AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Jeg er fra en stor slekt og derfor ble tanter og onkler der enige da jeg var liten om at de sluttet å kjøpe gaver til barna etter de ble konfirmert. Selv hadde jeg 17 søskenbarn så jeg husker det var en lettelse for min mor å slippe å kjøpe gaver til alle etter hvert som de ble større, både mtp det økonomiske og å klare å finne noe passende til alle.. Nå er jeg selv tante, til 6 barn. Min søster har tvillinggutter som straks fyller 17 år, min bror har en på 16, en på 14 og en på 12. Selv har jeg barn på 11 og 5. Jeg har flere ganger ventet på at min søster- som har de eldste barna- skal ta initiativ til å si at vi dropper gaver fom en viss alder (f.eks ventet jeg på dette etter konfirmasjonen men hørte ingenting, så jeg har fortsatt å kjøpe). Jeg synes personlig det er rart om dette forslaget skal komme fra meg som har yngst barn og enda mange år igjen å få gaver på,liksom.. Min søster kan være litt hårsår så jeg er redd hun blir sur om jeg foreslår det, rett og slett.. Prøvde en gang å si det til min bror men han bare sendte spørsmålet videre til kona si som sa "man slutter vel ikke med det? I min familie kjøper vi fortsatt til søsknene". Så jeg tror hun misforsto og trodde det dreide seg om søsken, ikke søskenbarn. Deretter ble vi avbrutt og jeg har aldri fått tatt det opp igjen. Vel, dette med å kjøpe gave til de største guttene til bursdag og jul har vært kjempevanskelig for meg de siste årene. Mest fordi de sier de ikke ønsker seg noe annet enn penger og jeg ikke liker å gi pengegaver. Jeg er en jævel på å finne tilbud og har likevel gått for sportsutstyr der jeg får mye for pengene osv men er redd de ikke blir fornøyde.. de er ganske så bevisste mtp merker osv, og jeg hører aldri et "takk" når jeg har sendt noe. Og når jeg har gitt penger føler jeg at jeg må ta i slik at de blir fornøyde, og da svir det litt i lommeboka siden det er 2 gaver i slengen til tvillingene og vi ikke har kjempemye penger.. Jeg tenker at 18 årsdagen må vel være et naturlig sted å slutte med gaver? Håper at min søster selv bringer dette på bane ila neste året. Vi kan jo ikke holde på til ungene blir voksne? Hva mener andre og hva gjør dere? Takk for svar! Anonymous poster hash: 70b5c...3cb
Gjest Margit Spat Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 I min familie sluttet noen tanter og onkler å gi gaver etter konfirmasjonen og noen sluttet ved fylte 18 år. En tante gir fremdeles gaver til meg selv om jeg er ca 40, men den tanten har jeg svært mye kontakt med, og hun får også gaver av meg Jeg er ikke selv tante til noen som er så store, men vi har et par voksne fadderbarn, og de har fått gaver fram til det året de er 18, hvis det er en relevant sammenlikning. Jeg synes ikke det er frekt om du sier selv til din søster at det føles riktig for deg å slutte med jule- og bursdagsgaver det året tantebarna fyller 18, men måten det tas opp på vil sikkert være sentral for hvordan budskapet mottas.
mykemule Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Mine tanter/onkler har gjerne sluttet ved konfirmasjon/myndighetsalder. Selv har jeg og min mann bare 7 tante-/onkelbarn til sammen. Eldste er 23 og det har ikke falt meg inn å slutte å kjøpe jule-/bursdagsgaver til han. Vi har så liten familie (i forhold til mine foreldre som var tante/onkel til til sammen 40), så jeg ser ikke for meg at vi vil slutte med det.
Lou Salome Skrevet 4. november 2014 #4 Skrevet 4. november 2014 Jeg ville bare ha trappet ned, hvis jeg var deg. Nevn det for foreldrene, at nå er de så gamle at det blir vanskelig å finne på noe perfekt, personlig og dyrt, og gi dem en bok hver, et par hansker eller lignende (16 og 17-åringene). 12-åringen får gaver som før, 14-åringen sakte nedtrapping. Gavekort på kino, toalettmappe, bøker og skjerf er vanlige tante- og onkelgaver til store barn.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #5 Skrevet 4. november 2014 Slutter man med det da??? Jeg er 30 og får fortsatt julegaver fra tante og onkel... Det samme gjør mannen min. Dvs. det hender vi får fellesgaver da Og de kjøper også til våre barn. Nå har jeg ingen tantebarn enda, men håper det dukker opp noen etterhvert og det er klart de skal få gaver av tante og onkel! Anonymous poster hash: 4e60b...140 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #6 Skrevet 4. november 2014 Nå er vi en liten familie, så jeg ser for meg at vi kjøper til tante/onkelungne frem til de selv er etablert med partner. Husker jeg syns det var så kipt når min lillebror var blitt så stor at han ikke lengre fikk av tanter og onkler. Da hadde vi ikke lengre besteforeldre i livet heller. Og hans venner har aldri hatt tradisjon på å gi gaver seg imellom. Så han fikk gave fra meg og foreldrene våre. Og der satt jeg med partner og svigerfamilie som ga gaver. Syns det var dritkipt. Så det håper jeg at mine unger slipper. Og jeg tenker at det skal søskenbarna dems og slippe. Med mindre resten av familien bestemmer noe annet da. Men vi er jo ikke så mange.Anonymous poster hash: 1178b...39c
Gjest Magdalene Skrevet 4. november 2014 #7 Skrevet 4. november 2014 Her får til og med mine barn gave fra MIN tante og onkel. Nå har jeg bare fem tantebarn selv, men kommer nok aldri til å slutte å gi gaver til dem.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #8 Skrevet 4. november 2014 Det er ikke gitt at de med store barn tenker så langt. Er det et problem for deg, ta det opp selv. I min famile er nok dette siste året jeg får gave. Nå er jeg ikke student lenger. Anonymous poster hash: 6b901...66b
umwar Skrevet 4. november 2014 #9 Skrevet 4. november 2014 Stor familie her. Ene siden sluttet ved konfirmasjonsalder, den andre da vi var 18/20 ( husker ikke helt). Får gave av de vi er med på julaften. Fint for meg. Er ikke glad i gavemaset rundt jul. 2
Dallandra Skrevet 4. november 2014 #10 Skrevet 4. november 2014 Men dette må jo du ta initiativ til selv, du kan ikke vente på at hun skal be deg slutte? Søsteren din har ingen grunn til å bli sur, om du har gitt gaver i 18 år kan vel hun gjøre det samme til dine barn? Jeg kommer fra en stor slekt og der var det slutt på gaver fra tanter og onkler etter vi var fylt ti. Etter det fikk vi konfirmasjonsgaver. Fikk fortsatt fra gudforeldre. På den andre siden var vi ikke fullt så mange, der gikk vel grensen ved konfirmasjonsalder. Likevel har jeg en tante som fortsatt gir tantegaver, fordi hun ønsker det.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #11 Skrevet 4. november 2014 Tror mamma gir julegave til alle søskenbarna mine enda(blir til barna for de som har det). Selv gir jeg også gave til dem nå som jeg er flyttet hjemmefra. Men det blir bare kort med bildet av babyen min og vin til de voksne og litt klær til de minste da jeg jobber i klesbutikk. Synes det er koselig og ser ikke noe grunn til å slutte om man ikke har usedvanlig stor slekt. Har mye kontakt med dem så føles naturlig for meg Anonymous poster hash: 6ff61...12c
Jacinta Skrevet 4. november 2014 #12 Skrevet 4. november 2014 I min familie slutter man å gi gaver etter konfirmasjon, men jeg får fremdeles gave av nærmeste tante. Besteforeldrene mine har fått så stor familie at de har begynt med å bare gi gaver til runde dager og til jul.
Gjest Ciegus Skrevet 4. november 2014 #14 Skrevet 4. november 2014 Lurer jeg også på. To av tantebarna mine er 18 så jeg tenkte å ikke gi dem gave i år, men småsøsknene deres skal jo få. Så da føles det litt feil å ikke gi?! Men jeg får jo aldri noe igjen, ikke takk en gang, så har ikke lyst å gi gave til de voksne barna.
umwar Skrevet 4. november 2014 #15 Skrevet 4. november 2014 Lurer jeg også på. To av tantebarna mine er 18 så jeg tenkte å ikke gi dem gave i år, men småsøsknene deres skal jo få. Så da føles det litt feil å ikke gi?! Men jeg får jo aldri noe igjen, ikke takk en gang, så har ikke lyst å gi gave til de voksne barna. Kan ikke dere søsken bli enige om hvordan dere skal gjøre det da? Det er jo enklest for alle. En jul var jeg den eneste som ikke fikk av hele familien. Det var litt kjedelig, da alle fikk så mange, men året etter var vi flere.
Gjest Evans Skrevet 4. november 2014 #16 Skrevet 4. november 2014 (endret) Kanskje du kan gå over til kort med en gave til veldedighet? Hvis noe av begrunnelsen er at det er vanskelig å finne en gave de er fornøyd med, og du ikke ønsker å gi pengegaver. Blir nesten en form for nedtrapping, og kanskje ikke så hardt og brått? Endret 4. november 2014 av Evans
Gjest Ciegus Skrevet 4. november 2014 #17 Skrevet 4. november 2014 Kan ikke dere søsken bli enige om hvordan dere skal gjøre det da? Det er jo enklest for alle. En jul var jeg den eneste som ikke fikk av hele familien. Det var litt kjedelig, da alle fikk så mange, men året etter var vi flere. Vi har, i motsetning til TS, ikke barn og får dermed ikke gaver av dem, så jeg føler ikke det er noe å bli enig om (og svaret hadde uansett blitt "herregud, det bestemmer dere jo selv!"). Hjelper jo ikke at broren min mener det er greit å ikke gi gave til deres 18-åring om 18-åringen selv blir skuffet.
hjertesukka Skrevet 4. november 2014 #18 Skrevet 4. november 2014 Vi har hatt som en regel at vi slutter til konfirmasjonen, eller rundt der. Men siden vi er liten familie, så gir jeg litt når det passer og hvertfall hvis jeg er bedt i selskapet. Det kommer litt an på om man har god kontakt og omgåes mye, synes jeg. Kan bli litt kinkig av og til så da gir jeg heller en gave for mye enn for lite.
umwar Skrevet 4. november 2014 #19 Skrevet 4. november 2014 Vi har, i motsetning til TS, ikke barn og får dermed ikke gaver av dem, så jeg føler ikke det er noe å bli enig om (og svaret hadde uansett blitt "herregud, det bestemmer dere jo selv!"). Hjelper jo ikke at broren min mener det er greit å ikke gi gave til deres 18-åring om 18-åringen selv blir skuffet. Jeg tenkte mer en generell regel. Men hvis dette er eneste broren din, er det jo ikke vits med "familiemøte" for å avklare slike ting. Dersom 18-åringen blir skuffet av å ikke få gave, er det hans problem. Foreldrene hans kan f.eks si at ved myndighetsalder får en ikke lenger gave av tante/onkel. Ellers må han, som voksen, gi gave tilbake. Eventuelt får dere gi et kort og en kinobillett. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått en såpe/billett til jul. Det er enkelt, billig, men det er en gave jeg ikke kunne klaget på.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #20 Skrevet 4. november 2014 Ved 16 årAnonymous poster hash: 501ba...755
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå