Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min datter skal snart søke på Videregående skole i Oslo, på Studiespesialisering. Hun har nå et karaktersnitt på 5. Hvis dette holder seg vil hun da komme inn på alle skolene. Hvilken bør hun velge? Er det noen av dere som kjenner til de forskjellige skolene og kan si noe om miljøet på de mest populære skolene? Er det lurt å søke seg inn på de mest populære skolene eller kan de litt mindre populære være et bra valg?

Anonymous poster hash: b33fe...f28

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/884308-videreg%C3%A5ende-skoler-i-oslo-hvilken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

OHG har da MYE bedre rykte enn OPG..????

Jeg har gått både på handelsgym og Katta, og vil anbefale begge skolene. Katta er kanskje et enda bedre valg enn handelsgym.. mer åpenhet for å være seg selv der, og selv om OHG-elevene er flinke, er det høyere nivå hos elevene på Oslo katedralskole.

Uansett hvilken skole hun velger, så er det jo både motiverte og ikke motiverte elever der. Det blir som regel bra uansett.. :)

Anonymous poster hash: ef557...e58

OHG har da MYE bedre rykte enn OPG..????Jeg har gått både på handelsgym og Katta, og vil anbefale begge skolene. Katta er kanskje et enda bedre valg enn handelsgym.. mer åpenhet for å være seg selv der, og selv om OHG-elevene er flinke, er det høyere nivå hos elevene på Oslo katedralskole. Uansett hvilken skole hun velger, så er det jo både motiverte og ikke motiverte elever der. Det blir som regel bra uansett.. :)Anonymous poster hash: ef557...e58

OHG ja! De hadde jeg glemt! De er bra ja. Men jeg ville foretrukket KG over de andre, superbra miljø ( nei det er ikke bare kristne som går der)

Anonymous poster hash: ff5e5...3cf

Berg og Fagerborg eksisterer ikke lenger. De er slått sammen til Blindern vgs fra i år. Ganske stor skole, som ligger i bygget der Sogn vgs var før. Bra skole i flg flere som går der. I tillegg til IB har de også egne realtek klasser og tett samarbeid med UiO. F21 har jeg også hørt flere som er fornøyde med. Bra inneklima (relativt nytt bygg) og litt strenge krav til elevene.

Det er lurt å besøke aktuelle skoler når de har åpen dag. Har hun noen ønsker selv? Reisevei kan også være lurt å ta i betraktning. Ikke se på rutetabeller, men prøv den ut i praksis i rushtiden.

Annonse

Det å velge vgs i Oslo er litt tveegget sverd. Mange begynner på en av de populære skolene, men merker at karakterkravene blir høyere fordi det er så mange flinke på skolen. Min anbefaling er å finne en skole med greie krav, og godt miljø som ikke er for langt unna. Dra på åpen dag og finn skolen som matcher. Noen er f.eks. fantastisk revymiljø. Og gode og dårlige lærere finner man overalt.

Ser noen her lister opp de skolene som var populære for 10 år siden, og som noen her påpeker er flere av dem nedlagt.

Anonymous poster hash: eb83d...f64

Det kommer an på hvilken type person din datter er. Jeg er i grunnen enig med listen under, unntatt OPG, og jeg vil legge til Lambertseter.

KG, katta, foss og fagerborg, OPG er vel de med best rykte.

Anonymous poster hash: ff5e5...3cf

Personlig vil jeg nok si at Lambertseter og KG er de beste alternativene, men her er det like mange meninger som det er ulike personer.

Anonymous poster hash: d5c9a...6a7
  • Liker 2

Jeg ser mange nevner KG. Faglig sett er den utmerket på realfag, men jeg ville definitivt valgt en annen skole om jeg skulle tatt andre fag - jeg har selv vært elev der i tre år på vgs.

Det er veldig mange gamle lærere, noen likte jeg - en del mislikte jeg veldig.

Miljøet er godt. Det er i det store og det hele en typisk vestkantskole når det kommer til væremåte, klesstil osv - selv om noen også er fra østkanten.

Faglig nivå er høyt! Her må man virkelig jobbe for karakterene - det er ikke sjangs i havet for å kjøpe seg karakterer her.

Lykke til med valget!

Anonymous poster hash: 27548...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...