelagt egentlig. Tenker bare på alt det grusomme som kan skje med meg eller resten av verden. hodet mitt er helt susete og jeg klarer ikke å tenke fremover.. Sove har jeg nesten ikke gjort i det siste heller, ligger våken hele natten, og sover noen timer om dagen.

Det er ikke traumer, men hypokondri.

Traumer er når man stadig er tilbake i samme situasjon via tanker og bilder i hodet, hvor det mest skremmende ved det gjentas.

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke traumer, men hypokondri.

Traumer er når man stadig er tilbake i samme situasjon via tanker og bilder i hodet, hvor det mest skremmende ved det gjentas.

Hvorfor får man hypokonderi etter en operasjon da? :P

Det står nå hvertfall på traume siden på nettet at det er vanlig å få det etter operasjon, å man må nødvendigvis ikke ha tanker og bilder om det som har skjedd.

Skrevet

Gikk ikke operasjonen som den skulle?

Anonymous poster hash: 233d1...6bc

Skrevet

Gikk ikke operasjonen som den skulle?

Anonymous poster hash: 233d1...6bc

Jo den var vellykket hvertfall. Men jeg hadde aldri regnet med å bli så dårlig i ettertid. Lå rett ut i to måneder, og hadde det helt for jævlig rett og slett. Itillegg har jeg veldig sterk sykehus angst, så det å ligge på sykehuset så lenge gjorde det heller ikke noe bedre.. Men det kan godt hende det ikke er traume jeg har altså, men jeg sliter hvertfall veldig etter denne operasjonen.

Skrevet

Hvorfor får man hypokonderi etter en operasjon da? :P

Det står nå hvertfall på traume siden på nettet at det er vanlig å få det etter operasjon, å man må nødvendigvis ikke ha tanker og bilder om det som har skjedd.

Da har du lest feil, det er jo nettopp det traumer er.

• Liker 2
Skrevet

Da har du lest feil, det er jo nettopp det traumer er.

Ja ikke vet jeg. var jo derfor jeg spurte her. Var det jeg leste hvertfall :P

Skrevet

Traume Er et sterkt ord men operasjon kan utløse det. Symptomer er angst, redael, nedsatt matlyst, uro, sorg, uforklarlige plager, søvnløshet +++ hypokonderi er helt feil å bruke. Du ha reett og slett etter operasjonen blitt så skremt eller noe har skjedd at du sliter med det etterpå i forbindelse med angst også videre!

Skrevet

At man gjennopplever det som har skjedd heter posttraumatisk stresslidelse.

Skrevet

At man gjennopplever det som har skjedd heter posttraumatisk stresslidelse.

Man kan utvikle posttraumatisk stresslidelse av traumer, samme symptomene, bare mye verre.

Skrevet

Ja det vet jeg. Var bare at det er to forskjellige ting. Og at traume kan oppstå med de symptomene TS har etter en operasjon. Mn MÅ ikke gjennoppleve bilder osv for å si at man har gjennomgått en traume.

Men kan være jeg misforsto det du skrev da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...