Gå til innhold

Hva skjer ved langtids forstoppelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man få betennelse?

Finner ikke noe om det på nettet, vet ikke hva jeg skal søke på..

symptomer?

Anonymous poster hash: 5dfe7...a6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang tid? Kommer det noe i det hele tatt, eller er det helt stopp?

Anonymous poster hash: e5aa7...441
Skrevet

Kan man få betennelse?

Finner ikke noe om det på nettet, vet ikke hva jeg skal søke på..

symptomer?

kan i værstefall føre til kreft, ellers utposing på tarm eller slik som jeg fikk: irritabel tarm.

Anonymous poster hash: d9076...6be

Skrevet

Hvis det er snakk om lenger enn 1,5 uke bør du gå til lege!

Anonymous poster hash: 9613e...751

Skrevet

Dersom du har en langvarig forstoppelse må du kontakte lege for å få hjelp til å få det ut. Det er ikke sunt å ikke ha mulighet til å tømme tarmene for avføring, og det samler seg opp mer avføring bak forstoppelsen hele tiden.

Anonymous poster hash: 712b3...54d
Skrevet

Det vanligste når man går 1-2-3 uker er smerter i magen, kvalme, brekninger, oppkast. Man kan kaste opp avføring om det er ille.

Har du prøvd noe form for laxantia? Som Laxoberaldråper, Dulcolax ol?

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hva mener du med lanmgvarig forstoppelse?

AT du nå ikke har hatt avføring på en lang stund, eller at du gjevnt over har veldig treg mage?

Skrevet

Søk på obstipert, obstipasjon. Vondt i magen er vanlig når tarmene blir fulle.

Åg og få legehjelp, obstipasjon er vanlig ved lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: dcd56...2e8

Skrevet

Man kan kaste opp avføring om det er ille.

Dette er vel bare tull. Avføringa kan da ikke gå oppover, tilbake til magesekken og opp? xD

Anonymous poster hash: c3115...7e1

Skrevet

Dette er vel bare tull. Avføringa kan da ikke gå oppover, tilbake til magesekken og opp? xDAnonymous poster hash: c3115...7e1

Det kan det . Hatt flere pasienter med fekal oppkast.

Anonymous poster hash: ac1af...fe9

Skrevet

Hørt om noen som trodde de kastet opp avføring, men det viste seg å være disse klumpene med verk som danner seg i mandlene. De lukter riktignok direkte bæsj, så ikke rart man blir forvirret ;)

Utover denne digresjonen har jeg ikke noe spesielt å komme med. Har hørt at hos barn kan det oppstå "enkoprese", når barnet forstopper seg med vilje og det plutselig ufrivillig renner ut enorme mengder avføring.

Skrevet

TS her! I mitt tilfelle er det flere uker der det kommer lite, har heller aldri følelsen av at jeg er "ferdig".

Legen vil bare anbefale meg å prøve alt reseptfritt før de evt går mer til verks..

Er så dårlig på avføringsmidler, er litt redd sånt. Men er på 3 kvelden med sånne dråper nå, kommer litt, men :P

Skrevet

TS her! I mitt tilfelle er det flere uker der det kommer lite, har heller aldri følelsen av at jeg er "ferdig".

Legen vil bare anbefale meg å prøve alt reseptfritt før de evt går mer til verks..

Er så dårlig på avføringsmidler, er litt redd sånt. Men er på 3 kvelden med sånne dråper nå, kommer litt, men :P

Absolutt ikke farlig å prøve ut laxantia når det er blitt så ille som hos deg, det er jo for en kort periode du skal bruke det.

Hvor mange dråper tar du?

Drikker du nok væske?

Skrevet

Fekalt oppkast sees bed ileus - altså tarmslyng. Da er tarmen obstruert og avføringen presses derfor tilbake igjen feil vei når trykket blir høyt nok. Dette har dog ingenting med vanlig forstoppelse å gjøre!

Ved kronisk forstoppelse som du beskriver her (altså ikke full stopp) vil en kunne risikere at tarmdiameteren utvides - noe som disponerer for videre forstoppelse og det blir en ond sirkel. Videre stiger trykket i buken slik at du er disponert for hemoroider.

Det meste av avføringsmidler er jo reseptfritt, så i følge legen din sitt råd kan du jo gjøre ganske mye forskjellig. Ved kronisk forstoppelse er min erfaring (med pasienter) at Movicol er særlig effektivt. Ved laktulose og den typen midler kreves det at du drikker veldig mye for å få effekt, ellers virker de ikke som de skal. Movicol blandes ut i vann (evt eplejuice). Vil anbefale at du da først forsøker en tømningsdose på inntil 4 poser (som det står på pakningsvedlegget - reseptfritt) og deretter en vedlikeholdsbehandling på 1-2 poser daglig i en 14 dagers periode. Om dette har god effekt synes jeg du skal snakke med legen din om videre bruk.

Dog, kronisk forstoppelse bør utredes om du ikke har en klar årsak til hvorfor du sliter med dette! Det bør taes blodprøver, avføringsprøve og om det vedvarer over tid blr du henvises til en coloskopi.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...