Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er dessverre ikke en som kan trimme mye pga sykdom etter 5 min max stivner musklene mine, og nei dette kan ikke trenes bort, jeg har en sykdom.

Men saken er den at jeg må ned i vekt.

Jeg er 176 cm høy og 117,6 kg , så ja jeg er veldig tykk.

Men hvor lite ka jeg spise?

Og hva kan jeg spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott at du vil bli sunnere:)

Hva spiser du fra før da? På en dag?:)

Kan du ikke være aktiv i det hele tatt? Ikke en rolig tur heller?

Anonymous poster hash: 27945...f30

Skrevet

Jeg spiser 2 knekkebrød til frokost med ost og agurk. Så er det lunsj, da er det 2 skiver og et eple, så er det middag , da er det mest grønnskaer.

Men jeg er avhengig av Cola dessverre.

Jeg kan gå i 5 min max da stivner kroppen, og da klarer jeg ikke å gå videre

Skrevet

Du spiser jo mer enn det for å veie så mye...må jo være ærlig før du kan forvente råd.

• Liker 5
Gjest Lite nytt
Skrevet

Jeg anbefaler seg å notere alt du spiser og drikker.

Gjør dette og se hvor du får i deg for mye. Cola er jo meget energirikt, og det sier seg selv at du bør kutte den ut asap.

Det er mange muligheter for å notere ned ditt inntak, mange her bruker myfitnesspal og lifesum.

Begge er både på app og på nett.

Du trenger en vekt til å veie maten din.

Mange glemmer også å ta med stekesmør/olje, husk på det :)

Vgs vektklubb er også bra :)

Skrevet

Lurt å registrere og skrive ned akkurat hva du spiser, som nevnt over. Da får du oversikt. Hvis det er vanlig Cola du drikker, bør du bytte den ut- selvfølgelig er vann best, men å bytte med Cola light/Zero i første omgang er gunstig i forhold til vektnedgang. Ser også ut som om mange av måltidene dine er basert på karbohydrater, mange har positive effekter av å spise mer fett og protein og mindre karbohydrater. Kan være en fordel å snakke med en ernæringsveileder/fysiolog for mer konkrete råd som er tilpasset deg:)

Skrevet

Jeg er 154 og 145 kg. Forstår ikke hvorfor jeg heller aldri går ned. Jeg kan heller ikke trene fordi jeg ikke tåler svetting, får eksem av det. Også spiser jeg rundt 3500 kalorier som er anbefalt, men vekta står like høyt...

• Liker 1
Skrevet

Bytt ut vanlig Cola med en lightversjon. I en 1,5 liter Coca Cola er det over 600 kalorier og 78 sukkerbiter, hvis det får deg på andre tanker.

Skrevet

Jeg er 154 og 145 kg. Forstår ikke hvorfor jeg heller aldri går ned. Jeg kan heller ikke trene fordi jeg ikke tåler svetting, får eksem av det. Også spiser jeg rundt 3500 kalorier som er anbefalt, men vekta står like høyt...

3500 høres alt for mye ut. Hva får du hvis du bruker den kalkulatoren her?

• Liker 1
Skrevet (endret)

3500 var veldig mye! Jeg prøver å ligge på under 1500 nå når jeg skal ned ti kg. Tror jeg regnet ut at forbrenninga mi lå på 2200 eller noe, du må jo være veldig aktiv om du forbrenner 4000 kalorier daglig. (Ligg minst 500 i minus daglig så går man ned i vekt.)

Redigert: Jeg kom på rett under 1800 kalorier med linken der. Burde vel gå ned til 1200 for å gå effektivt ned i vekt jeg da. Hadde jeg spist 3500 kalorier daglig hadde jeg flydd opp i vekt ihvertfall.

Endret av FrkHumle
Skrevet

3500 var veldig mye! Jeg prøver å ligge på under 1500 nå når jeg skal ned ti kg. Tror jeg regnet ut at forbrenninga mi lå på 2200 eller noe, du må jo være veldig aktiv om du forbrenner 4000 kalorier daglig. (Ligg minst 500 i minus daglig så går man ned i vekt.)

Redigert: Jeg kom på rett under 1800 kalorier med linken der. Burde vel gå ned til 1200 for å gå effektivt ned i vekt jeg da. Hadde jeg spist 3500 kalorier daglig hadde jeg flydd opp i vekt ihvertfall.

Okei, så at jeg kanskje hadde litt mye. Jeg er også avhengig av cola. 3 coca cola flasker er 1800 kalorier, så bare der er det jo noe å kutte, klarer i en eller to dager men så sprekker jeg og drikker kanskje mer enn vanlig. :(

Skrevet

Okei, så at jeg kanskje hadde litt mye. Jeg er også avhengig av cola. 3 coca cola flasker er 1800 kalorier, så bare der er det jo noe å kutte, klarer i en eller to dager men så sprekker jeg og drikker kanskje mer enn vanlig. :(

:fnise:

Tilbake til TS: Du spiser nok mer enn du tror. Du kan ikke spise så lite som du gjør, og veie over 100 kg. Enten så er det cola som er synderen, eller så er det maten.

Anonymous poster hash: 1f33d...faa

Skrevet

Det gikk litt fort i svingen her. Som jeg skrev så er det Colaen som er mitt store problem. Maten er ikke det jeg spiser mest av. Men klart at jeg er veldig glad i kaker og søtt.

Bytte ut Cola med Light produkter ja.

Tja hva kan man si: Jeg spyr som rakkern av Light produkter, og får sterke mage smerter, dette har jeg prøvd ut.

Jeg kan være oppi 3 liter pr dag. Og ja jeg er klar over sukkerbitmengden.

La meg se:

I går har jeg spist: Var oppe kl 0600 med at pelsdyret måtte ut. Så var det frokost. Da var det 2 skiver med ost og agurk, og en kopp te med melk og en sukkerbit. samt et glass juice og en banan

kl 0900 var det igjen en tekopp

kl 10 var det 1 stort glass med Cola.

så litt senere var det en tekopp

så glass med vann

så knekkebrød med chilli, ost og agurk

1/2 liter brus

Kylling og ris med salat

knekkev´brød med ost, chilli, tomat og agurk

så var det kaffe besøk, da ble det vaffler og baban

så var det oste skive

så var det 1,5 liter brus

Ja dere ser mønsteret.

Men som sagt, hvor lite kan jeg spise for å gå ned.

For noen år siden før jeg ble syk så brukte jeg str 56 og fikk zenical av legen, jeg var svært aktiv innen for sykling og raste ned til str 38, Dette syntes jeg var så artig at jeg endte med en real spise forstyrrelse og veide nesten ingen ting, ble lagt inn.

Derfor brekker jeg meg når jeg ser meg selv i speilet. Hadde planlagt å ha slanket med minst 4 kg til da jeg ble 40 men nei da.

Skrevet

Prøver å kutte ned på brus selv og det er hardt! Eneste som hjelper for meg er å ikke ha det tilgjengelig. Hvis jeg kjøper inne x-antall flasker for at de skal vare i noen dager skjer det bare at jeg drikker de opp i en rasende fart.

Skrevet

Jeg tror det handler om at du faktisk spiser for sjelden, og at det du spiser i hovedsak er karbohydrater. Prøv å spise ca hver tredje time, og spis heller egg, kyllingpålegg, grønnsaker, salat o.l. hver gang. Og kutt ut cola'en så klart, jeg tror faktisk mye er gjort allerede der. Kan du for eksempel prøve å halvvere inntaket av brus? Kanskje det er lettere enn å kutte ut helt? Så: Mindre cola og oftere måltider!

Anonymous poster hash: abf54...8e7
Skrevet

Og ja, lett å drikke brus når du egentlig er sulten. Vær rigid og spise ofte, lite og til faste tider!

Skrevet (endret)

hei :)

den store synderen for deg er nok akkurat som de andre sier; du spiser for lite og drikker for mye cola! hvis du står opp og legger deg til ca. samme tid hver dag er det greit å ha faste tider på døgnet du spiser, og helst ikke med mer enn 3 timers mellomrom! når du er ute er det alltid greit å ha med seg en frukt eller noen nøtter itilfelle du plutselig blir veldig sulten.. jeg har alltid med meg et eple og en pose med mandler, og hvis jeg plutselig blir veldig sulten og det er en stund til jeg skal hjem og spise f.eks middag, så tar jeg eplet og noen få mandler (ikke så mange, da det er mye kcal i dette) jeg var også avhengig av brus tidligere (light brus vel og merke) og dette kuttet jeg bare helt ut! jeg sleit med at jeg spise alt for lite og for sjeldent før.. nå spiser jeg mer og oftere og vekta går faktisk nedover, grunnen til dette er at jeg ikke går rundt og er sulten og plutselig går på en smell og har vært kjempe sulten hele dagen for så å frotse på kvelden.. jeg spiser også veldig lite snacks, og kjøper inn en liten sjokolade som jeg kan ha på lørdag for å kose meg litt ekstra, vil ikke kutte ut noe helt, så det kan hende jeg tar meg en liten brus på lørdagen også.. da kjøper jeg en 0,5 liter flaske og koser meg skikkelig med denne :)

lykke til!

Endret av crem
Skrevet

Jeg stemmer i : spis mer, og kutt ut cola og juice. Men siden du er syk ville jeg gått til legen og bedt om veiledning, kanskje henvisning til ernæringsfysiolog.

Skrevet

Jeg også kan anbefale å skrive ned det du får i deg. Cola-bruken er definitivt ditt største problem, for ikke nok med alt sukkeret men kroppen din har blitt vant til en stor mengde koffein hver dag. Det kan hende du trenger hjelp med å venne deg av det, for du kan jo ikke fortsette sånn, men et skritt på veien bør være å trappe ned litt hver dag. Bruk cola som kos i stedet for tørstedrikk og drikk vann når du er tørst. Vann er uansett bedre for kroppen din en lettprodukter.

Anonymous poster hash: b0e12...5d4
Skrevet

Det gikk litt fort i svingen her. Som jeg skrev så er det Colaen som er mitt store problem. Maten er ikke det jeg spiser mest av. Men klart at jeg er veldig glad i kaker og søtt.

Bytte ut Cola med Light produkter ja.

Tja hva kan man si: Jeg spyr som rakkern av Light produkter, og får sterke mage smerter, dette har jeg prøvd ut.

Jeg kan være oppi 3 liter pr dag. Og ja jeg er klar over sukkerbitmengden.

La meg se:

I går har jeg spist: Var oppe kl 0600 med at pelsdyret måtte ut. Så var det frokost. Da var det 2 skiver med ost og agurk, og en kopp te med melk og en sukkerbit. samt et glass juice og en banan

kl 0900 var det igjen en tekopp

kl 10 var det 1 stort glass med Cola.

så litt senere var det en tekopp

så glass med vann

så knekkebrød med chilli, ost og agurk

1/2 liter brus

Kylling og ris med salat

knekkev´brød med ost, chilli, tomat og agurk

så var det kaffe besøk, da ble det vaffler og baban

så var det oste skive

så var det 1,5 liter brus

Ja dere ser mønsteret.

Men som sagt, hvor lite kan jeg spise for å gå ned.

For noen år siden før jeg ble syk så brukte jeg str 56 og fikk zenical av legen, jeg var svært aktiv innen for sykling og raste ned til str 38, Dette syntes jeg var så artig at jeg endte med en real spise forstyrrelse og veide nesten ingen ting, ble lagt inn.

Derfor brekker jeg meg når jeg ser meg selv i speilet. Hadde planlagt å ha slanket med minst 4 kg til da jeg ble 40 men nei da.

Du trenger ikke spise mindre for å gå ned. Som du vet selv så er det Cola´en som er problemet. Hvis du drikker 3l cola får du i deg ca. 1200 kalorier. Hvis du bruker denne kalkulatoren ser du hvor mye kalorier du skal ha daglig, og jeg tipper colainntaket er over halvparten av dette inntaket. Det spiller derfor ingen rolle om du spiser mindre, dersom du likevel skal drikke like mye brus.

Du må venne deg til å ikke drikke cola. Kanskje denne kan være til hjelp?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...