AnonymBruker Skrevet 4. november 2014 #1 Skrevet 4. november 2014 Jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med å selge bolig privat, og har noen tips og råd å komme med? Vi tenker å selge boligen vår som ligger i utkanten av en liten by. Hele kommunen er 20.000 innbyggere, og denne ligger på et tettsted 20min utenfor sentrum (bor ca. 4000 innbyggere i dette tettstedet). Og til dere som skal kjøpe/har kjøpt hus, hva pleier dere å spør om på visning? NB! Jeg vet at mange er skeptiske til å kjøpe privat, og at mange ikke klikker seg inn på annonser av private selgere. Jeg vet også at mange mener "vinninga går opp i spinninga" ved at man som privat selger går glipp av "det siste budet" som en megler kan fremskaffe. Men vi skal selge privat og kommer ikke til å endre mening. Setter stor pris på om noen kunne komt med gode råd på hvordan man går frem, og gjerne spørsmål man må være forberedt på under visningen:) Anonymous poster hash: 24265...d5a
Gjest Margit Spat Skrevet 4. november 2014 #2 Skrevet 4. november 2014 Vi har solgt privat en gang, og i vårt tilfelle var det ikke noe problem. Dette var før privatpersoner kunne legge ut eiendommer på finn, så vi annonserte heller ikke. Der vi bodde, på bygda, gikk ordet fra munn til munn uansett. Vi valgte å bruke litt penger på en takst og tilstandsrapport fra en autorisert takstmann. Det vil jeg anbefale. Dette for å ha grunnlag for å kreve "rett pris" for huset, og for at vi kunne få dokumentert husets tekniske tilstand. Dette er godt både for selger og aktuelle kjøpere. Selger har dermed papirer på hva han selger, og kjøper ser også hvor det er eventuelle mangler. Hvis det står i taksten at f.eks taket har en skade, så er det ikke bare for kjøper å komme i etterkant og kreve at dere utbedrer skaden, for da har han blitt gjort oppmerksom på den. En annen ting man måtte ha fagfolk til å gjøre den gangen, og det tror jeg fremdeles gjelder, er selve salget, altså papirarbeidet med tinglysning osv. Dette måtte gjøres enten av en eiendomsmegler eller av en advokat. De var i alle fall tidligere de eneste som har lov til å gjennomføre slike ting. Selv om vi ikke annonserte, var det flere som kontaktet oss og spurte oss om de kunne få se på huset. Vi holdt det så ryddig og rent som vi kunne, men gjorde oppmerksom på at vi ikke akkurat hadde stylet til visning Folk spør og vil se veldig ulike ting, men el-opplegg, røropplegg, alder og dokumentasjon på baderom/vaskerom og andre forhold som kan medføre kostnader er viktig å kunne besvare. Siden vi også hadde takstpapirene, var det mye vi kunne gjennomgå med interesserte ved å vise fram taksten. Er det kjeller, vil de fleste være interesserte i om det er fuktproblemer knyttet til den, hvordan tilstanden på grunnmur og drenering er osv. Andre ting vi ble spurt om er typisk naboforhold, lysforhold, støyforhold, trafikk og generelt hvordan vi syntes det var å bo der Lykke til!!
Grønt blad Skrevet 4. november 2014 #3 Skrevet 4. november 2014 Tror jeg ville hyret fotograf som tar gode bilder til boligannonser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå