Gå til innhold

Selvtillit boost

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tenkt til å begynne å godta med selv for den jeg er, og bygge opp selvtilliten min.

Den har vært svingende og for det meste dårlig hele livet, og det finner jeg meg ikke i mer: jeg må bare gjøre det beste ut av det.

Det er mye å ta tak i, og jeg er inne helt sikker på hva ig hvor jeg skal begynne.

Setter pris på alt av råd og tips samt erfaringer 😊😊

Anonymous poster hash: d84c6...333

Videoannonse
Annonse
Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Synes du har et veldig bra utgangspunkt allerede. Det er bare á starte med á godta deg sjólv som du er, og á ta godt vare pá din sjólvtillitt. Start med á legge merke til de sidene du liker ved deg sjólv, og sá fortsett med á bygge det opp fra der. :jepp:

Skrevet

Så bra at du har bestemt deg for å godta deg selv for den du er :)

Du har allerede en god start; nemlig positiv innstilling! Du kommer langt med bare det! Det er ikke lenge siden jeg var akkurat hvor du er nå. Jeg måtte gjøre meg mange erfaringer før jeg innså at alt ikke ligger i mine hender, selvom mange liker å pushe den innstillingen på oss. Nå vet ikke jeg hva du har slitt med, men det hjalp meg veldig å tenke at jeg ikke kan kontrollere alt. Noen ting er rett og slett ute av vår egen kontroll, og da er vi bare nødt til å gjøre det beste ut av situasjonen.

Vær deg selv, og aldri la noen fortelle deg hva som er rett for deg! God selvtillit skapes når man lærer å akseptere seg for akkurat den man er! Begynn med å ta egne selvstendige valg, det hjalp veldig på min selvtillit! Spesielt når jeg opplevde at jeg mestret det, og at det som regel alltid kom noe godt ut av det :) Jeg begynte også og trene oftere. Det høres kanskje merkelig ut, men da jeg var på mitt mørkeste og livet føltes helt håpløst, hjalp det utrolig mye med en treningsøkt. Det trenger ikke være snakk om store greiene, kanskje bare en tur i skogen eller å rusle litt rundt i nabolaget. Når man er i fysisk aktivitet produserer hjernen dopamin, og det gjør oss faktisk lykkeligere. Og det er jo ingen hemlighet at det er lettere å tenke posititivt om både seg selv og andre når man er litt lystigere til sinns :D

Lykke til :) håper det går rette veien for deg <3

Anonymous poster hash: 24a1b...32d
Skrevet

Så kjekt at du tar tak! Det er fullt mulig å snu "en dårlig trend" :)

Jeg slet lenge med dårlig selvtillit og selvbilde, og til tider spiseforstyrrelser og depresjon. Storesøster tok tak i det da hun fikk vite om det, og begynte med å gi meg en enkel oppgave: Jeg skulle slutte å gjemme meg i mengden med nøytrale eller mørke klær, og begynte å gå med klær med farger og morsomme mønster.

Et simpelt og tullete råd, tenkte jeg. Men ikke bare ble jeg glad av å være omgitt av fine farger, men jeg lærte at det er greit å være synlig, selv med alle feil og mangler en helt vanlig jente har. Livet forandret seg veldig bare med et så enkelt grep.

Dette er mange år siden nå, men dersom jeg våkner til en dårlig dag, setter jeg på meg de gladeste fargene jeg har, og alt føles med en gang mye bedre.

Det viktigste jeg har lært, er at livet er mye bedre om jeg fokuserer på og gleder meg over livet rundt meg. Jeg lærte å ikke fokusere på om jeg sier de riktige tingene, har riktige klær og om jeg i det hele tatt er bra nok. Ingen andre bryr seg om jeg gjør absolutt alt riktig, så hvorfor skal det være så viktig for meg?

Når man kommer ut av den negative, selvsentrerte tankegangen som følger det å ikke ha det bra med seg selv, kan man endelig stå blant mengden på busstoppet, lukke øynene, fylles med glede og smile til solen som varmer ansiktet, helt uten å tenke at det kanskje er en rar ting å gjøre.

(Og på skikkelig dårlige dager, gå ut og se rundt deg, absolutt ingen er perfekte med perfekte liv. Og hvis alt ser perfekt ut, kan du banne på at du ikke vet hele sannheten. Husk at alle skjuler det de ikke vil at andre skal se.)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...